LDz apsver iespēju atbalstīt jaunas maiņstrāvas dzelzceļa elektrības līnijas izveides projektu par 1,5 miljardiem eiro
VAS "Latvijas Dzelzceļš" (LDz) apsver iespēju atbalstīt jaunas un kvalitatīvas maiņstrāvas elektrības līnijas izveides projektu 1,5 miljardu eiro jeb 1,05 miljardu latu vērtībā, kas paredz arī papildu elektrifikāciju līnijās, kuras ir galvenie kravu pārvadājumu koridori, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" norādīja uzņēmuma valdes priekšsēdis Uģis Magonis.
Kā ziņots, ekspertu starpziņojumā par iespējamajiem dzelzceļa elektrifikācijas variantiem bija secināts, ka esošo dzelzceļa elektrolīniju modernizācija jau esošajos posmos izmaksātu 400 000 eiro jeb 281 000 latu. Savukārt papildu elektrifikācija līnijās, kur kursē kravas vilcieni un kur ir galvenie pārvadājumu koridori, izmaksātu aptuveni 1,5 miljardus eiro jeb 1,05 miljardus latu.
Magonis skaidroja, ka 11.augustā būs ziņojuma gala prezentācija, bet viņš jau tagad ir secinājis, ka, ja ir pārliecība, ka LDz strādās vidējā piecgades režīmā, tas ir, vidēji pārvadās pāri par 50 miljoniem tonnu kravas gadā, ir labāk ieguldīt 1,5 miljardus eiro, izbūvējot pavisam jaunu un kvalitatīvu maiņstrāvas elektrības līniju. 2008.gadā pa dzelzceļu tika pārvadāti 56 miljoni tonnu, 2009.gadā - 53,7 miljoni tonnu, bet 2010.gadā - 49,2 miljoni tonnu. "Tas varētu atmaksāties," uzsver Magonis.
Esot jāsaprot, ka esošā sistēma savu ir nokalpojusi un tā ir jāmodernizē. "Lāpīt bedrītes" par 400 000 eiro (280 000 latu) un uzlabot jau esošo un novecojošo sistēmu nebūtu labākais variants, labāk veidot kvalitatīvu ceļu, kas kalpos ilgi," skaidro valdes priekšsēdis. Runājot par finansējumu, LDz gribētu šajā projektā redzēt arī Eiropas Savienības fonda līdzekļus, bet, kā uzsver Magonis, "ļoti iespējams, ka to varētu izdarīt arī ar saviem līdzekļiem".
Visu interviju ar Magoni var izlasīt "Nozare.lv" sadaļā "Intervijas, viedokļi".
Kā iepriekš ziņots, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes sēdē VAS "Latvijas Dzelzceļš" (LDz) pārstāvis Māris Riekstiņš uzsvēra, ka elektrovilcienu esošais kontakttīklu stāvoklis ir kritisks un tuvākajos piecos gados tas ir jāmodernizē, jāpārbūvē vai jānojauc.
LDz pārstāvis skaidroja, ka pērn martā tika noslēgts līgums par pētījuma veikšanu, kā tālāk virzīt dzelzceļa elektrifikāciju. Tā autori ir pētījuši vairākus variantus. Viens no variantiem paredz, ka līdzstrāvas tīkls paliek tikai tur, kur kursē pasažieru vilcieni. Teorētiski izskatīts variants nojaukt esošo kontakttīklu un braukt ar moderniem dīzeļvilcieniem ar mazām izmešu kvotām. Tāpat vērtēts variants pāriet uz maiņstrāvu, kas ir lētāka, kā arī pētītas iespējas pagarināt esošo elektrificēto tīklu.
Koncerns "Latvijas Dzelzceļš" sastāv no valdošā uzņēmuma VAS "Latvijas Dzelzceļš" un četrām meitassabiedrībām - SIA "LDz Cargo", kas nodarbojas ar dzelzceļa kravu pārvadājumiem, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA "LDz Infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA "LDz Ritošā sastāva serviss", kā arī apsardzes uzņēmuma "LDz Apsardze".
Rīga, 9.aug., NOZARE.LV