"LDz Infrastruktūra" piedalīsies dzelzceļa posma Mažeiķi-Reņģe atjaunošanā
Rīga, 16.maijs, LETA. AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) meitasuzņēmums SIA "LDz Infrastruktūra" valdes priekšsēdētājs Artis Bērziņš parakstījis vienošanos par dalību dzelzceļa posma Mažeiķi-Reņģe atjaunošanā, aģentūru LETA informēja LDz pārstāve Ella Pētermane.
Ar Lietuvas uzņēmumu "Vitras-S" parakstītais līgums paredz "LDz infrastruktūra" rīcībā esošās tehnikas izmantošanu sliežu posma atjaunošanas darbos.
Sadarbības līgums par tehnikas nomu noslēgts, pamatojoties uz Lietuvas uzņēmuma noslēgto līgumu ar Lietuvas valsts dzelzceļu kompāniju "Lietuvos geležinkeliai" par šī dzelzceļa posma atjaunošanu.
Abi uzņēmumi sadarbības laikā apņēmušies veikt savstarpējās konsultācijas par dzelzceļa būvniecības tehnoloģiskajiem jautājumiem, kā arī maksimāli izmantot gan pieejamos tehnikas, gan cilvēkresursus, lai pēc iespējas kvalitatīvāk atjaunotu šo stratēģiski svarīgo sliežu ceļu posmu.
LDz norādīja, ka jau 2018.gadā, uzņēmuma vadībai tiekoties ar naftas pārstrādes kompānijas "Orlen Lietuva" vadību, tika apliecināta interese attīstīt sadarbību, kam līdz šim būtisks šķērslis bija dzelzceļa savienojuma trūkums posmā Mažeiķi-Reņģe. Šobrīd "Orlen Lietuva" caur Latviju var pārvadāt ierobežotu kravu apmēru, jo Lietuvas dzelzceļš 2008.gadā nojauca sliežu ceļu savienojumu no Mažeiķiem uz Latviju caur Reņģi. Kolīdz posms būs atjaunots, puses apņēmušās palielināt kravu apmēru uz dažādiem galamērķiem.
Jau ziņots, šis dzelzceļa posms tika negaidīti slēgts 2008.gadā "Lietuvos geležinkeliai" un "Orlen Lietuva" konflikta dēļ, skaidrojot to ar sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, bet vēlāk viens sliežu ceļa posms šajā līnijā tika demontēts. Naftas pārstrādes kompānijai līdz ar to nācās izmantot garāku un dārgāku eksporta maršrutu uz Rīgas ostu.
Eiropas Komisija (EK) pēc Latvijas un "Orlen Lietuva" pieprasījuma 2013.gadā sāka izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai "Lietuvos geležinkeliai" tādējādi nav ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū un pārkāpis Eiropas Savienības (ES) monopoldarbības uzraudzības noteikumus, kas aizliedz dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu. 2017.gada oktobrī EK paziņoja, ka noteikusi Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū. Tā paša gada nogalē Lietuvas valdība nolēma Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu atjaunot.
Pērn augustā Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums izsludināja konkursu par 19,5 kilometrus garā dzelzceļa posma atjaunošanu starp Polijas naftas koncerna "PKN Orlen" meitasuzņēmumam "Orlen Lietuva" piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā.
"Lietuvos geležinkeliai" martā parakstījis līgumu par 2008.gadā izjauktā dzelzceļa posma Mažeiķi-Reņģe atjaunošanu par 11,35 miljoniem eiro ar konkursā uzvarējušo Lietuvas kompāniju "Vitras-S", kas ietilpst Igaunijas uzņēmēja Oļega Osinovska kompānijas "Skinest Rail" grupā.
Dzelzceļa posmu paredzēts atjaunot līdz šā gada beigām, tādējādi izpildot Lietuvas doto solījumu EK, ka posms tiks atjaunots šajā termiņā.