Jaunas gaismas sākums
Tilta izgaismošanas darbi tiek veikti divās kārtās. Pirmā daļa atklāta valsts svētkos – 18. novembrī, bet otro atklās pirms Ziemassvētkiem, kad tilts tiks izgaismots svētku režīmā. Projekts izmaksā vairāk nekā 200 000 latu. {ABC_NEXT_ARTICLE ID=led_projekta_realizetaji TEXT=[Projekta veidotāji un realizētāji - lasiet šeit!]} Konceptuāli projekts tika veidots, balstoties uz Philips jaunākās paaudzes LED (light emitting diode – gaismu izstarojošās diodes) gaismekļiem ar Luxeon K2 gaismas diodēm. LED ir gaismas ķermeņi ar gaismas diodēm. LED pēc būtības ir pusvadītājs. Gaismas veidošanās LED notiek, strāvai plūstot caur pusvadītāju (p – n pāreja), kā rezultātā veidojas gaismas kvantu emisija. Iegūtais gaismas viļņu garums var būt dažāds un ir atkarīgs no izmantotā pusvadītāja materiāla. Pašlaik LED tiek ražotas, balstoties uz tradicionālajiem pusvadītāju savienojumiem, piemēram, GaN. Aizvien biežāk tiek izmantoti arī organiski materiāli (polimēri – PLED vai PolyLED) OLED (organiskās gaismas diodes) ražošanai. OLED piemīt visas LED īpašības. Iemesls LED tehnoloģiju izmantošanai Dzelzceļa tilta projektā nav nodeva modei, bet racionāla pieeja. Kā zināms, projekta izmaksas nebeidzas tikai ar iegādi un montāžu; šajā gadījumā lielākā uzmanība tika pievērsta drošības apsvērumiem un ekspluatācijas izmaksām. No drošības viedokļa izmantoto gaismas avotu gaismas krāsai (K, kelvini) vajadzēja būt atšķirīgai no gaismu, kas tiek izmantotas dzelzceļa luksoforos, krāsām – tātad zaļa, sarkana un dzeltena krāsa bija jāizslēdz no piedāvājuma. Ņemot vērā pieaugošās elektroenerģijas,darbaspēka un citas ar ekspluatāciju saistītas izmaksas, bija svarīgi piedāvāt risinājumu, kas samazinātu šīs izmaksas. Līdzās citām izmaksām svarīga ir gaismas avotu (spuldžu) nomaiņa. Daudziem spuldžu veidiem kalpošanas laiks sniedzas tālu pāri 10 000 stundu atzīmei,taču, ievērojot Dzelzceļa tilta specifiku, sevišķi vibrāciju, bija skaidrs, ka, izstrādājot projektu ar tradicionālu risinājumu, vibrācijas dēļ spuldzes būtu jāmaina ļoti bieži, kas nozīmētu augstas papildu izmaksas un vizuālā iespaida nepievilcību. Ņemot vērā uzskaitītās problēmas, tapa risinājums, kas balstīts uz LED tehnoloģiju. Diožu izmantošana ļāva atrisināt ar drošību saistītos jautājumus – izmantotas baltas un zilas gaismas krāsas diodes, kuru gaisma nesaplūst ar signāla gaismām. Šeit pamatā ir diožu starojums šaurā spektrā (monohroma gaisma), kas, atšķirībā no tradicionālajiem gaismas avotiem, nesatur starojumu arī infrasarkano un ultravioleto staru spektrā. Projektā ir izstrādāts izkliedēts tilta balstu izgaismojums zilā un baltā – Rīgas karoga – krāsā divos režīmos: ikdienas režīmā un svētku režīmā (ar intensīvāku gaismas staru). Izgaismojuma scenārijs paredz vertikālo balstu izgaismojumu un ar punktveida gaismekļiem uzsvērtu tilta horizontālo plakni, izceļot tilta arhitektūru un arku konstrukciju. Gaismekļus paredzēts stiprināt pie tilta nesošajām konstrukcijām, izvairoties no to eksponēšanas dienas gaismā vai tilta funkciju traucējumiem ekspluatācijas laikā. Stiprinājuma mehānismi, kronšteini, izvēlēti tā, lai tie nobojātu esošās tilta konstrukcijas un netraucētu tilta tehniskajai apkalpei. Dzelzceļa tilta apgaismojumu ieslēdz dežurants no pults. Izmantojot LED gaismekļus, kopējais enerģijas patēriņš ir 14,4 kilovati, kas ir vismaz trīs reizes zemāks, nekā tad, ja projektā tiktu izmantotas tradicionālās spuldzes. Pasaulē 19% kopējās patērētās elektroenerģijas izmanto apgaismojumā; Eiropā šis skaitlis ir 14%, tāpēc ļoti svarīgi ir, ka tieši šādos nozīmīgos projektos tiek izmantotas, no vides viedokļa raugoties, draudzīgas tehnoloģijas. Pēdējos gados veiktas nozīmīgas investīcijas gaismas diožu nozares attīstībā, izgaismotas pasaulē slavenas vietas - tilts pār Bosforu, Bekingemas pils, Britu nacionālā opera. LED raksturīgs: * Ilgs kalpošanas laiks (50 000 stundu). * Zemas apkalpošanas izmaksas (efektivitāte, salīdzinot ar kvēlspuldzēm un halogēnspuldzēm). * Dimmēšanas iespējas (gaismas plūsmas regulēšana). * Nav nepieciešami krāsu filtri kādas noteiktas gaismas krāsas ieguvei. * Pilns krāsu spektrs. * Maksimāla gaismas plūsma tūlīt pēc ieslēgšanas. * Izturība pret vibrāciju. * Apkārtējās vides aizsardzība (nesatur dzīvsudrabu, redzamās gaismas spektrs nesatur IR un UV starojumu). Autori: Kaspars Vinters un Ingars OzOliņš Foto: Sarmīte Livdāne "LATVIJAS BŪVNIECĪBA" 5.Nr.