Lidostas "Rīga" jauno pasažieru apkalpošanas kompleksu vēlas projektēt pieci starptautiski arhitektu biroji
Rīga, 11.dec., LETA. Konkursā par starptautiskās lidostas "Rīga" jaunā daudzfunkcionālā pasažieru apkalpošanas kompleksa projektēšanu pieteikušies pieci pretendenti - starptautiski arhitektu un inženieru biroji un to apvienības, aģentūru LETA informēja lidostas Komunikācijas vienības vadītāja Laura Karnīte.
Savukārt par iespēju projektēt šī multimodālā satiksmes mezgla otru daļu – "Rail Baltica" staciju - cīņu turpinās divi konkursa komisijas izvēlēti pretendenti.
Lidostas jaunā daudzfunkcionālā pasažieru apkalpošanas kompleksa projektēšanai pieteicies Lielbritānijas arhitektu birojs "Zaha Hadid Architects", kura dibinātāja un radošā iedvesmotāja ir pērn mūžībā aizgājusī izcilā irāņu arhitekte Zaha Hadida (Zaha Hadid). Viņa radījusi daudzas pasaulslavenas celtnes, un viens no viņas pēdējiem veikumiem ir topošās pasaulē lielākās Pekinas Daksingas starptautiskās lidostas pasažieru termināļa projekts, norādīja Karnīte.
Pieteikums saņemts arī no konsorcija, ko vada Oslo bāzētais starptautiskais arhitektu birojs "Nordic - Office of Architecture". Šis birojs sadarbībā ar partneriem radījis Stambulas Jaunās lidostas dizaina koncepciju, kā arī izstrādājis Bergenas lidostas pasažieru termināla projektu, Oslo lidostas paplašināšanas projektu un citas lidostu attīstības arhitektoniskās koncepcijas. Konsorcijā apvienojušies Norvēģijas, Francijas un Latvijas uzņēmumi.
Arī konkursa pieteikumu iesniegušajā kopuzņēmumā "AREP-SETEC-R" sadarbojas Francijas un Latvijas kompānijas. Francijas transporta un pilsētplānošanas uzņēmums AREP izstrādājis projektus daudziem transporta mezgliem un dzelzceļa stacijām visā pasaulē, tostarp Nicas lidostas 2.termināla paplašinājuma projektu, klāstīja lidostas pārstāve.
Piegādātāju apvienības "Aecom RIX Terminal Expansion Joint Venture" vadošais uzņēmums ir globālā korporācija AECOM. Karnīte norādīja, ka uzņēmuma pieredzē ir daudzi izcili projekti, tostarp Etiāda torņi Apvienotajos Arābu Emirātos, Losandželosas starptautiskās lidostas modernizācija, Kenedija Starptautiskās lidostas attīstības plānošana un citi.
Piegādātāju apvienība "ONE WORKS, SINTAGMA, VEKTORS" apvieno Itālijas un Latvijas uzņēmumus. Itālijas uzņēmums "Sintagma" specializējas transporta infrastruktūras projektu īstenošanā, savukārt kompānija "One Works" izstrādājusi daudzu lidostu attīstības un paplašināšanas projektus, tostarp Venēcijas Marko Polo starptautiskās lidostas rekonstrukcijas projektu un Briseles Šarleruā lidostas pasažieru termināla paplašināšanas koncepciju.
Karnīte atgādināja, ka starptautiskās lidostas "Rīga" attīstības 6.kārtas ietvaros plānotais pasažieru termināla publiskās daļas paplašinājums būs moderns un daudzfunkcionāls pasažieru apkalpošanas komplekss, kas būs savienots ar "Rail Baltica" dzelzceļa staciju. Komplekss ietvers plašu un modernu reģistrācijas zāli un drošības kontroles zonu, piedāvās jaunas iepirkšanās iespējas, kafejnīcas un restorānus. Tāpat kompleksā atradīsies plaša bagāžas saņemšanas zāle un mūsdienīgas bagāžas šķirošanas telpas.
Jaunās pasažieru termināla publiskās daļas būvniecību plānots pabeigt 2022.gadā – vienlaikus ar "Rail Baltica" dzelzceļa savienojumu un staciju. Abi šie objekti būs savstarpēji integrēti un savienoti, veidojot multimodiālu satiksmes centru. Lai nodrošinātu abu projektu saskaņotu īstenošanu, lidosta "Rīga" ir uzņēmusies arī "Rail Baltica" lidostas stacijas projektēšanas un būvniecības uzraudzību.
"Katras modernas lidostas viens no pamatelementiem ir savienojums ar dzelzceļa tīklu, un "Rail Baltica" izbūve atbilst Rīgas lidostas ilgtermiņa attīstības plānam un redzējumam," norādīja transporta nozares eksperts un starptautiskās lidostas "Rīga" padomes loceklis Tālis Linkaits. Viņš uzsvera, ka "Rail Baltica" paplašinās Rīgas lidostas potenciālo pasažieru loku gan Lietuvas, gan Igaunijas virzienā. Apvienojumā ar lidostas "Park&Ride" piedāvājumu, jaunais savienojums uzlabos iespējas pasažieriem kombinēt dažādus pārvadājumu veidus. "Rail Baltica" dzelzceļa stacija stiprinās Rīgas lidostas kā Baltijas galvenā transporta mezgla lomu un uzlabos Latvijas savienojamību ar citām Eiropas Savienības valstīm. Ceru, ka dzelzceļa savienojuma starp Rīgas centru un lidostu izbūve iepūtīs jaunu elpu daudzās teritorijās gar dzelzceļu, lai dzīves telpa Baltijas metropolē kļūtu iedzīvotājiem un investoriem pievilcīga un atbilstoša 21.gadsimta prasībām," norādīja Linkaits.
Jaunā lidostas "Rīga" daudzfunkcionālā pasažieru apkalpošanas kompleksa projekta īstenošanai plānotās investīcijas ir 45 miljoni eiro.
Karnīte informēja, ka savukārt divi pretendenti izvirzīti starptautiskā konkursa "Rail Baltica "Starptautiskās lidostas "Rīga" dzelzceļa stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojekts" 2. kārtai. Konkursa komisija izvērtēja piecu kandidātu pieteikumus. Nolikumā izvirzītajām prasībām: pieredze līdzvērtīgu būvprojektu izstrādē, kas apliecina kandidāta spējas un profesionālās kompetences šādu projektu īstenošanā, par atbilstošiem atzīti - AECOM INOCSA S.L.U un piegādātāju apvienība PROSIV.
Viņa norādīja, ka projekts ir komplicēts un ieviesīs jaunu pieredzi, jo līdz šim dzelzceļa novietošana uz estakādēm Latvijā nav realizēta. Vienā uzdevumā ir stacijas un arī dzelzceļa savienojuma, pa kuru piebrauc pie lidostas, projektēšana. Tas ir posms no Imantas stacijas, kur jaunais dzelzceļš atzarosies virzienā uz lidostu, pa pārvadu šķērsos K.Ulmaņa gatvi un pa estakādi nokļūs lidostā. Projektējamā dzelzceļa stacija atradīsies iepretim jaunajam lidostas daudzfunkcionālajam pasažieru apkalpošanas kompleksam, ko ar staciju paredzēts savienot vienā augstumā.
Eiropas Komisijas Transporta un mobilitātes Ģenerāldirektorāta Investīciju, inovatīva un ilgtspējīga transporta departamenta direktors Heralds Ruijters (Herald Ruijters) uzsvēra, ka izbūvētā "Rail Baltica" infrastruktūra veicinās pilnīgi jauna ekonomiskā koridora izveidi. "Tas ne tikai veidos spēcīgu mijiedarbību Baltijas valstu integrācijā, bet arī integrēs Baltijas valstis jaunās Eiropas un globālas nozīmes satiksmes un piegādes ķēdēs. Bez transporta nav iespējama ES ekonomikas efektīva darbība, šo efektivitāti būtiski paaugstina savienoti satiksmes mezgli – lidostu tiešie savienojumi ar dzelzceļu un ostām. Tas ir pamatprincips, lai visas valstis gūtu labumu no tā, ka tām ir pieejams labi attīstīts Eiropas transporta pamattīkls, kam pateicoties, iespējama brīva cilvēku un preču plūsma," atzīmēja Ruijters.
Pretendentiem, kuri izvirzīti "Rail Baltica" savienojuma un stacijas projektēšanas konkursa 2.kārtai, 35 dienu laikā no šī gada 23.novembra būs jāsagatavo un jāiesniedz tehniskais un finanšu piedāvājums atbilstoši konkursa 2. kārtas nolikuma, tajā skaitā tehnisko specifikāciju, prasībām. Konkursa komisija, kuras sastāvā ir trīs Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail", Satiksmes ministrijas, "Rail Baltica" projekta ieviesēja Latvijā – uzņēmuma "Eiropas Dzelzceļa līnijas", kā arī starptautiskās lidostas "Rīga" pārstāvji, vērtēs iesniegto piedāvājumu par projektēšanas un autoruzraudzības darbiem, kā arī darbu izpildes laika grafiku un ēkas energoefektivitātes klasi.
Jau ziņots, ka pērn novembrī izsludinātajā starptautiskajā konkursā "Rail Baltica "Starptautiskās lidostas "Rīga" dzelzceļa stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojekts" tika saņemti piecu kandidātu pieteikumi no Latvijas, kā arī starptautiskiem uzņēmumiem un piegādātāju apvienībām: no AECOM INOCSA S.L.U (Spānija), piegādātāju apvienības Egis Rail (Francija, Lietuva), SIA "Rem Pro" (Latvija), piegādātāju apvienības SYSTRA S.A./COWI AS (Francija, Dānija) un piegādātāju apvienības PROSIV (Latvija, Slovākija, Itālija).
Prognozētā "Rail Baltica" lidostas stacijas projektēšanas darbu līgumcena ir 2,2 miljoni eiro, un darbi būs jāveic 17 mēnešu laikā.