Liepājas ostā veikti 55% no plānotajiem ostas padziļināšanas darbiem
Rīga, 22.marts, LETA. Beļģijas kompānija "Jan De Nul N.V." Liepājas ostā līdz marta vidum izrakusi aptuveni 1,5 miljoni kubikmetru ostas grunts, kas ir 55% no plānotā kopējā ostas padziļināšanas darbu apmēra, aģentūru LETA informēja Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārstāve Līga Ratniece-Kadeģe.
Viņa norādīja, ka darbu veic viens no aptuveni pieciem lielākajiem un jaudīgākajiem padziļināšanas kuģiem pasaulē "Fernao De Magalhaes", kura kopējā jauda ir 23,52 megavati (MW), bet frēzes jauda septiņi MW. Darbi tiek veikti Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas projekta "Liepājas ostas ūdens infrastruktūras uzlabošana" ietvaros. Līguma summa ir 24,5 miljoni eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN).
Liepājas ostas padziļināšanas darbus "Jan De Nul N.V." sāka šogad 16.janvārī.
"Jan De Nul N.V." Eiropa reģiona vadītājs Kobe Peirss atzīmēja, ka Liepājas ostas padziļināšanas darbi norit veiksmīgi, atbilstoši laika grafikam pat nedaudz to apsteidzot. Plānots, ka darbi tiks pabeigti līdz jūlija beigām.
Tāpat Peirss norādīja, ka Liepājas ostas padziļināšana ir liels izaicinājums, jo darbus sāka ziemas apstākļos un šai vietā ir sarežģīta grunts, turklāt liela daļa darbu jāveic atklātā jūrā. Tieši tāpēc "Jan De Nul N.V." darbu veikšanai izvēlējies jaudīgāko tehniku - tas ir frēzes tipa zemessūcējs "Fernao De Magalhaes". Vispirms ar frēzi tiek sasmalcināta grunts un tad zemessūcējs to iepilda liellaivās, kas nogādā to speciāli tam paredzētā vietā jūrā. Uz zemessūcēja kopumā ir septiņas frēzes, no kurām viena strādā un sešas remontē, kuru svars ir aptuveni 30 tonnu un diametrs trīs metri, bet griešanās ātrums ir 40 apgriezieni minūtē. Jau marta pēdējā nedēļā plānots, ka Liepājas ostas padziļināšanas darbos iesaistīsies jūras zemessūcējs "Al Idrisi", kas ir ļoti manevrētspējīgs, kura uzdevums būs irdenās grunts nogulšņu rakšana, kā arī apgrieztā kausa zemes racējs "Vitruvius". Tā jauda ir 3,8 MW un tas ir jaudīgākais bagars savā klasē. Kausa tilpums vien ir 40 kubikmetru.
ES Kohēzijas projekta "Liepājas ostas ūdens infrastruktūras uzlabošana" mērķis ir navigācijas drošības līmeņa paaugstināšana, nodrošinot lieltonnāžas kuģu piekraušanu ostas iekšējā reidā. Projekts paredz kuģošanas kanāla pagarināšanu līdz aptuveni astoņiem kilometriem un padziļināšanu līdz 14,5 metriem, ostas vidus vārtu padziļināšanu un to galvu zemūdens daļas pārbūvi un stiprināšanu. Tāpat plānoti darbi, lai padziļinātu kuģu ceļus priekšostas akvatorijā līdz 14 metriem, Brīvostas viļņlauža un Sadalošā mola pārbūvi, Brīvostas mola atjaunošanu un kuģu enkurošanas/tauvošanas vietas izbūve pie Brīvostas Sadalošā mola.
Projekta ietvaros paralēli "Jan De Nul N.V.", kas veic ostas padziļināšanas darbus, strādā arī pilnsabiedrība "LNK Industries Group", kas veic Liepājas ostas hidrotehnisko būvju atjaunošanu un pārbūvi. Līguma summa ir deviņi miljoni eiro bez PVN.
Jau ziņots, ka Liepājas ostā norit trešais kuģu ceļu un akvatorijas padziļināšanas projekts pēdējo 20 gadu laikā. Pirmo Liepājas ostas padziļināšanu īstenoja 1999.gadā, kad kuģu ceļu izraka līdz 10,5 metriem. Tas deva iespēju Liepājas ostai pilnvērtīgi veikt saimniecisko darbību. Otrā Liepājas ostas padziļināšana noslēdzās 2015.gadā, sasniedzot dziļuma atzīmi 12,5 metri kuģu ceļos, bet 12 metrus Brīvostas akvatorijā, lai varētu uzņemt un apkalpot "panamax" klases kuģus.