Lietuvā oficiāli atklāts "Rail Baltica" posms no Polijas robežas līdz Kauņai
Premjerministrs Aļģirds Butkevičs atzinis šo veikumu par vēsturisku, bet neslēpj, ka pasažieru un kravu pārvadājumi šai posmā būs atkarīgi no Polijas gatavības rekonstruēt sliežu ceļu savā pusē - no robežas līdz Bjalistokai, kur pašlaik vilcieni vietumis nevar pārvietoties ātrāk par 30 kilometriem stundā. "Rail Baltica" projekta direkcijas vadītājs Antans Kaminsks piebildis, ka Polijai savā pusē dzelzceļa trase būtu jāuzlabo tiktāl, lai vilcieni pa to varētu pārvietoties ar ātrumu vismaz 160 kilometri stundā.
"Eiropas Savienībā briedinātā projekta "Rail Baltica" ideja beidzot iemiesojusies dzīvē. (..) Tas ir ļoti labs sākums, bet nedrīkstam apstāties - aicinu projekta partnerus un īpaši kaimiņvalsti Poliju sadarboties, lai īstenotu tālāko mērķi - sliežu ceļu no Varšavas līdz Tallinai," Lietuvas valdības vadītājs sacījis žurnālistiem pēc tikšanās ar Eiropas Savienības transporta komisāri Violetu Bulcu.
"Mēs šo jautājumu nupat apspriedām ar komisāri. Lūdzām, lai Polija novirzītu investīcijas uz šo posmu, un ceram, ka pēc rekonstrukcijas pasažieru satiksme tiks atklāta," viņš norādījis.
Bulca no savas puses apliecinājusi, ka par šo jautājumu tiek runāts ar Polijas infrastruktūras ministri.
"Mums ir ļoti svarīgi kopā ar partneriem reģionā izveidot jaunu loģistikas ķēdi, kas orientēta uz kvalitatīvu satiksmi un kravu pārvadājumu pakalpojumiem starp Baltijas valstīm, Poliju un citām ES dalībvalstīm. Ticu, ka katrs "Rail Baltica" kilometrs tuvinās Baltijas valstis Eiropai, ES pilsoņi šurp atbrauks aizvien biežāk un pieaugs arī kravu pārvadājumu apjomi," izteicies Butkevičs, piebilzdams, ka Lietuva jau veic būtiskus darbus ziemeļu virzienā.
Tikmēr Lietuvas satiksmes ministrs Rimants Sinkevičs izteicis cerību, ka regulāri pasažieru pārvadājumi Polijas virzienā sāksies jau šogad.
"Šodien ierodas 80 pasažieru no Bjalistokas. Tas vēlreiz apliecina, ka šis dzelzceļš spēj funkcionēt," viņš norādījis.
Lietuvā "Rail Baltica" jaunā sliežu ceļa izbūve paralēli pašreizējām sliedēm sākta 2013.gada rudenī. Darbu tāme Lietuvā bija 364,5 miljoni eiro jeb par 8,6 miljoniem mazāk, nekā sākotnēji plānots. Kopumā Lietuvas teritorijā izbūvēta Eiropas standarta sliežu platuma - 1435 milimetru - dzelzceļa līnija aptuveni 120 kilometru garumā, un tai līdzās atjaunota Krievijas standarta dzelzceļa līnija ar sliežu platumu 1520 milimetri. Visā šai garumā atjaunota arī dzelzceļa inženiertīklu infrastruktūra, rekonstruētas stacijas, peroni, savesti kārtībā vai uzcelti no jauna tilti un satiksmes pārvadi.
Projekta īstenošanā kopumā bija iesaistīti vairāk nekā 1000 strādnieki un speciālisti.
LETA
Foto: Ieva Lūka/LETA