Linužs: Nesaskaņas starp "RB Rail" akcionāriem nav projektam kritiskas
Rīga, 7.marts, LETA. Nesaskaņas starp AS "RB Rail" akcionāriem patlaban nav kritiskas projekta ieviešanai, tās skar konkrētas personības, bet projekts tendēts uz tā ieviešanu visās valstīs un visi akcionāri ikdienas rutīnā strādā ar lietām, kas paredzētas ieviešanas plānā, trešdien Saeimas Ārlietu komisijas Baltijas lietu apakškomisijas sēdē sacīja SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs Andris Linužs.
"Visaugstākajā politiskajā līmenī ir pieņemti visi nepieciešamie lēmumi, apstiprināta projekta izpildes shēma, ir darba grafiks, ir deleģēti pienākumi un tā arī akcionāri strādā. Protams, ir kavējumi, jo tas ir sarežģītākais projekts Eiropas Savienībā (ES). Tomēr arī šie kavējumi nav kritiski tam, lai izpildītos projekta gala mērķis," norādīja Linužs.
Viņš skaidroja, ka projektu var ieviest tikai tad, ja tas darbojas visās trīs valstīs.
"Projektā krustojas trīs valstu nacionālās un projekta kopējās intereses, akcionāri cenšas tās harmonizēt. Latvija un Lietuva ir lielākie konkurenti, kas savā starpā cīnās par kravām. Ne no mūsu puses, ne arī no Lietuvas un Igaunijas puses nav nekādu signālu vai šaubu par to, ka akcionāri nebūtu tendēti uz projekta ieviešanu laikā. Dažādas šaubas vienmēr būs, bet tās nav kritiskas," sacīja Linužs.
Satiksmes ministrijas Dzelzceļa departamenta direktors Patriks Markēvičs norādīja, ka piedāvājums veidot integrēto projekta ieviešanas un pārvaldīšanas struktūru ir ļoti radikāls, jo lietuvieši un igauņi to uztver tā, ka viņu teikšana pār projektu samazinās.
"Par to arī ir vislielākās bažas, jo tas ietekmē nacionālo ieviesēju intereses. Lietuvā aktīvi darbojas dzelzceļa uzņēmums, kura interešu realizācija bieži robežojas ar pārkāpumiem. Lietuvas uzņēmums uzskata, ka centralizētā vadībā samazināsies viņu iespējas. Ja "RB Rail" atrastos citā valstī, būtu savādāk, tagad ir bažas, ka Rīga visu regulēs. Radikālas izmaiņas projekta pārvaldībā jāveic ļoti uzmanīgi, ievērojot visu valstu intereses," sacīja Markēvičs.
Linužs piebilda, ka ES interesi par šo projektu nevar zaudēt. "Mums, akcionāriem, ES jāpiedāvā modelis, kuru akceptējušas visas trīs ieviesējpuses. Šeit ir pašiem jāvienojas, ES te nepalīdzēs," piebilda Linužs.
"RB Rail" ir Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums, kas izveidots, lai īstenotu "Rail Baltica" projektu - pirmo šādā mēroga infrastruktūras projektu Baltijā.
"RB Rail" ir centrālais "Rail Baltica" projekta koordinators. Tā galvenie uzdevumi ir dzelzceļa projekta izstrāde, būvniecība un mārketinga aktivitāšu realizācija. Projekts paredz izbūvēt ātrvilciena dzelzceļa līnijas infrastruktūru no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai.
"Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, kuru nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.