Nākamnedēļ informēs par kultūras vērtību izpētes rezultātiem "Rail Baltica" trasē
Rīga, 31.janv., LETA. SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) 5.februārī iepazīstinās ar dzelzceļa projekta "Rail Baltica" trasē Latvijā veiktās kultūras vērtību izpētes rezultātiem, aģentūru LETA informēja EDzL pārstāve Rita Voronkova.
Pērnā gada nogalē pabeigta kultūras vērtību izpēte visā "Rail Baltica" trasē Latvijā un kultūrvēsturiskā mantojuma apzināšanas lauka darbi. Vērienīgajā izpētē tika iesaistīti arheologi, vēsturnieki, arhitekti, industriālā mantojuma pētnieki, ģeodēzisti, lāzerskenēšanas speciālisti no Latvijas Universitātes (LU) Latvijas vēstures institūta, SIA "Arhitektoniskās izpētes grupa", SIA "Archeo", SIA "Arheoloģiskā izpēte", SIA "Merko" un SIA "Latvijas Industriālā mantojuma fonds", kuri veikuši darbu, apzinot teritoriju 265 kilometru garumā.
Darbu rezultātā iegūtas būtiskas liecības par cilvēka darbību senākos laikos - liecības par apdzīvotību akmens laikmetā, atklāti ogļu dedzināšanas uzkalniņi Inčukalna, Ropažu, Garkalnes un Stopiņu novados, kā arī darvas tecinātava Ķekavas novadā. Ar mūsdienu tehnoloģijām fiksētas kultūras mantojuma liecības - veikta sešu lielu objektu detalizēta 3D skenēšana un uzmērīšana, ar hidrolokācijas metodi skenētas upju Mūsas un Mēmeles gultnes trases koridora robežās.
Šī izpēte bija nozīmīgs solis, lai sagatavotos "Rail Baltica" trases būvniecībai, savlaicīgi identificētu saglabājamās vērtības un noteiktu vietas, kur būs vajadzīga papildus izpēte būvniecības laikā.
EDzL 5.februārī plkst.10 preses konferencē Dzelzceļa muzejā Rīgā, Uzvaras bulvārī 2A, iepazīstinās ar izpētes rezultātiem, galvenajiem secinājumiem un rekomendācijām turpmākajai kultūras mantojuma saglabāšanai "Rail Baltica" projektēšanā un būvniecībā.
Pasākumā piedalīsies EDzL izpētes vadītāja Ilze Lukstiņa, LU Latvijas vēstures institūta speciālistu grupas vadītājs Valdis Bērziņš un izpētes dalībnieki, Arhitektoniskās izpētes grupas valdes priekšsēdētāja Baiba Eglāja, "Merko" Lāzeskenēšanas daļas vadītājs Kristaps Kļava, vēsturnieks un Industriālā mantojuma fonda valdes priekšsēdētājs Andris Biedriņš, Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes vadītājs Juris Dambis, Rīgas Pieminekļu aģentūras direktors Guntis Gailītis.
Aģentūra LETA jau ziņoja, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.