abc.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi24796
Nozares raksti1114
Ekspertu atbildes3041
Vai esi gatavs nopirkt "Gulbi"? : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Vai esi gatavs nopirkt "Gulbi"?

Vai esi gatavs nopirkt "Gulbi"?
Uzdodot šo mazliet provokatīvo jautājumu negaidām ātru atbildi. Pirms sev atbildi izlasi šo rakstu par iekšdarbu krāsām un to "zaļajām" tendencēm apdares materiālu tirgū Latvijā.
Līdz šim Latvijas būvniecības materiālu veikalu plauktos krāsas, kas varētu lepoties ar starptautiski atzītām kvalitātes marķējuma/eko zīmēm bija uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmas. Šī situācija pamazām mainās. Par eko kvalitātēm mūsmājās tiek runāts arvien biežāk. Daudzos gadījumos eko jēdziena piesaukšana, piemēram, iekļaujot to krāsas nosaukumā vai produkta etiķetes aprakstā, nebūt nenozīmē, ka tas ir pamatoti attiecībā pret produkta īstajām kvalitātēm. Tomēr arvien vairāk ir pamanāmi pozitīvi un pamatoti ekokvalitātes piemēri. Neapšaubāmi, ka "zaļās" tendences ienāk no lielo valstu tirgiem, kuros lielie krāsu ražotāji pat uzskata par goda lietu savā preču klāstā iekļaut produktu, kas var lepoties ar tai piešķirtu starptautisku kvalitātes zīmi. Eko tendenču pakāpenisko ienākšanu Latvijas apdares krāsu tirgū stipri iespaido Ziemeļvalstu reģiona pieredze, ražotāji un šī reģiona tirgus attīstības tendences. Priecē fakts, ka arī Latvijā pamazām sāk veidoties iekštelpu kvalitātes apziņa. Tas šķiet likumsakarīgi, jo Baltijas valstis vēsturiski un ekonomiski tiecas sevi identificēt ar ziemeļu reģiona valstīm, kur absolūts līderis starptautiski atzītu eko marķējumu vidū ir "Ziemeļvalstu ekomarķējums" jeb "Zaļais gulbis". Lai izprastu šī kvalitātes marķējuma būtību un nopietnību ir jāatskatās uz tā izveides iemesliem un apstākļiem tālajā 1989.gadā. Ziemeļu Ministru padome, kurā darbojas Novēģijas, Zviedrijas, Dānijas, Somijas un Islandes valdības pārstāvji, vienojās par kopīgu preču kvalitātes sistēmas izveidi ziemeļu reģionam. Iekštelpu vides klimats ziemeļu reģiona valstīs klimatisko apsvērumu dēļ vienmēr ir uzskatīts par būtisku cilvēka kvalitatīvas dzīves sastāvdaļu. Ziemeļu cilvēki auksto klimatisko apstākļu dēļ ir spiesti daudz vairāk uzturēties telpās nekā dienvidu zemēs dzīvojošie un telpu vēdināšanas iespējas, piemēram, atverot logu, bieži vien var būt stipri ierobežotas. Tāpēc vienota, stingra telpu kvalitātes sistēma, kas izvirza kvalitātes prasības dažādiem rūpniecības materiāliem t.sk. apdares krāsām, ir ļoti būtiska cilvēku dzīves sastāvdaļa. "Ziemeļvalstu ekomarķējuma" sistēma apskata produktus visā to dzīves cikla laikā, sākot ar to izcelsmi un beidzot ar pārstrādi. Mūsdienās "Ziemeļvalstu ekomarķējuma" institūcija jau sertificē 63 dažādas rūpniecisku preču un pakalpojumu grupas (vairāk: www.nordic-ecolabel.org) Krāsas, kuras ir sertificētas, ir tiesīgas uz iepakojuma un to informatīvajos materiālos izvietot "Zaļā gulbja" zīmi. Uz tās ir redzams speciāls sertifikācijas numurs. To, vai krāsa ir tiesīga izmatot "Zaļo gulbi" var noskaidrot ikviens interesents, ievadot ciparu kombināciju, kas norādīta uz konkrētās "Zaļā gulbja" zīmes publiski pieejamā datu bāzē vai atrodot informāciju par krāsu ražotāju un tā ražoto produkciju Internetā http://www.svanen.se/en/ . {IMAGE NR=1}Latvijā viens no atpazīstamākajiem krāsu zīmoliem "Vivacolor" var tikt uzskatīts par lielāko, kas piedāvā iekšdarbu krāsu sēriju Interior, kuras produktus ir sertificējusi "Ziemeļvalstu ekomarķējuma" institūcija. Šis fakts ir uzskatāms par papildu pievienoto vērtību šīm krāsām. (vairāk: www.vivacolor.lv ).
Vivacolor Interior krāsām var piešķirt apzīmējumus "ekoloģisks", "ekoloģiskums", "eko", tomēr ar to tiktu stipri ierobežots šo krāsu raksturojums. Tām drīzāk piestāvētu plašāks apzīmējums "ilgtspējīgas krāsas". Tās atbilst ne tikai apsolītajam gala rezultātam - augsta kvalitāte atbilstoši krāsas pielietojumam apvienojumā ar nekaitīgumu cilvēku veselībai, kas krāsos un pēc tam krāsotajās telpās uzturēsies, bet arī garantē, ka atbilst vides un klimata aizsardzības prasībām, ir ražotas tā, lai visos produkta dzīves cikla posmos būtu efektīgas. Tas attiecas sākot ar izejvielu iegūšanu, produktu izplatīšanu un beidzot ar krāsas uzklāšanu un atkritumu utilizēšanu. Lai šādu kompleksu rezultātu sasniegtu katram produktam ir jāveic garš izvērtēšanas un stingras kontroles ceļš. Šādu produktu sertifikācija tiek atkārtota pēc zināma laika. Tātad te nevar būt runa par tautas valodā zināmo jēdzienu "gulēšana uz lauriem"- produktam nepārtraukti ir jābūt attīstībā un jāatbilst jaunākajām vides, veselības, kvalitātes un apsaimniekošanas sistēmu prasībām un aktuālajai ES un vietējai likumdošanai. Protams, ka vairums krāsu bez šādas kvalitātes zīmes ir pilnvērtīgi apdares materiāli, kas var tikt lietoti tiem paredzētajās vietās. Nav tā, ka krāsa, uz kuras etiķetes nav kvalitātes zīmes, ir kaitīga un neatbilstoša lietošanai. Jebkurai krāsai, kuru tirgo Latvijā ir jāatbilst noteiktām likumdošanas normām, ko regulē ES un vietējā likumdošana. Vienkāršoti sakot - ražotājam ir iedots "rāmis", kura robežās tas var darboties un radīt savu unikālu krāsu produktu. Katram produktam dažādo komponenšu parametri var atšķirties, bet tam ir jānotiek šī reglamentētā "rāmja" robežās. Tāpēc katrai krāsai ir individuāla receptūra un savi "knifi", labumi, kas vienam lietotājam var patikt/derēt, bet citam nē. Tāpēc arī notiek izvēle par labu viena vai cita zīmola precei. Te gan jāsaka, ka bieži tas, kas ir uzskatīts par labu vidusmēra lietotājam, var nebūt labs kādai/ kādām šaurākām sabiedrības locekļu grupām. Piemēram bērni, alerģiski cilvēki vai ar astmu sirgstoši cilvēki pret ķīmiskiem savienojumiem būs īpaši jutīga sabiedrības daļa, kura izvirzīs pavisam konkrētas, bet specifiskas prasības attiecībā pret krāsas sastāvu. Vivacolor Interior sērijas krāsas sienām un griestiem lepojas ar to, ka ir ieguvušas Latvijas Astmas un alerģijas biedrības atzinumu (vairāk: www.astmaalergija.lv). Produkta pievienotā vērtība ekoloģiskuma un nekaitīguma ziņā ekomarķētās krāsas kopumā ļauj novietot pakāpi augstāk nekā līdzīga pielietojuma krāsas. Lēmums par labu ekomarķētu krāsu iegādei liecina par pircēja apziņas līmeni pirkuma izdarīšanas brīdī, jeb to, cik atbildīgs viņš ir pret vidi, kurā dzīvo, cik būtiska ir pircēja attieksme pret globāliem procesiem resursu taupīšanā, cik rūpīgi viņš attiecas pret savu un savu bērnu veselību. Ieva Ozola SIA Tikkurila mārketinga vadītāja

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

RNP: Sadzīviski negadījumi nedrīkst kļūt par ikdienu

RNP: Sadzīviski negadījumi nedrīkst kļūt par ikdienu

Šajā nedēļā notikušais negadījums, kas saistīts ar nepilnīgu lifta darbību, kas notika vienā no Kurzemes prospekta deviņu stāvu ēkām, nekavējoties piesaistīja ne tikai operatīvo dienestu tūlītēju reakciju, bet arī ēkas apsaimniekotāja SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” (RNP) uzmanību. 

Pielaiko telpu, māju, dārzu