Nosaka būvkomersantu klasifikācijai nepieciešamo informāciju, kas jāiesniedz būvkomersantu reģistrā
Valdība šodien noteica, kādu informāciju būvkomersantiem ir jāiesniedz Būvniecības informācijas sistēmas būvkomersantu reģistrā, lai no šī gada 1.maija varētu veikt būvkomersantu klasifikāciju.
Būvkomersantu reģistrācijas, atkārtotas reģistrācijas, izslēgšanas no reģistra kārtību, kā arī reģistra datu saturu nosaka Ministru kabineta 2014.gada 25.februāra "Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi". Savukārt 2016.gada 12.aprīlī tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi "Būvkomersantu klasifikācijas noteikumi", saskaņā ar kuriem 2017.gada 1.maijā pirmo reizi tiks veikta būvkomersantu klasifikācija vispārējā kārtībā.
Saskaņā ar klasificēšanas noteikumiem būvkomersantu klasificēšanā izmantotās ziņas un dati, izņemot ziņas no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētā Sodu reģistra, tiek apkopoti un uzturēti elektroniskā vidē Būvniecības informācijas sistēmas būvkomersantu reģistrā. Pašlaik dati, kas nepieciešami būvkomersantu klasificēšanai, nav pieejami reģistrā. Tādējādi bija nepieciešams papildināt informāciju, kuru būvkomersantiem ir jāsniedz reģistram un kura tiek uzglabāta reģistrā.
Līdz ar to, lai izpildītu priekšnosacījumu būvkomersantu klasifikācijas procesa nodrošināšanai, reģistrā atbilstoši klasifikācijas noteikumiem tiks iekļauta papildu šāda informācija par būvkomersantiem: būvkomersanta klase, kas piešķirta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā; par būvkomersanta ieviestajām un sertificētajām pārvaldības sistēmām; par būvkomersanta piederību Latvijā vai kādā no Eiropas Ekonomikas zonas valstīm reģistrētā būvniecības nozares darba devēju vai profesionālajā organizācijā; par spēkā esošu darba koplīgumu, kuru būvkomersants kā nacionālā līmeņa darba devēju organizācijas biedrs ir noslēdzis ar arodbiedrību; par būvkomersanta pieredzi būvdarbu veikšanā būvju grupās un būvju veidos.
Šo informāciju būvkomersanti varēs iesniegt elektroniski reģistrā, izmantojot tiešsaistes formu. Līdz elektroniskās tiešsaistes formas izveidošanai Būvniecības informācijas sistēmā, būvkomersanti šādu informāciju varēs iesniegt papīra dokumenta formā vai elektroniski.
Saskaņā ar klasifikācijas noteikumiem būvkomersantu klasifikācijas nodrošināšanai reģistrs no Sodu reģistra elektroniski saņems informāciju par konstatētajiem pārkāpumiem saistībā ar būvkomersantu darbību, bet Sodu reģistra sniegtā informācija netiks iekļauta un saglabāta reģistrā.
Reģistrācijas noteikumi nosaka, ka būvkomersanti reizi 12 mēnešu laikā uz laiku līdz sešiem mēnešiem var apturēt reģistrāciju reģistrā. Ņemot vērā, ka ļoti bieži būvkomersanti aptur reģistrāciju uz īsāku laika periodu kā seši mēneši, kā arī ir situācijas, kad reģistrāciju nepieciešams apturēt vairākas reizes noteiktajā laika periodā, tad nolemts, ka būvkomersanti varēs apturēt reģistrāciju reģistrā vairāk kā vienu reizi 12 mēnešu laikā, tomēr kopumā reģistrācijas apturēšanas periods nedrīkst pārsniegt sešus mēnešus. Atjaunojot reģistrāciju, būvkomersantam papildus iesniegumam par ziņu izmaiņām būvkomersantu reģistrā ir jāiesniedz ikgadējā informācija, ja būvkomersants to nav iesniedzis noteiktajā termiņā.
Noteikumi paredz, ka turpmāk būvkomersantiem ikgadējā informācija jāiesniedz reģistrā reizi gadā līdz 31.maijam.
Pašreiz spēkā esošā noteikumu redakcija nosaka, ka būvkomersantam ir jāiesniedz reģistra iestādē iesniegums par ziņu izmaiņām vai izslēgšanu, lai reģistra iestāde varētu veikt izmaiņas reģistrā iekļautajā informācijā. Saskaņā ar noslēgto starpresoru vienošanos reģistra iestāde no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pieprasa informāciju par darba tiesisko attiecību izbeigšanu ar būvspeciālistu, kā arī reģistra iestāde saņem informāciju no Uzņēmumu reģistra par valdes locekļa amata pienākuma pārtraukšanu.
Līdz ar to, ja būvkomersants ir jau sniedzis VID informāciju par darba tiesisko attiecību izbeigšanu ar vienīgo būvspeciālistu vai Uzņēmumu reģistrā ir iesniedzis informāciju par valdes locekļa, kurš pilda arī būvspeciālista pienākumus, atbrīvošanu no amata, reģistra iestāde, saņemot minēto informāciju no VID vai Uzņēmu reģistra, varēs veikt izmaiņas reģistra, nepieprasot papildus iesniegumu no būvkomersanta. Tādējādi tiks mazināts administratīvais slogs.
LETA
2017.gada 24.janvārī