abc.lv skaitļos

Lietotāji online85
Aktīvie uzņēmumi25214
Nozares raksti1281
Ekspertu atbildes3041
Pagaidām aptur Tukuma jeb Jūrmalas lidostas darbības paplašināšanu : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Pagaidām aptur Tukuma jeb Jūrmalas lidostas darbības paplašināšanu

Pagaidām aptur Tukuma jeb Jūrmalas lidostas darbības paplašināšanu
Tukuma lidostas jeb lidostas "Jūrmala" ekspluatācija SIA "Tukums Airport" būs jāturpina līdzšinējā apjomā, apturot paplašināšanās plānus, liecina Vides pārraudzības valsts biroja (VPVB) atzinums par ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) ziņojumu.

Saskaņā ar aģentūras LETA rīcībā esošā VPVB atzinuma saturu lidostas "Jūrmala" iecerētā darbības paplašināšana patlaban nav pieļaujama, jo IVN ziņojumā tādām ietekmēm kā gaisa kvalitātes izmaiņas un troksnis konstatēti limitējoši faktori.

Savukārt ziņojums pieļauj lidostas ekspluatēšanu līdz šim atļautajā intensitātē saskaņā ar Valsts vides dienesta Ventspils reģionālā vides pārvaldes izdotās "B" kategorijas piesārņojuma atļaujas noteikumiem, jo Tukuma lidostā papildus uzbūvētā infrastruktūra un ar tās lietojumu saistītā papildu ietekme nerada būtiskas vides stāvokļa izmaiņas, secinājis VPVB.

Pret lidostas paplašināšanu protestējošo Tukuma pilsētas iedzīvotāju grupas vārdā tās pārstāvis Jānis Frišfelds aģentūrai LETA komentēja, ka iebildumus cēlušo iedzīvotāju grupa esot gandarīta "par to, ka neadekvātais SIA "Tukums Airport" ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums netika akceptēts un tukumnieku interesēm neatbilstošais lidostas darbības paplašināšanas process nu ir aizliegts".

Tukuma iedzīvotāji jūtas gandarīti, ka VPVB secinājis, ka SIA "Tukums Airport" iecerētā Tukuma lidostas darbības paplašināšana, izmantojot jaunās lidostas ēkas un izbūvēto infrastruktūru, līdz 3000 regulāriem kravu un pasažieru pārvadājumu reisiem gadā, ieskaitot arī nakts lidojumus, neesot pieļaujama.

Banner 280x280

Iedzīvotāju secinājumus kā neprecīzus un pārsteidzīgus komentēja VPVB Sākotnējā izvērtējuma daļas vadītāja Iveta Jēgere, kura aģentūrai LETA skaidroja, ka atzinums nebūt nenozīmē, ka lidostas "Jūrmala" paplašināšana būtu aizliegta vispār vai ka nākotnē tā nebūtu pieļaujama, jo SIA "Tukums Airport" rīcībā paliek iespēja īstenot jaunu ietekmes uz vidi novērtēšanu, kas pagaidām neizslēdz iespēju arī paplašināt lidostas darbību nākotnē.

"Atbilstoši likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" prasībām VPVB izdod atzinumu par ziņojumu, nevis pieņem vai noraida paredzēto darbību, līdz ar to nebūtu korekti apgalvot, ka birojs būtu pieņēmis lēmumu noraidīt Tukuma lidostas plānus," pauda Jēgere. Viņa skaidroja, ka ar biroja atzinumu ir konstatēts, ka atsevišķas no ietekmēm nav atbilstīgi novērtētas, līdz ar to - ietekmes uz vidi novērtēšanas uzdevums šo ietekmes aspektu griezumā nav izpildīts.

"Vispārēji rezumējot, VPVB ir konstatējis pietiekami būtiskus trūkumus ietekmes uz gaisa kvalitāti un trokšņa novērtējumā, lai atzītu, ka šīs ietekmes nav atbilstīgi novērtētas. Tas arī bijis par iemeslu biroja atzinumā ietvertajam secinājumam, ka šobrīd būtu pieļaujama vienīgi pašreizējās Tukuma lidostas darbības turpināšana, papildus sākot arī jaunās infrastruktūras ekspluatāciju," skaidroja VPVB pārstāve.

Viņa precizēja, ka, pēc pašreizējā IVN ziņojuma, nevar izslēgt būtisku ietekmi, ja tā nav novērtēta. Taču šāds biroja atzinums neliedz paredzētās darbības ierosinātājam sākt atkārotu ietekmes uz vidi novērtējuma procedūru, ja ierosinātājs saglabās vēlmi tādam būtiskajam lidojumu skaita palielinājumam, kādam tika veikts novērtējums.

Pēc biroja atzinuma izdošanas vietējai pašvaldībai vēl ir jāizdod lēmums par paredzētās darbības akceptu. Tieši šis lēmums būs galējais ietekmes uz vidi novērtējuma procedūru noslēdzošais lēmums, kas ir pārsūdzams. Tādējādi pirms attiecīgā pašvaldības lēmuma pieņemšanas ietekmes uz vidi novērtējums vēl nav noslēdzies, pauda Jēgere.

"Ja vietējā pašvaldība lems, ka šobrīd akceptējama vienīgi lidostas pašreizējā noslodze ar jaunās infrastruktūras lietojumu, tas neliegs ierosinātājam pieņemt jaunus lēmumus par iespējamiem lidostas attīstības plāniem. Līdzīgi kā tas bija ar šo attīstības ieceri, kurai tika piemērots ietekmes uz vidi novērtējums, ierosinātājs var izlemt koriģēt vai mainīt pašreizējās Tukuma lidostas darbības nosacījumus, palielināt lidojumu skaitu, mainīt to grafikus diennakts griezumā un citus nosacījumus," skaidroja Jēgere.

Viņa turpināja, ka katras šādas izmaiņas pakļaujas attiecīgam novērtējumam un tiek lemts, vai tām var būt būtiska ietekme uz vidi, proti, vai izmaiņas ir nelielas un iespējamas, veicot grozījumus piesārņojošās darbības atļaujā, vai izmaiņām varētu būt būtiska ietekme uz vidi un tādēļ piemērojams un veicams ietekmes uz vidi sākotnējais izvērtējums, vai izmaiņas ir tik būtiskas, lai būtu nepieciešams ietekmes uz vidi novērtējums.

Tukuma lidostas jeb lidostas "Jūrmala" darbības paplašināšanā tika paredzēts nodrošināt regulārus pasažieru un kravu pārvadājumus, palielinot reisu skaitu līdz 3000 pacelšanās/nolaišanās reizēm gadā.

IVN gaitā tika konstatēts, ka lidostas teritorijā jau bija sākta lidostas termināla ēkas būvniecība, lai spētu nodrošināt 300 cilvēku kapacitāti un Tukuma lidostas darbības jaudu līdz 3000 pacelšanās un nolaišanās reizēm gadā. Ir uzstādīta instrumentālā lidojumu vadības sistēma. Līdz ar to plānots pāriet no darbības tikai diennakts gaišajā laikā uz darbību, kas ļauj nodrošināt regulārus kravu un pasažieru pārvadājumu reisus un pakalpojumus līdz 3000 reisiem gadā.

Biroja atzinumā neatbilstoša ietekmju izvērtējuma dēļ konstatēti apstākļi, kas būtu par pamatu aizliegt darbības paplašināšanu pilnībā un arī ar ierobežojumiem, jo patlaban nav iespējams izvirzīt nosacījumus paplašināšanai.

Atzinumā nebija nepieciešams noteikt obligātos nosacījumus attiecībā uz apkārtnes ainavu, kultūrvēsturisko vidi un rekreācijas resursiem, jo netiek prognozēta būtiska ietekme uz ainavu, kultūras pieminekļiem, tūrisma un rekreācijas resursiem, un prasības ir noteiktas ārējos normatīvajos aktos.

Protestējošie iedzīvotāji pauda kritiku pašvaldībai, kas, viņuprāt, esot "tagad nonākusi muļķīgā stāvoklī", jo Tukuma novada dome ar tās iepriekšējo priekšsēdētāju un tagadējo Saeimas deputātu Juri Šulcu un pašreizējo priekšsēdētāju Ēriku Lukmanu priekšgalā 2011.gada 25.augustā bez jebkāda ietekmes uz vidi novērtējuma, pretēji Tukuma iedzīvotāju protestiem, pieņēma lēmumu atļaut Tukuma lidostas darbības paplašināšanu.

"Šāds lēmums ir tiešā pretrunā atzinumam, tādēļ Tukuma novada domei tagad ir jādomā, kā šo muļķīgo situāciju labot. Pieņemot minēto lēmumu, Tukuma novada dome vispār netika rēķinājusies ar Tukuma iedzīvotāju interesēm un Tukuma lidostas darbības paplašināšanas negatīvo ietekmi uz tiem," protestējošo iedzīvotāju grupas vārdā pauda Frišfelds.

Kā ziņots, iepriekš protestējošie Tukuma iedzīvotāji arī iesniedza prasību Administratīvās rajona tiesas Jelgavas tiesu namā ar lūgumu atcelt Tukuma novada domes lēmumu "Par saskaņojumu Tukuma lidlauka izmantošanai", tomēr tiesa viņu prasību neapmierināja, un lieta pēc pārsūdzībām nonāca Augstākās tiesas (AT) Senātā, kurš negrozīja lēmumu par tiesvedības izbeigšanu, aģentūru LETA iepriekš informēja AT preses sekretāre Baiba Kataja.

Iedzīvotāju pārstāvis norādīja uz VPVB atzinumā minēto, ka ziņojumā norādītais lidojumu skaits, kas faktiski veikts Tukuma lidostā 2011.gadā un 2012.gadā, būtiski pārsniedzis SIA "Tukuma Airport" izdotajā "B" kategorijas piesārņojošās darbības atļaujā norādīto atļauto lidojumu skaitu - 130 pacelšanās/nolaišanās reizes gadā. Attiecīgi 2011.gadā tas bijis 427, bet 2012.gadā - 336. Tātad SIA "Tukums Airport" 2011.gadā un 2012.gadā ir pārkāpusi tai izdotās piesārņojošās darbības atļaujas noteikumus.

Saskaņā ar "Firmas.lv" informāciju par uzņēmuma datiem SIA "Tukums Airport" 2013.gadu noslēdza ar 77 267 eiro apgrozījumu, kas ir aptuveni trīsreiz vairāk nekā 2012.gadā, kad uzņēmuma apgrozījums bija 23 140 eiro. Savukārt SIA "Tukums Airport" zaudējumi šajos gados ir samazinājušies no 1 035 641 eiro līdz 692 491 eiro.

Kā ziņots, SIA "Tukums Airport" Tukuma lidostas darbības paplašināšanas ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu sagatavojusi SIA "Latekoil". Pēc IVN ziņojuma uzlabošanas un jaunas sabiedriskās apspriešanas 17.jūnijā tika pabeigta un iesniegta VPVB ziņojuma aktuālā versija, bet 25.jūlijā birojs pieprasīja papildu informāciju, kura tika iesniegta 13.augustā, un patlaban VPVB sācis uzlabotā ziņojuma izvērtēšanu.

Pirms tam notika aktuālās redakcijas sabiedriskā apspriešana ar sapulcēm 10.aprīlī Tukuma novada domē un 9.aprīlī Smārdes pamatskolas jaunajā zālē.

25 cilvēki apmeklēja Tukuma novada domē notikušo sabiedriskās apspriešanas sanāksmi, un aptuveni pusei dalībnieku bija dažādi iebildumi par iecerēto lidostas attīstīšanu. Savukārt Engures novada Smārdes pamatskolas jaunajā zālē notikušo sabiedriskās apspriešanas sanāksmi apmeklēja tikai 11 cilvēki, bet neapmierinātību izrādīja iedzīvotāji no divām mājsaimniecībām.

Iepriekš jau ziņots, ka IVN ziņojuma tapšanas gaitā kopš 2012.gada šī bija jau trešā sabiedriskās apspriešanas kārta. Sākotnējā sabiedriskā apspriešana notika 2012.gada 9.maijā Tukuma novada domē. Šajās apspriešanās iedzīvotāju kopējā aktivitāte un interese samazinās.

Pirms tam, 2013.gada 17.decembrī, SIA "Tukums Airport" pieteica VPVB, ka pārstrādās un papildinās IVN ziņojumu.

Izvērtējot Tukuma lidlauka attīstību, konstatēts, ka par lidostas kā rezerves lidlauka izmantošanu jau 2011.gada oktobrī izrādīja interesi nacionālā aviokompānija AS "Air Baltic Corporation", saskaņā ar kuras viedokli tas ļautu aviokompānijai būtiski ieekonomēt degvielu, kas savukārt nozīmētu samazinātu CO2 izmešu daudzumu un pozitīvu ietekmi uz vidi.

VPVB par ietekmes uz vidi novērtējuma piemērošanu nolēma 2012.gada 20.februārī. 2011.gada 25.augustā Tukuma novada dome, Engures novada dome un SIA "Tukums Airport" noslēdza vienošanos par sadarbību Tukuma lidostas attīstīšanā.

2012.gada novembrī lidostu ar šogad ieviesto nosaukumu "Lidosta Jūrmala" pirmoreiz apmeklēja Satiksmes ministrijas un tās uzņēmumu vadītāju delegācija, kas paudusi atzinību un atbalstu objekta attīstībai.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, SIA "Tukums Airport" strādā 24 darbinieki. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 3 012 575 lati, un tā īpašnieki ir Engures novada dome, kam pieder 4,25% daļu 128 000 latu vērtībā, un SIA "K.S.AVIA", kam pieder 95,75% daļu 2 884 575 latu vērtībā.

Savukārt aviotransporta uzņēmuma SIA "K.S.AVIA" īpašnieki ir SIA "Tukums Airport" valdes loceklis Konstantīns Soloduha (48,75%), kā arī Sergejs Ščukins (48,75%), Irina Ščukina (1,25%) un Marina Soloduha (1,25%), liecina Uzņēmumu reģistra dati portālā "Firmas.lv".

Jelgava, 6.janv., LETA.

Ilustratīvs foto: Stock.XCHNG.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone ir uzņēmums, kas apvieno jaunākās inovācijas, augstākās kvalitātes akmens materiālus un bezgalīgas dizaina iespējas, lai palīdzētu jums izveidot jaunus interjera elementus. Uzzināsim, kas ietilpst ARI Stone piedāvājumā un kādi ir šīs sezonas jaunumi un dizaina aktualitātes!

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai