Par "Rail Baltica" Rīgas Centrālās pasažieru stacijas un tilta projektēšanu un būvdarbiem sacentīsies sešas starptautiskas apvienības
Rīga, 23.maijs, LETA. Par dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" Rīgas Centrālās pasažieru stacijas un tilta projektēšanu un būvdarbiem sacentīsies sešas starptautiskas apvienības, aģentūru LETA informēja projekta ieviesēja Latvijā, uzņēmuma "Eiropas Dzelzceļa līnijas" sabiedrisko attiecību vadītāja Rita Voronkova.
Viņa atzīmēja, ka "Eiropas Dzelzceļa līnijas" pabeidzis starptautiskā publiskā iepirkuma "Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un stacijas kompleksās apbūves būvprojekta izstrāde un būvdarbi" pretendentu kvalifikācijas izvērtēšanu. Sacensību par "Rail Baltica" Rīgas pasažieru stacijas, tilta un estakāžu projektēšanu un būvniecību iepirkuma otrajā kārtā turpinās sešas starptautiskas apvienības. Pēc viņas teiktā, tie ir augstas raudzes profesionāļi ar globālu pieredzi dzelzceļa un tiltu infrastruktūras projektēšanā un būvniecībā. Apvienībās iekļāvušies arī Latvijas lielākie būvuzņēmēji un eksperti. Šogad tiks izsludināta iepirkuma otrā kārta, lai noskaidrotu uzvarētāju un noslēgtu līgumu par minēto darbu veikšanu.
"Šis patiesi ir sarežģītākais objekts, jo darbi jāveic pilsētas centrā, vēsturiski unikālā vidē. Iepirkuma uzvarētājam būs jānodrošina Centrālās stacijas, jauna dzelzceļa tilta pār Daugavu un Mazo Daugavu, kā arī esošās dzelzceļa līnijas infrastruktūras un "Rail Baltica" dzelzceļa infrastruktūras projektēšana un būvdarbi. Kopumā, veicot "Rail Baltica" integrāciju Rīgas multimodālajā transporta mezglā, tiks uzlabota vides pieejamība, drošība un mobilitāte. Tiks ieviesta abu sliežu platumu dzelzceļa pasažieru apkalpošana. Jauns ielu savienojums Elizabetes un Timoteja ielās ļaus atslogot transporta kustību līdzās esošajās ielās. Tiks radīts savienojums starp pilsētas centru un Pārdaugavu - dzelzceļa tilts ar jaunu gājēju un velosipēdistu ceļu pāri Daugavai. Savienotas divas Rīgas pilsētas puses - vizuāli un funkcionāli savienota Vecrīga un Rīgas Centrāltirgus. Renovējot Centrālās stacijas dienvidu pusi, tiks radīta kvalitatīva publiskā ārtelpa. Kā ieguvums jāvērtē modernizētas infrastruktūras izbūve, kas būs saudzīga apkārtējai videi. Vienlaikus Rīga kā Latvijas galvaspilsēta iegūs ļoti nozīmīgu potenciālu - Baltijas centrālais transporta mezgls. Tas nozīmē, iegūt lielas Rīgas centra attīstības iespējas," klāstīja "Eiropas Dzelzceļa līnijas" Projektu ieviešanas departamenta direktors Kaspars Vingris.
Konkursā par Rīgas Centrālās pasažieru stacijas un tilta projektēšanu un būvdarbiem sacentīsies piegādātāju apvienība "BASA", kurā ietilpst Latvijas AS "BMGS", AS "A.C.B.", SIA "Strabag" un SIA "AECOM Baltics". Piegādātāju apvienībā "BASA" ietilpst AECOM speciālisti, kuri piedalījušies Vaterlo dzelzceļa stacijas rekonstrukcijas projektā, palielinot stacijas caurlaidības spēju sastrēgumstundās par 30%. Šī stacija ir noslogotākā stacija Lielbritānijā ar aptuveni 100 miljonu pasažieru apgrozījumu 2017.gadā. Savukārt "Strabag" ir veicis būvdarbus Polijā, Katovices dzelzceļa stacijā, modernizējot staciju, izveidojot multimodālus risinājumus ar autoostu, palielinot platību līdz 200 000 kvadrātmetriem (m2), kā arī pazemes savienojumus ar Katovices pilsētas centru. Katovices stacija pēc tās rekonstrukcijas ir ne tikai modernākā dzelzceļa stacija Polijā, bet arī tā ir saņēmusi Centrālās un Austrumeiropas gada būves balvu 2014.gadā, piebilda Voronkova.
Tāpat konkursā sacentīsies personu apvienība - Lietuvas AB "Kauno tiltai", Spānijas "Comsa" S.A.U., Polijas "Trakcja PRKil", Lietuvas UAB "Geležinkelio tiesimo centras" un Latvijas SIA "Ceļu būvniecības sabiedrība "IGATE". Personu apvienības "Kauno tiltai" viens no projektēšanas pieredzi apliecinošiem projektiem ir Spānijas Valensijas dzelzceļa arteriālā tīkla jaunās rietumu daļas ass projekta izstrāde: veikta ātrvilciena dzelzceļa līnijas 16 kilometru (KM) projekta izstrāde, ievērojot nosacījumu, ka būvdarbu laikā vilcienu satiksme netiek traucēta. Savukārt vērienīgi būvdarbi īstenoti Polijā, dzelzceļa stacijas un dzelzceļa pievadceļu izbūvē Dzjaldovo apgabalā. Būvdarbu ietvaros veikti dzelzceļa līnijas rekonstrukcijas darbi, t.sk., 13,6 km kontakttīklu izbūve, būvdarbi dzelzceļa stacijā Ilovo ar diviem galvenajiem un četriem papildu ceļiem un septiņu sānu sliežu ceļiem.
Konkursā izvēlēta arī piegādātāju apvienība "Acciona Mostostal Skonto Būve", kurā ietilpst Spānijas "Acciona Construccion S.A.", Polijas "Mostostal Warszawa S.A." un Latvijas SIA "Skonto Būve". Piegādātāju apvienība "Acciona Mostostal Skonto Būve" īstenojusi darbus 32 km garas dzelzceļa ātrumgaitas līnijas projektēšanā un būvniecībā posmā Villaverde de Medina – Villafranca de Duero, kurā vilcieni attīsta ātrumu līdz 350 km/h. Kā arī vienas no galvenajām Madrides dzelzceļa satiksmes stacijām Chamartin ziemeļu daļas pārbūvi, kurā vienkopus satiekas piepilsētas, tālsatiksmes dzelzceļa līnijas un arī pilsētas metro.
Arī personu apvienību "BESIX RERE GROUP" sacentīsies par tiesībām projektēt un būvēt Centrālo staciju. Apvienībā ietilpst Beļģijas "N.V. BESIX S.A." un Latvijas SIA "RERE būve". Personu apvienības dalībniekiem ir ievērojama pieredze dzelzceļa, publisku un privātu ēku un objektu projektēšanā un būvniecībā. Nozīmīgi darbi īstenoti Utrehtas dzelzceļa stacijas (vairāk nekā 23 000 m2) pārbūves projektā Holandē, kā arī Reģionālā Ekspreša tīkla realizācijā Briselē. Projektēti un uzbūvēti tilti, kā, piemēram, Al Mariah tilti (četri tilti ar kopējo garumu 1,4 km) Abū Dabī, un citi komplicēti infrastruktūras objekti.
Konkursam izvēlēta arī personu apvienība "ITL Rail Baltica", kurā ietilpst Turcijas "Gulemark Agir Sanay Insaat ve Taahhut A.S.", Itālijas "ASTALDI S.p.A.", Latvijas AS "LNK Industries", ceļu būves firma SIA "Binders" un SIA "Arčers". Personu apvienību "ITL Rail Baltica" dalībnieku pieredzi pamato apjomīgi projekti ātrgaitas dzelzceļa paplašināšanai un upes pazemes šķērsojumu būvniecībā Itālijā, Turīnā, vairāk nekā 600 miljonu eiro vērtībā, kā arī Polijas pilsētas Lodzas 100 000 m2 lielās dzelzceļa stacijas būvniecība, kurā veikto darbu līguma summa pārsniegusi 300 miljonus eiro.
Konkursā sacentīsies arī piegādātāju apvienība "COPISA – BASQUE – UPB – Tilts", kurā ietilpst Latvijas AS "UPB", SIA "Tilts", Spānijas "Copisa Constructora Pirenaica", "Altuna Y Urisa", "Cycasa" un "Lagunketa Sociedad Estudios Y Servicios Para la Construcion". Piegādātāju apvienība "COPISA – BASQUE – UPB – TILTS" apvieno plašu pieredzi lielu un sarežģītu infrastruktūras objektu projektēšanā un realizācijā Latvijā, Skandināvijā, Eiropā un pasaulē. Kā dažus no ievērojamākajiem projektiem apvienības pieredzē var minēt Barselonas metro būvniecību un Spānijas lielāko dzelzsbetona dzelzceļa tiltu pār Tajo upi, atzīmēja Voronkova.
Viņa informēja, ka šobrīd iepirkuma komisija turpina darbu pie starptautiskā publiskā iepirkuma otrās kārtas dokumentācijas sagatavošanas. Otrās kārtas ietvaros kandidātiem pēc uzaicinājuma saņemšanas būs jāiesniedz tehniskie un finanšu piedāvājumi iepirkuma līguma izpildei. Otrās kārtas uzsākšana plānota šā gada otrajā pusē, līguma slēgšana ar izpildītāju – 2019 gadā, tādējādi nodrošinot būvprojektu izstrādi 2019. – 2020.gadā un būvdarbus 2021. – 2022.gadā.
Jau vēstīts, ka "Eiropas Dzelzceļa līnijas" 2017.gada 21.aprīlī izsludināja starptautisku publisku iepirkumu divās kārtās "Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Rīgas Centrālās pasažieru stacijas kompleksā apbūves būvprojekta izstrāde un būvdarbi" būvprojekta izstrādes, autoruzraudzības un būvdarbu veikšanas nodrošināšanai. Iepirkuma pirmajā kārtā, kvalifikācijas pieteikumi tika saņemti no septiņām starptautiskām apvienībām, tajā skaitā Latvijas lielākiem būvuzņēmumiem.
Šī projekta izmaksas ir tuvu 200 miljoniem eiro. Projekts tiek realizēts ar 85% Eiropas Savienības līdzfinansējumu no CEF (Connecting Europe Facility) un 15% valsts līdzfinansējumu.
Jaunākie dati liecina, ka "Rail Baltica" kopējās izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.