abc.lv skaitļos

Lietotāji online87
Aktīvie uzņēmumi25219
Nozares raksti1284
Ekspertu atbildes3041
Par trīs mēnešiem pagarina Inčukalna gudrona dīķu sanācijas projekta īstenošanu : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Par trīs mēnešiem pagarina Inčukalna gudrona dīķu sanācijas projekta īstenošanu

Par trīs mēnešiem pagarina Inčukalna gudrona dīķu sanācijas projekta īstenošanu


Valdība šodien apstiprināja jaunu darba izpildes laika grafiku Inčukalna sērskābā gudrona dīķu sanācijas projektā, paredzot darbu norisi pagarināt par trim mēnešiem.

Ministru prezidente Laimdota Straujuma (V) pauda gandarījumu, ka beidzot šim projektam atkal ir virzība. "Labi, ka šis process beidzot ir izkustējies," sacīja valdības vadītāja.

Vienošanās parakstīšana starp Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (VARAM) un Valsts vides dienestu (VVD) ir plānota jau šodien, 15.aprīlī, bet sarunu procedūra ar darbu izpildītāju plānota 24.aprīlī, dienu vēlāk - 25.aprīlī - paredzēts atsākt sanācijas darbus.

Laikā no 25.aprīļa līdz 21.jūlijam ir plānota atļauju saņemšana un projektēšanas darbi. Šajā pašā laika posmā arī notiks būvlaukuma sagatavošanas darbi.

Sanācijas darbi dienvidu dīķī norisināsies no šā gada 24.aprīļa līdz 2015.gada 31.oktobrim, bet sanācijas darbi ziemeļu dīķī paredzēti no 2015.gada 1.aprīļa līdz 8.augustam. Pēc 31.oktobra tiks nodrošināta gala rēķina pārbaude, VARAM atzinuma sagatavošana un rēķina apmaksa.

Apzinoties, ka projekta aktivitāšu īstenošanai ir augsts laika risks, ministrija proaktīvi sadarbosies ar VVD un pastiprināti sekos līdzi projekta maksājumu dokumentācijas iesniegšanai un normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā veiks maksājumu dokumentācijas un progresa pārskatu izskatīšanu, lai projekta realizāciju būtu iespējams nodrošināt paredzētajā termiņā līdz 2015.gada 31.decembrim.

VARAM skaidro, ka sanācijas darbiem plānoto laika grafiku ietekmēja būvdarbu līguma pusēm iepriekš neparedzami apstākļi attiecībā uz gudrona sastāvu, savukārt šīs atšķirības ietekmēja sanācijas darba procesu - gudrona pārstrādes tehnoloģiju, gudrona ekskavēšanas un pārstrādes ātrumu. Līdz ar to nepieciešamais projekta termiņa pagarinājums ir saistīts ar tehnoloģiskiem aspektiem un darba unikalitāti - gudrona ķīmiskā sastāva un fizikālo īpašību atšķirību no "klasiskā" gudrona un pārējām netipiskā sērskābā gudrona īpašībām.

Ministrija gan vērš uzmanību, ka, neskatoties uz iekavētajiem darbiem, projektu ir iespējams pabeigt līdz 2015.gada beigām, ja tiek nekavējoties noslēgti būvdarbu līguma grozījumi.
Lai nodrošinātu sanācijas darbu turpināšanos atbilstoši SIA "Skonto būve" jaunajam tehniskajam konceptam, VVD vērsās Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) ar lūgumu saskaņot sarunu procedūras, lai varētu veikt grozījumus sanācijas darbu un uzraudzības darbu līgumos. IUB sniedza pozitīvu atzinumu, kas ļāva VVD organizēt sarunu procedūras ar SIA "Skonto būve" un SIA "Geo Consultants" papildu darbu piešķiršanai.

Ministrija arī ir veikusi pieprasīto papildu finanšu līdzekļu attiecināmības izvērtējumu un, balstoties uz ekspertu atzinumiem, uzskata, ka papildu darbi projekta īstenošanas laikā ir radušies neparedzamu apstākļu rezultātā. Eiropas Komisijas un Eiropas Investīciju bankas izveidotā tehniskā atbalsta instrumenta JASPERS eksperti atzinumā norāda, ka projekta priekšizpēte tika veikta profesionāli. Nepieciešamība pārskatīt sanācijas darbu līguma izpildei pielietojamās gudrona utilizācijas tehnoloģijas radās gudrona ķīmiskā un fizikālā sastāva mainīguma dēļ, kas attīstījies pasūtītājam, uzņēmējam un inženierim neparedzamu apstākļu rezultātā un ko iesaistītās puses nevarēja ne tikai paredzēt, bet arī ietekmēt vai novērst.

Projekta kopējās izmaksas ir 29 002 282 eiro, no šīs summas 20 301 597 eiro līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds, bet 8 700 684 ir valsts budžeta finansējums. Lai nodrošinātu papildus finansējuma pieejamību projekta pabeigšanai, valdība pagājušā gada 15.oktobrī atbalstīja līdzekļu pārdalīšanu starp Eiropas Savienības fondu programmām 16 500 025 eiro apmērā.

Līdz pagājušā gada 31.decembrim ir ekskavētas 7928 tonnas sērskābā gudrona masas, kas ir 26% no kopējā utilizējamā daudzuma Dienvidu dīķī.

Saskaņā ar SIA "Skonto būve" jauno konceptu sanācijas darbus Dienvidu dīķī plānots veikt no 25.aprīļa līdz 2015.gada 31.oktobrim, bet Ziemeļu dīķī - no 2015.gada 1.aprīļa līdz 2015.gada 8.augustam. Ja projekts netiks laikā pabeigs, netiks sasniegts sākotnēji izvirzītais mērķis - samazināt piesārņojuma tālāko izplatīšanos pazemes ūdeņos un nonākšanu Gaujā. Tomēr patlaban šis vides risks ir novērtēts kā zems, jo projektu ir plānots īstenot, uzsver VARAM.

Iepriekš izskanēja, ka Inčukalna sērskābā gudrona dīķu projekts ir apdraudēts, jo būvnieki paziņoja par papildu darbu nepieciešamību, jo gudrona sastāvs neatbilst tam, kāds tika norādīts pirmajā iepirkuma konkursa nolikumā. SIA "Skonto būve" tika pārmests, ka uzņēmums laicīgi nav ziņojis par neparedzētiem apstākļiem, un ministrijas iepriekšējais valsts sekretārs Aleksandrs Antonovs uzņēmumam paziņoja, ka papildu finansējums netiks piešķirts, jo par papildu darbiem nav ziņots laicīgi. Arī sabiedrība par atklātību "Delna" paziņoja, ka gudrona dīķu projekts ir apdraudēts būvnieku vainas dēļ.

Tomēr VARAM februāra beigās nolēma piešķirt papildus finansējumu, lai sanācijas darbus varētu turpināt. Šāds lēmums pieņemts, uzklausot visas iesaistītās puses. VVD arī nekavējoties iesniedza dokumentus IUB ar lūgumu atļaut piemērot sarunu procedūru papildu finansējuma novirzīšanai šī projekta īstenošanai. VVD savā vēstulē IUB norāda, ka VVD, sagatavojot konkursa dokumentāciju, nevarēja paredzēt, ka būtu nepieciešams veikt pētījumus tādiem sērskābā gudrona parametriem kā hidrofobitāte/hidrofilitāte, kas pašlaik pielietojamās tehnoloģijas gadījumā ir izrādījusies kritiska.

Inčukalna sērskābā gudrona dīķi pamatā sastāv no 20.gadsimta 50.-80.gados no Rīgas naftas pārstrādes un smēreļļu rūpnīcu izvestajiem ķīmiskajiem atkritumiem - sērskābā gudrona un citiem atkritumiem, ko veido neizreaģējusī sērskābe, sērskābes un eļļu mijiedarbības produkti, eļļas un ūdens. Dīķi atrodas Inčukalna pagasta teritorijā 30-35 kilometrus uz austrumiem no Rīgas, bijušajos smilšu karjeros, kurus tagad dēvē par Dienvidu dīķi un Ziemeļu dīķi. Līdz 20.gadsimta 70.gadu sākumam izmantoja Ziemeļu dīķi, vēlāk - Dienvidu dīķi. Atkritumi tika izgāzti smilts karjeros bez pamatnes un bortu hidroizolācijas. Atkritumi veidojās, reģenerējot atstrādātās eļļas un iedarbojoties uz tām ar koncentrētu sērskābi. Sērskābais gudrons pēc izskata ir melna, šķidra, pusšķidra vai cieta masa ar izteiktu sēra dioksīda smaku.

Abu gudrona dīķu piesārņojums infiltrācijas ceļā ir nonācis gruntsūdeņos un arī artēziskajos ūdeņos 70-90 metru dziļumā. Piesārņotie artēziskie ūdeņi ar ātrumu 25-35 metri gadā virzās uz ziemeļiem Gaujas upes virzienā. Piesārņoto pazemes ūdeņu izplatības areāli: Ziemeļu dīķim - 148 hektāri, Dienvidu dīķim - 139 hektāri.

Rīga, 15.apr., LETA.
Foto:dave mclear/Flickr
 

Banner 280x280 Banner 280x280

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone ir uzņēmums, kas apvieno jaunākās inovācijas, augstākās kvalitātes akmens materiālus un bezgalīgas dizaina iespējas, lai palīdzētu jums izveidot jaunus interjera elementus. Uzzināsim, kas ietilpst ARI Stone piedāvājumā un kādi ir šīs sezonas jaunumi un dizaina aktualitātes!

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Latvija sāks Rail Baltica pamatlīnijas būvniecību

Latvija sāks Rail Baltica pamatlīnijas būvniecību

Sasniedzot vēl vienu Rail Baltica projekta būtisku posmu, Latvija sāks pamatlīnijas būvniecību. 21. maijā Rail Baltica komanda, Eiropas Komisijas pārstāvji un starptautiskie partneri no Francijas, Itālijas, Polijas, Lietuvas un Igaunijas tikās Rīgā. Projekta partneri, atzīmējot šo simbolisko brīdi,  izveidoja laika kapsulu ar vēstījumu nākamajām paaudzēm, kuru iebūvēs pamattrases pamatos.

Izstāsti Latvijai

Kas ir ceļa servitūts? Skaidro RSU Lekt. PhD Jolanta Dinsberga: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Kas ir ceļa servitūts? Skaidro RSU Lekt. PhD Jolanta Dinsberga: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Ko darīt, ja īpašumam nav piekļuves pie ceļa? Vai var izmantot kaimiņa zemes gabalā jau esošu ceļu vai izbūvēt jaunu? Šādos gadījumos var noformēt ceļa servitūtu. Kā to izdarīt juridiski pareizi, video skaidro Rīgas Stradiņa universitātes RSU Sociālo zinātņu fakultāte docētāja, šķīrējtiesnese, juriste Ph. D. Jolanta Dinsberga, kura par šo tēmu veica promocijas darbu.