Parastie un plug-in hibrīdi. Kā izvēlēties piemērotāko auto?
Plānojot automašīnas iegādi, daudzu pircēju uzmanības lokā nonāk dažādi hibrīdauto, tāpēc jau pirms došanās uz autosalonu vēlams noskaidrot dažādas pamata lietas par šobrīd tik aktuālajiem automašīnu veidiem.
Kopš 2024. gada vasaras videi draudzīgu automašīnu pirkšanai pieejams plašāks valsts atbalsts, jo īpaši tas attiecas uz jaunu elektroauto un arī lietotu hibrīdauto iegādi lielām ģimenēm.
Plašā izvēlē mazlietotus hibrīdus atradīsiet BRC Autocentrā, kas piedāvā arī dažādas finansējuma iespējas un garantijas.
Kā atšķiras parastie hibrīdi un plug-in hibrīdi
Lūk, galvenie fakti, kas atšķir plug-in hibrīdus (PHEV) un parastos hibrīdus (HEV).
Parastie hibrīdi (HEV)
- Jaudas avots. Parastais hibrīds apvieno iekšdedzes dzinēju (ICE) ar elektromotoru. Elektromotoru darbina akumulators, bet akumulatoru lādē motors un rekuperatīvā bremzēšana, nepieslēdzoties pie tīkla.
- Elektriskais diapazons. Parastajiem hibrīddzinējiem ir ierobežots braukšanas rādiuss tikai ar elektrisko piedziņu, parasti tikai dažas jūdzes. Elektromotors palīdz gāzes motoram, lai uzlabotu degvielas patēriņa efektivitāti, bet reti pats darbina automobili ilgākam attālumam.
- Degvielas patēriņa efektivitāte. Parastie hibrīddzinēji ir ekonomiskāki nekā parastie ar gāzi darbināmie transportlīdzekļi, jo īpaši braucot pilsētā, kur elektromotors palīdz samazināt degvielas patēriņu.
- Uzlāde. Parastos hibrīddzinējus nevar pieslēgt pie tīkla, lai uzlādētu akumulatoru. Akumulatoru uzlādē, izmantojot dzinēju un bremzēšanu.
- Izmaksas. HEV parasti ir lētāki nekā plug-in hibrīdi, jo tiem ir mazāki akumulatori un tiem nav nepieciešamas sarežģītas lādēšanas sistēmas.
- Ietekme uz vidi. Parastie hibrīddzinēji izdala mazāk siltumnīcefekta gāzu nekā tradicionālie automobiļi, taču lielākoties tie joprojām ir lielā mērā atkarīgi no fosilās degvielas.
Plug-in hibrīds (PHEV)
- Jaudas avots. Tāpat kā parastajiem hibrīdiem, PHEV ir gan iekšdedzes dzinējs, gan elektromotors, bet ar lielāku akumulatoru, ko var uzlādēt, pievienojoties ārējam enerģijas avotam (piemēram, mājas lādētājam vai publiskajai stacijai).
- Elektriskais diapazons. PHEV var nobraukt lielāku attālumu, izmantojot tikai elektrisko enerģiju, pirms ieslēdzas benzīna dzinējs. Tāpēc tie ir ideāli piemēroti īsiem pārbraucieniem uz darbu vai braukšanai pilsētā, izmantojot tikai elektroenerģiju.
- Degvielas patēriņa efektivitāte. PHEV uzlāde piedāvā ievērojamu degvielas ietaupījumu, jo īpaši tiem autovadītājiem, kuri izmanto elektrisko režīmu īsākiem ikdienas braucieniem uz darbu. Ilgākiem braucieniem tie pārslēdzas uz benzīna dzinēju, apvienojot abu enerģijas avotu priekšrocības.
- Uzlāde. Lai uzlādētu akumulatoru, PHEV var pieslēgt parastā kontaktligzdā vai stacijā. Lādēšanas laiks ir atšķirīgs, parasti tas aizņem dažas stundas atkarībā no lādētāja un akumulatora lieluma.
- Cena. PHEV parasti ir dārgāki nekā parastie hibrīdi, jo tiem ir lielāks akumulators un lādēšanas sistēma. Tomēr atkarībā no valsts tie var pretendēt uz valdības atvieglojumiem vai nodokļu atlaidēm.
- Ietekme uz vidi. PHEV var būt mazākas emisijas nekā parastajiem hibrīdiem, jo īpaši, ja tos galvenokārt darbina elektriskajā režīmā. Ja tos izmanto kopā ar tīriem elektroenerģijas avotiem, tie var ievērojami samazināt kopējo oglekļa dioksīda emisiju.
Uzlādes iespējas strauji uzlabojas
Hibrīda automašīnas iegāde kļūst par arvien izdevīgāku izvēli, attīstoties uzlādes staciju tīklam visām Latvijā. Tomēr līdz ar elektroauto popularitātes pieaugumu samazinās to punktu skaits, kur e-auto uzlāde ir bez maksas. Šobrīd vairākumā lādēšanas punktu autovadītājam ir jāmaksā par izmantoto elektroenerģiju vai laiku – pagaidām gan tikai par vienu vai par otru, bet domājams, ka tuvākajā nākotnē arī tas varētu mainīties.
Savukārt bezmaksas lādēšanas iespējas joprojām tiek piedāvātas galvenokārt mārketinga nolūkos – tā tiek atzīmēta jaunas stacijas atvēršana un piesaistīti jauni klienti. Šobrīd atklāti vai attīstības procesā ir jau vairāk nekā 700 publiskās uzlādes punktu visā Latvijā.