Pārmetot iepriekš sarunātu darījumu, JKP aicina Kučinski apturēt dzelzceļa elektrifikācijas projektu
Rīga, 14.aug., LETA. Jaunā konservatīvā partija (JKP) aicina valdību un Ministru prezidentu Māri Kučinski (ZZS) nekavējoties pārtraukt VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) iepirkumu dzelzceļa elektrifikācijai, aģentūru LETA informēja partijā.
JKP uzskata, ka visas pazīmes liecinot, ka Satiksmes ministrija (SM) vēl pirms vēlēšanām vēlas noteikt izpildītāju, lai process kļūtu neatgriezenisks. Daudzus jautājumus valdība apzināti nevēloties risināt pirms vēlēšanām, savukārt šo risinot sasteigti. Tikmēr īsie termiņi un atlases kritēriji liecinot par jau iepriekš sarunātu darījumu, tādēļ JKP uzskata, ka SM nerūp projekta kvalitāte, jo par vienīgo izvēles veidu noteikta zemākā cena.
"Arvien grūtāk ir noslēpt aizdomas, ka šis 440 miljonu eiro lielais projekts patiesībā ir kārtējais gardais kumoss koalīcijas partijām pietuvinātajiem būvniekiem, līdzīgi kā Krievu salas projekts un citi jau uzsāktie dzelzceļa modernizācijas projekti. Dzelzceļa elektrifikācijas projektam ir vairākas koruptīvas afēras pazīmes, līdzīgi kā elektroenerģijas obligātās iepirkuma komponentes (OIK) un "Parex Bankas" pārņemšanai," pārmet JKP.
Partija akcentē, ka izsludinātais dzelzceļa elektrifikācijas projekta iepirkums par 425 miljoniem paredz vienu līgumu un ģenerāluzņēmēju, un zemākās cenas piedāvājumu kā vienīgo atlases kritēriju. Pieteikumi jāsagatavo mēneša laikā, kas esot aizdomīgi īss termiņš šāda mēroga projektiem.
JKP uzskata, ka šī ir kārtējā subsīdija nozarei, kura jau ilgu laiku saņem valsts atbalstu Eiropas Savienības (ES) fondu finansējuma un dažādu nodokļu atlaižu formā, kamēr tās īpatsvars ekonomikā turpina mazināties. Tāpat joprojām neesot skaidrs, kādēļ valstij būtu jāiegulda 440 miljoni eiro, lai ik gadu apkalpotu tikai dažus miljonus tonnu Baltkrievijas kravu. Tāpat arvien skaidrāk esot redzams, ka Ķīnas kravas Latvijas virzienā nenāk, bet parasti ceļo uz citām Eiropas ostām.
JKP piedāvā elektrifikācijas projekta naudu novirzīt zinātnes un inovāciju projektiem vai jaunu pasažieru vilcienu iegādei. Ja ir valdības lēmums par ES fondu investīciju plānu maiņu, tad Eiropas Komisiju varot pārliecināt. Partija apgalvo, ka Brisele jau no paša sākuma esot apšaubījusi elektrifikācijas projekta dzīvotspēju.
Partija arī skaidro, ka LDz finanšu situācija turpina pasliktināties un aizņēmumi no kredītiestādēm pārsnieguši jau 200 miljonus eiro. Tādēļ papildu saistību uzņemšanās var nopietni apdraudēt uzņēmuma maksātspēju. Projekta virzītāju plāns, visticamāk, paredz nodokļu maksātājiem piestādīt čeku par LDz zaudējumiem un nesamaksātajiem kredītiem.
JKP atgādina lēmumu pieņēmējiem, ka pēc vēlēšanām visi lielie valsts iepirkumi, kuros būs aizdomas par amatpersonu negodprātīgu rīcību vai apzināti nelietderīgu naudas tērēšanu, tiks uzmanīgi izmeklēti un vainīgie sodīti.
Jau vēstīts, ka projekta "Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija" ietvaros 10.augustā izsludināta sarunu procedūra un publicēts dalības uzaicinājums līdz 2030.gadam plānotās elektrifikācijas programmas pirmā posma iepirkumam.
LDz atgādina, ka dzelzceļa elektrifikācijas pirmā posma kopējās izmaksas plānotas 441 miljona eiro apmērā, no kurām izsludinātā iepirkuma plānotā summa ir 425 miljoni eiro. No kopējām pirmā posma izmaksām 347 miljoni eiro paredzēti kā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums, bet atlikušie 94 miljoni eiro - LDz finansējums.
Elektrifikācijas pirmā posma ietvaros līdz 2023.gada beigām plānots elektrificēt dzelzceļa līnijas - Daugavpils-Krustpils, Rēzekne-Krustpils un Krustpils-Rīga.