abc.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi25212
Nozares raksti1277
Ekspertu atbildes3041
Pētījums: 56% Latvijas iedzīvotāju mājokļa bojājumus labo paši : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Pētījums: 56% Latvijas iedzīvotāju mājokļa bojājumus labo paši

Pētījums: 56% Latvijas iedzīvotāju mājokļa bojājumus labo paši
Latvijas iedzīvotāji neparedzētu problēmu gadījumos visbiežāk (56%) paši ķeras pie problēmas risināšanas un bojājumu labošanas, tomēr sarežģītākos gadījumos meklē profesionālus meistarus ar draugu un paziņu palīdzību, atklāj tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS un apdrošināšanas sabiedrība "Balta" (PZU grupa) veiktā aptauja.

Aptauja atklāja, ka gadījumos, ja mājoklī steidzami nepieciešama kāda meistara, piemēram, santehniķa vai elektriķa, pakalpojumi, 56% iedzīvotāju parasti tiek galā pašu spēkiem, nemeklējot profesionālu meistaru palīdzību. Taču gadījumos, kad paši tikt galā nespēj, 45% Latvijas aptaujāto iedzīvotāju meistarus meklē, zvanot saviem draugiem vai paziņām, 19% tos meklē internetā, 7% meklē avīzēs vai žurnālos, bet 13% ir vēl cits risinājuma variants. Interesanti ir tas, ka visbiežāk remontu un nepieciešamos labojumus mājoklī paši veic 18 līdz 24 gadus veci latviešu tautības vīrieši, kuri dzīvo privātmājā. Taču informāciju internetā caurmērā biežāk meklē krievvalodīgie iedzīvotāji un rīdzinieki.

"Atsaucoties uz pētījuma rezultātiem, šķiet, ka "praktiskā latvieša gēns" mums ir gana raksturīgs, jo visbiežāk cilvēki ķeras pie problēmas risināšanas saviem spēkiem. Diemžēl nereti mājokļos nākas piedzīvot negaidītas situācijas, ar kurām jātiek galā. Pēdējā laika tendences norāda, ka arvien vairāk mūsu klienti izvēlas meklēt profesionālus palīgus. Domāju, ka nākotnē šī tendence saglabāsies, līdzīgi kā tas bija ar automašīnām - pirms gadiem 20 visi remontēja savas automašīnas paši, bet tagad to dara tikai retais," norāda "Baltas" atlīdzību direktors Ingus Savickis.

Analizējot vairākas situācijas, kuras negaidīti notikušas mājoklī, secināts, ka Latvijas iedzīvotāji visbiežāk centīsies paši salabot ūdens krānu un tualetes rezervuāru, ārdurvju slēdzeni, kā arī jumtu. Par to, ka paši vai kāds no mājsaimniecības locekļiem spētu salabot sabojātu ūdens krānu vai tualetes rezervuāru, ir pārliecināti 67% aptaujāto, savukārt 33% meklēs cita cilvēka (drauga, paziņas vai meistara) palīdzību.

Tāpat 59% pašu spēkiem salabos arī ārdurvju slēdzeni, un lielākā daļa jeb 58% no aptaujātajiem iedzīvotājiem, kuri dzīvo privātmājā, salabos caurumu mājas jumtā. Savukārt gadījumos, ja būs problēmas ar elektrību vai tiks izsists logs, pašu spēkiem atrisināt šīs ķibeles būs spējīgs jau mazāks iedzīvotāju īpatsvars (attiecīgi 28% un 27%). Šo problēmu risināšanā biežāk tiks meklēta meistaru palīdzība.

Banner 280x280

Interesanti ir tas, ka mājoklī notikušo negadījumu risināšanas veids izteikti atšķiras, salīdzinot iedzīvotāju sniegtās atbildes pa reģioniem. Balstoties uz pētījuma datiem, nākas secināt, ka visbiežāk bojātu mājas jumtu, kā arī ārdurvju slēdzeni paši saviem spēkiem izvēlas labot tieši Latgales iedzīvotāji. Tikmēr Kurzemē dzīvojošie paši salabo izsistus logus vai elektrības drošinātājus, bet Zemgales iedzīvotāji - sabojātus krānus vai tualetes rezervuārus.

Lai gan visbiežāk Latvijas iedzīvotāji ar dažādām mājokļa ķibelēm cenšas tikt galā pašu spēkiem, tomēr lielā daļā gadījumu parādās grūtības iztikt bez profesionāla meistara palīdzības. Pētījuma respondentiem tika lūgts, lai viņi atsauc atmiņā, cik ilgu laiku pēc meistara izsaukšanas parasti nākas gaidīt tā ierašanos. 10% iedzīvotāju norāda, ka pēdējā reizē, kad viņiem mājās notika kāda pēkšņa ķibele un bija jāizsauc meistars, speciālista ierašanos nācās gaidīt mazāk nekā vienu stundu.

No vienas līdz četrām stundām meistaru gaidīja 21% iedzīvotāju, bet 5% - vairāk par četrām stundām, tomēr sagaidot meistaru tajā pašā dienā. Savukārt 36% norāda, ka viņiem meistara gaidīšana aizņēma vienu vai pat vairākas dienas. Pētījuma rezultāti arī rāda, ka lielākā daļa no tiem iedzīvotājiem, kam jāgaida meistara palīdzība vienu vai pat vairākas dienas, dzīvo Zemgalē un privātajās mājas, taču visātrāk meistaru sagaida Rīgas iedzīvotāji un tie, kuri dzīvo dzīvokļos.

"Kā norāda respondenti, visnepatīkamākā saistībā ar mājokļa ķibelēm ir neplānoto izdevumu rašanās (63%), taču viņi nav iepriecināti arī par to, ka nākas kavēt darbu (17%) vai apgrūtināt tuviniekus vai paziņas (11%), lūdzot pieskatīt mājokli," norāda Savickis.

Pētījuma dati liecina, ka neparedzētus izdevumus kā visnepatīkamāko situāciju atzīmē visi respondenti neatkarīgi no vecuma, dzīvesvietas un ienākumu līmeņa. Taču darba kavēšanu kā visnepatīkamāko situāciju uztver tieši 45 līdz 54 gadus veci Rīgas iedzīvotāji ar augstiem ienākumiem, visbiežāk tās mēdz būt tieši sievietes. Lai gan darba kavēšanu Latvijas iedzīvotāji uzskata kā vienu no nepatīkamākajām situācijām neparedzēta remonta laikā, 81% iedzīvotāju norāda, ka pēdējo trīs gadu laikā viņiem nav nācies kavēt darbu mājokļa problēmu dēļ. Savukārt 10% ir saskārušies ar šādu situāciju, no tiem 8% vienu reizi, bet 2% - pat vairākas reizes pēdējo trīs gadu laikā.

Pētījumu par Latvijas iedzīvotāju paradumiem saistībā ar mājokļa drošību un remontdarbiem šī gada martā veica tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS sadarbībā ar apdrošinātāju "Balta". Pētījumā nejaušas izlases kārtā tika aptaujāti 1005 pastāvīgi Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 74 gadiem.

LETA

Foto: Stock.XCHNG

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone ir uzņēmums, kas apvieno jaunākās inovācijas, augstākās kvalitātes akmens materiālus un bezgalīgas dizaina iespējas, lai palīdzētu jums izveidot jaunus interjera elementus. Uzzināsim, kas ietilpst ARI Stone piedāvājumā un kādi ir šīs sezonas jaunumi un dizaina aktualitātes!

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

VNĪ: Nodots ekspluatācijā Kinoloģijas centrs Rēzeknē

VNĪ: Nodots ekspluatācijā Kinoloģijas centrs Rēzeknē

VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) vadībā pabeigti darbi pie Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldes Kinoloģijas centra izveides Rēzeknē, Maskavas ielā 30. Pabeidzot projektu, radīta mūsdienīga infrastruktūra muitas kinologu un darba suņu apmācībām, informē VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova.

Izstāsti Latvijai