Piešķir līdzekļus "Rail Baltica" projektam
Komisija līdz 2015.gada jūlija beigām oficiāli pieņems lēmumu par finansēšanu. Līdzekļu izmaksa sāksies 2015.gada pēdējā ceturksnī.
Iepriekš EK paziņoja par nodomu piešķirt "Rail Baltica" būvniecībai Baltijas valstīs 540 miljonus eiro.
Kā aģentūrai LETA apliecināja EK preses sekretārs transporta jautājumos, "Rail Baltica" būvniecībai piešķirti 442 230 615 eiro jeb 81,83% no pirmā posma nepieciešamajām izmaksām.
Kopumā projektos paredzēts ieguldīt 13,1 miljardu eiro. EISI koordinācijas komiteja, ko veido 28 dalībvalstu pārstāvji, šodienas sanāksmē pauda labvēlīgu atzinumu par šīm investīcijām. 2014.gada novembrī tika ierosināts 315 miljardu eiro investīciju plāns EISI, kam jāpalīdz īstenot vienu no EK galvenajām prioritātēm - pārvarēt investīciju plaisu Eiropā un izveidot darbvietas izaugsmei labvēlīgus apstākļus, skaidro Komisijā.
Par transportu atbildīgā ES komisāre Violeta Bulca skaidroja, ka 276 izraudzītie projekti veicinās darbvietu radīšanu un stimulēs izaugsmi un konkurētspēju Eiropā.
Atsaucoties uz EISI 2014.gada uzaicinājumiem iesniegt priekšlikumus, tika piedāvāti vairāk nekā 700 projekti, kuriem kopumā bija pieprasīts 36 miljardu eiro finansējums. Pieejams ir tikai 13,1 miljards eiro, tāpēc EK deva priekšroku projektiem, kuriem ir lielākā pievienotā vērtība Eiropas mērogā. Atlases procesā projektus vērtēja, ņemot vērā vairākus iepriekš noteiktus atlases kritērijus: svarīgumu, gatavību, ietekmi un kvalitāti.
Kā ziņots, Latvijā šī gada 15.martā noslēdzās "Rail Baltica" projekta sākotnējā sabiedriskā apspriešana. Vairāku novadu iedzīvotāji un pašvaldības, īpaši Mārupes pašvaldība, jau iepriekš iebilduši un pauduši neapmierinātību saistībā ar "Rail Baltica" projektu. "Rail Baltica" trase 265 kilometru garumā stiepjas cauri Latvijai, skarot Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Baldones, Iecavas, Bauskas, Olaines un Mārupes novadu un Rīgas pilsētas pašvaldību teritoriju. Patlaban tiek pētīti divi iespējamie trašu varianti. Projekts paredz dzelzceļa izbūvi līdz lidostai un multimodāla loģistikas centra izveidi Salaspilī.
Latvijas posma detalizētu tehnisko izpēti un ietekmes uz vidi novērtējumu veic pilnsabiedrība "RB Latvija". Līdz šā gada rudenim turpinās projekta izpētes darbi: lokālplānojumu izstrāde pašvaldībās. Septembrī un oktobrī plānots sabiedrībai parādīt lokālplānojumu projektus un tos apspriest tajās pašvaldībās, kuras skar "Rail Baltica" trase.
Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz jaunas 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro. EK varētu līdzfinansēt 85% no kopējām šī projekta izmaksām. 2015.gada pavasarī tika iesniegts finansējuma pieprasījums EK, lai 2016.gadā varētu sākties darbi. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas - no 2020.gada.
"Rail Baltica" projekts paredz jaunas 1435 milimetrus jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas - no 2020.gada.
LETA
Foto: Stock.XCHNG