Pilnveidots satiksmes vides trokšņa pārvaldības regulējums
Otrdien, 31. oktobrī, valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas rosinātās izmaiņas Ministru kabineta (MK) noteikumos “Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība”, nosakot satiksmes vides trokšņa robežlielumus un nodrošinot efektīvāku tā pārvaldību.
Līdz šim Ministru kabineta (MK) noteikumos “Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība” bija ietverts regulējums, kas nenosaka vides trokšņa robežlielumus noteiktiem trokšņa avotiem – dzelzceļa, autoceļa un gaisa satiksmei, kā arī rūpnieciskiem trokšņiem, bet izvirzīja noteiktas vides kvalitātes prasības attiecībā uz vides troksni atkarībā no apbūves teritorijas izmantošanas veida.
Grozījumi nosaka atšķirīgus vides trokšņa robežlielumus satiksmes un rūpniecisko objektu radītajiem trokšņiem, kas ir atšķirīgi pēc sava rakstura un specifikas. Tāpat grozījumi paredz, ka satiksmes vides trokšņa robežlielumi netiek noteikti dažādi atšķirīgām apbūves teritorijas funkcijām. Līdzīgs regulējums attiecībā uz satiksmes vides trokšņa pārvaldību pastāv Igaunijā, Lietuvā un citās Eiropas reģiona valstīs.
Iepriekš ziņots, ka 2023. gada 18. aprīļa Rail Baltica Tematiskās komitejas sēdē ministriju pārstāvji lēma par satiksmes un rūpniecisko avotu vides trokšņu robežlielumu izlīdzināšanu Baltijas mērogā. Pirms grozījumu pieņemšanas Latvijā satiksmes vides trokšņa robežlielumi bija zemāki nekā Igaunijā un Lietuvā, kas kavētu vienotu Rail Baltica projekta īstenošanu Baltijas mērogā, tostarp sadārdzinātu būvniecības procesu.
Saskaņā ar Tematiskās komitejas 2023. gada 18. aprīļa sēdē nolemto grozījumi nosaka atsevišķus satiksmes vides trokšņa robežlielumus dažādos diennakts laikos – Ldiena 65 (dB(A)), Lvakars 60 (dB(A)) un Lnakts 55(dB(A)), nodrošinot to izlīdzināšanu Baltijas mērogā. Izņēmums ir MK noteikumu “Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība” 8.2. apakšpunktā paredzētie klusie rajoni.
Vides trokšņa robežlielumu novērtēšanā ievēro MK noteikumos minēto vides trokšņa rādītāju piemērošanas kārtību un novērtēšanas metodes.
Ievērojot labas pārvaldības principus, SM rosinātās izmaiņas MK noteikumos “Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība” šī gada vasarā tika nodotas sabiedrības līdzdalībai, sniedzot iedzīvotājiem iespēju rakstiski paust viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Papildu informācija:
Trokšņa robežlielums – pieļaujamā trokšņa rādītāja vērtība, kuru pārsniedzot attiecīgā institūcija izskata iespēju veikt vai veic pasākumus, kas samazina trokšņa rādītāja vērtību.
Par vides trokšņa pārvaldību atbildīga ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.