abc.lv skaitļos

Lietotāji online63
Aktīvie uzņēmumi26397
Nozares raksti2306
Ekspertu atbildes3041
"Rail Baltica" projektā vēl jātiek skaidrībā par naudas plūsmu kontroli : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

"Rail Baltica" projektā vēl jātiek skaidrībā par naudas plūsmu kontroli

"Rail Baltica" projektā vēl jātiek skaidrībā par naudas plūsmu kontroli
Septembrī pirms Eiropas sliežu platuma "Rail Baltica" projekta līguma slēgšanas ar Eiropas Savienību (ES) par finanšu saņemšanu pirmajai kārtai 442,2 miljonu eiro apmērā jāpieņem būtisks lēmums - kas un kādā veidā kontrolēs projekta naudas plūsmas Baltijas valstīs un kurš maksās par neattiecināmiem izdevumiem, intervijā aģentūrai LETA norāda "Rail Baltica" projekta koordinējošās institūcijas - trīs Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" - valdes loceklis Edvīns Bērziņš.

Viņš norāda, ka ir noslēgts līgums ar "PricewaterhouseCoopers", kurai divu tuvāko mēnešu laikā jāpiedāvā precīza "Rail Baltica" kopuzņēmuma finanšu un atbildības struktūra - kādi līgumi jānoslēdz ar valstīm, lai naudas summas izlietotu korekti. Nekāda valstu grūstīšanās par naudas summām nevarot būt, jo tās ir precīzi noteiktas katrai valstij. Latvijai tie ir 238 miljoni eiro.

Līdz septembra beigām tikšot atbildēts, kā lielie iepirkumi notiks. Te esot runa gan par naudas plūsmām, gan par to, kas izsludinās iepirkumus. "Tas varbūt centralizēts iepirkums, ko veic "RB Rail", un izpilde tiek nodota nacionālajām valstīm un konkrētām kompānijām. Konkrētos gadījumos iepirkumu varētu veikt valstis, piemēram, par valstī projektam nepieciešamo šķembu iegādi. Precīzi, kāda būs iepirkuma struktūra, "PricewaterhouseCoopers" konsultanti ieteiks, un lēmums tiks pieņemts septembrī. Svarīga būs kopuzņēmuma koordinējošā darbība, jo nevar būt vienā pusē sliedes pēc vienām tehniskajām specifikācijām un otrā robežas pusē - pilnīgi citādākas. Vai vienā pusē ir viena diametra elektriskie vadi, bet otrā - citādāki. Tas ir vienots koridors, un arī no izmaksu viedokļa - lai dzelzceļš būtu efektīvi uzturams, būtu jābūt vienotiem tehniskiem standartiem," uzsver Bērziņš.

Būtiski esot, lai visiem iesaistītajiem būtu precīzi skaidrs, kādā veidā būs naudas plūsma, kam tā nāks - vai caur kopuzņēmumu vai valstīm. "Kas notiks tajos gadījumos, kad būs neattiecināmie izdevumi - subjektīvu vai objektīvu iemeslu dēļ. Kurš tad šādos gadījumos atbildēs. Vai konkrētā valsts, kur tas noticis, vai visi uzņemsies atbildību un segs šos zaudējumus. Vai kopuzņēmums to uzņemsies? Jābūt redzamam precīzam mehānismam," skaidro kopuzņēmuma pārstāvis.

Viņš informē, ka iepirkumā izraudzītie konsultanti no "PricewaterhouseCoopers" palīdzēs, bet lēmumu pieņems kopuzņēmuma valde kopā ar padomi. Konsultanti būšot tie, kas, ņemot vērā dažādos grāmatvedības standartus, normatīvos aktus, nodokļus Baltijas valstīs, risinās šos jautājumus. Kopuzņēmumā esot jāatrod risinājums, kas būtu pieņemams visām trim Baltijas valstīm.

Banner 280x280 Banner 280x280

Būvniecības portāls abc.lv jau vēstīja, ka 10.jūlijā Eiropas Savienības dalībvalstis apstiprināja projektu sarakstu, kuriem piešķirams finansējums saskaņā ar Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu, tostarp arī "Rail Baltica" projektam.

Latvijā šī gada 15.martā noslēdzās "Rail Baltica" projekta sākotnējā sabiedriskā apspriešana. Vairāku novadu iedzīvotāji un pašvaldības, īpaši Mārupes pašvaldība, jau iepriekš iebilduši un pauduši neapmierinātību saistībā ar "Rail Baltica" projektu. "Rail Baltica" trase 265 kilometru garumā stiepjas cauri Latvijai, skarot Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Baldones, Iecavas, Bauskas, Olaines un Mārupes novadu un Rīgas pilsētas pašvaldību teritoriju. Patlaban tiek pētīti divi iespējamie trašu varianti. Projekts paredz dzelzceļa izbūvi līdz lidostai un multimodāla loģistikas centra izveidi Salaspilī.

Latvijas posma detalizētu tehnisko izpēti un ietekmes uz vidi novērtējumu veic pilnsabiedrība "RB Latvija". Līdz šā gada rudenim turpinās projekta izpētes darbi: lokālplānojumu izstrāde pašvaldībās. Septembrī un oktobrī plānots sabiedrībai parādīt lokālplānojumu projektus un tos apspriest tajās pašvaldībās, kuras skar "Rail Baltica" trase.

"Rail Baltica" projekts paredz jaunas 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas varētu izmaksāt 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro. 2015.gada pavasarī tika iesniegts finansējuma pieprasījums Eiropas Komisijai, lai 2016.gadā varētu sākties darbi. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas - no 2020.gada.

LETA

Foto: Stock.XCHNG

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Individuāli pielāgoti metāla risinājumi – Dzintars Workshop

Individuāli pielāgoti metāla risinājumi – Dzintars Workshop

Dzintars Workshop ražo dažādus metāla priekšmetus, kas pielāgoti klientu vajadzībām – pirts krāsnis, kazana krāsnis, ugunskura vietas, mēbeles un citus individuālus pasūtījumus. Uzzināsim, kā izvēlēties ugunskura vietu vai grilu, lai tas kalpotu ilgi? Ko svarīgi ņemt vērā, izvēloties pirts krāsni? 

Aktuālie piedāvājumi

ARTEVO – māksla padarīt labus logus vēl labākus

ARTEVO – māksla padarīt labus logus vēl labākus

2008. gadā REHAU prezentēja kompozītu materiālu logu profiliem RAU-FIPRO X. Lieliskās sistēmas GENEO logi un durvis atraduši vietu Latvijā daudzās ēkās, renovācijas projektos. Arī tagad REHAU turpina šo tradīciju. ARTEVO – māksla nepārtraukti attīstīt lieliskos risinājumus tālāk!

Aktualitātes

KEM: Simts dienas līdz Baltijas sinhronizācijai ar Eiropas elektrotīklu

KEM: Simts dienas līdz Baltijas sinhronizācijai ar Eiropas elektrotīklu

Jau pēc simts dienām Baltijas valstis pabeigs savu vēsturisko pieslēgumu kontinentālās Eiropas elektrotīklam. Šis pagrieziena punkts, kas sasniegts, pateicoties Baltijas valstu vienotībai, ciešā saskaņā ar Eiropas Savienības redzējumu iezīmē kulmināciju ceļojumam, kas sākās 2009. gadā. 

Izstāsti Latvijai

BIOVIDE: Pielaiko telpu, māju, dārzu

BIOVIDE: Pielaiko telpu, māju, dārzu

BIOVIDE izbūves darbus veic jau 10 gadus. Jebkurai situācijai spēj atrast risinājumu. Augsti gruntsūdeņi vai šaura teritorija BIOVIDEI nav šķērslis.