"RB Rail": "Rail Baltica" pabeigšana laikā atkarīga no stratēģiskiem lēmumiem un savlaicīga ES finansējuma pieejamības
Rīga, 13.febr., LETA. Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" projekta "Rail Baltica" pabeigšana līdz 2026.gadam ir iespējama, ja tiek pieņemti stratēģiski lēmumi, atbilstoši noteiktajiem termiņiem, un nepieciešamais Eiropas Savienības (ES) finansējums ir pieejams, kad tas ir nepieciešams, trešdien Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē sacīja Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" reģionālais vadītājs Ģirts Bramanis.
Viņš uzsvēra, ka patlaban finansējums Baltijas valstīm ir pieejams vairāk nekā 800 miljoni eiro, kas pietiek "Rail Baltica" plānošanai, projektēšanai, kā arī pabeigt zemju atsavināšanu. Tāpat finansējums pietiek "Rail Baltica" pirmajiem būvniecības darbiem.
Bramanis sacīja, ka Latvijā pieejams finansējums pietiek tā saucamajam "Rīgas centrālajam aplim", un posmam līdz Vangažiem, savukārt iztrūkstošais finansējums ir posmam no Vangažiem līdz Igaunijas robežai, kā arī no "Rīgas centrālajam apļa" līdz Lietuvas robežai. "Kopējā projekta attīstībā, šāda situācija rada kavējumus. Līdz ar to darbs pašlaik norisinās raiti, kā arī mums ir plānotas sarunas ar kolēģiem no atbildīgās Eiropas aģentūras par to, kā pārdalīt finansējumu, lai nosegtu trūkstošo, tādējādi Latvijas gadījumā nodrošinātu finansējumu visas trases projektēšanai," skaidroja Bramanis.
Tāpat Bramanis atzina, ka, atbilstoši ES daudzgadu budžeta finanšu nosacījumiem, šajā gadā papildu finansējums ir iespējams, taču "tā kā Latvija ir vienotā konkurencē ar pārējām kohēzijas valstīm, papildu finansējums mums jāgūst pirmajiem, bet tam nepieciešams būtisks projekta progress kā pierādījums". Tāpat viņš uzsvēra, ka būtiski saglabāt ES piešķirto līdzfinansējumu 85% apmērā.
Runājot par savlaicīgu projekta izpildi, iekļaujoties noteiktajos termiņos, kas ir līdz 2026.gadam. Bramanis uzsvēra, ka ir jāturpina pieņemt stratēģiski lēmumi laicīgi. "Ja to darīsim laikā, paspēsim projektu realizēt līdz noteiktajam 2026.gadam. Tehniski tas ir iespējams, bet tam nepieciešama izlēmīga rīcība un atbildīga ES finansējuma izlietošana," norādīja Bramanis.
Savukārt no valsts puses, pēc Bramaņa domām, būtisks atbalsts būs nepieciešams būvprojektu attīstībā un zemju atsavināšanai.
LETA jau ziņoja, ka "RB Rail" ir daudznacionāls Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums, kas izveidots, lai īstenotu "Rail Baltica" projektu - pirmo šādā mēroga infrastruktūras projektu Baltijā. "RB Rail" ir centrālais "Rail Baltica" projekta koordinators. Tā galvenie uzdevumi ir dzelzceļa projekta izstrāde, būvniecība un mārketinga aktivitāšu realizācija.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.