Rīgas būvvalde: Kārtība par zemes nomas līgumiem reklāmu izvietošanai bija spēkā arī iepriekš
Viņa sacīja, ka pati kārtība, ka nepieciešami nomas līgumi, bijusi spēkā arī pirms grozījumiem domes saistošajos noteikumos.
"Iepriekš, ja komersantam bija nomas līgums ar pašvaldību par zemes gabala iznomāšanu, piemēram, ka tas iznomā veselu pašvaldības zemes gabalu sava blakus esošā zemesgabalā objekta, piemēram, benzīntanka, apsaimniekošanai un autostāvvietu nodrošināšanai, komersants nevarēja uz šāda iznomāta zemes gabala likt reklāmas objektus, jo tas neatbilda dome saistošo noteikumu 34.punktam. Noteikumu 34.punktā bija precīzi uzskaitīts, kādus objektus var likt uz pašvaldību zemes. Tagad ar grozījumiem ir paredzēts, ka, ja komersantam jau ir noslēgts zemes nomas līgums, komersants varēs likt arī reklāmas objektus, kas "nepaiet zem izņēmumiem"," normas iekļaušanu Rīgas domes saistošajos noteikumos skaidro Žūka.
Viņa uzsver, ka grozījumi neparedz jaunu kārtību, ka nu nepieciešami zemes nomas līgumi - tas izrietējis vienmēr no ārējiem normatīvajiem aktiem, ka pašvaldības zemi nevar nodot bezatlīdzības lietošanā - ir jāslēdz nomas līgumi. Savukārt noteikumi iepriekš neparedzēja, ka uz iznomāta zemes gabala var likt reklāmas, ja tie nav tīkla reklāmas objekti, no pašvaldības nodevas atbrīvota reklāma, reklāma pie nobrauktuves uz iestādes darbības veikšanas vietu (norādot informāciju par iestādi), pašvaldībai piederoša reklāma vai tūrisma transporta pieturzīmes, norāda Žūka.
Kā ziņots, Rīgā iecerēti grozījumi 77.saistošajos noteikumos par vides reklāmu izvietošanu, kas noteiks, ka komersantiem jāslēdz līgumi par tās zemes nomu, uz kuras tiks izvietota reklāma. Līdz šim saistošajos noteikumos šī norma nebija iekļauta, taču šī kārtība komersantiem arī iepriekš bijusi spēkā, jo to reglamentē MK noteikumi, norāda būvvaldē. Būvvaldē apgalvo, ka šīs izmaiņas nepieciešamas, lai turpmāk sniegtu iespējas izvietot reklāmas objektus uz pašvaldībai piederošas zemes ne tikai tīkla reklāmas komersantiem, bet ikvienai personai.
Nomas līgumi tiek slēgti atbilstoši 2007.gada MK noteikumiem par publiskas personas zemes nomu.
Tāpat ar grozījumiem noteikumos tiks svītrota norma, kas noteica, ka jaunu tīkla reklāmu ar piesaisti zemei izvietošana un ekspluatācija uz pašvaldības zemes ir pieļaujama tikai būvvaldes rīkotā konkursa kārtībā uz konkursā izsludinātajām vietām. Žūka apgalvoja, ka, atceļot nepieciešamību rīkot konkursu, pašvaldība vienkāršo procedūru reklāmas objektu saskaņošanai.
Visbeidzot šie paši grozījumi paredz arī atļaut digitālu ekrānu izvietošanu sabiedriskā transporta pieturvietu teritorijās, kas atrodas Rīgas vēsturiskajā centrā, sniedzot šo reklāmu izvietošanas komersantam jaunas peļņas iespējas. Skatot šo jautājumu Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejā, opozīcija stingri iestājās pret grozījumiem, norādot, ka tie izskatās pēc kārtējās pretimnākšanas konkrētiem komersantiem, piemēram, "JCDecaux Latvija", kas jaunajās pieturvietu nojumēs, ko uzņēmums pats esot izvietojis par saviem līdzekļiem, bet pretī ieguvis tiesības izvietot tajās reklāmu un saņemt no tās ieņēmumus.
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (S) aģentūrai LETA sacīja, ka attiecīgie grozījumi noteikumos "Par reklāmu, izkārtņu un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību Rīgā" sagatavoti, lai "pilsēta ietu līdzi laikam". Pēc Ušakova vārdiem, pašreiz pašvaldībā plānots vien paredzēt šādu reklāmas izvietošanas iespēju - līdzīgi, kā tas esot citviet Eiropā. Pašlaik neesot zināms ne ekrānu uzstādītājs - vai tā būs pašvaldība vai komersants -, ne arī reklāmas izvietošanas kompānija, kas šajos ekrānos saturu izvietos.
Grozījumus vēl jāpieņem Rīgas domei. Tas bija paredzēts domes sēdē 3.novembrī, taču jautājums tika izņemts no darba kārtības. Domē skaidroja, ka tas noticis tādēļ, ka "grozījumiem nepieciešami tehniski uzlabojumi".
LETA
Foto: Krists Spruksts/LETA