Rīgas būvvalde pagarinājusi "JCDecaux Latvija" un "Clear Channel Latvia" pretlikumīgo stendu demontāžas termiņu
Kā aģentūrai LETA pastāstīja būvvaldes pārstāve Ilze Žūka, būvvalde atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam - saskaņā ar savu kompetenci un funkcijām, kā arī ievērojot vienlīdzības principu komersantiem "Clear Channel Latvia" un "JCDecaux Latvija" ir pagarinājusi noteikumiem neatbilstošo reklāmas stendu demontāžas termiņu līdz šī gada 21.oktobrim, ar nosacījumu, ka stendos netiek izvietota reklāma. Būvvaldes reklāmas inspektori veic arī minēto reklāmas stabu apsekošanu, lai pārliecinātos par šo norādījumu izpildi, pastāstīja Žūka.
Gadījumā, ja komersanti noteiktajā termiņā pārkāpumus nenovērsīs, būvvalde atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam veiks pasākumus, lai institūcijas uzliktais pienākums tiktu izpildīts, tostarp izvērtējot piespiedu vai aizvietotājizpildes līdzekļu piemērošanu.
Kā ziņots, Rīgas pilsētas būvvalde bija uzdevusi pašvaldības atbalstītajai reklāmas izvietošanas kompānijai "JCDecaux Latvija", kā arī konkurējošajam komersantam "Clear Channel Latvia" līdz 1.septembrim demontēt vai atbilstoši normatīviem sakārtot stendus, kuri dabā izvietoti pretrunā Ministru kabineta (MK) noteikumiem.
Kā aģentūrai LETA pastāstīja Rīgas pilsētas būvvaldes pārstāve Ilze Žūka, vairāku "JCDecaux" vides reklāmu stendu izvietojums Rīgā neatbilst MK noteikumiem, tostarp pretrunā noteikumiem ir šīs kompānijas stendi Smilšu un Torņa ielā - pie Pulvertorņa Vecrīgā, Brīvības gatvē - uz centru 301 - pie UV "Kurši", Brīvības gatves un Struktoru ielas krustojumā, Elizabetes ielā pie Pasaules tirdzniecības centra, Elizabetes ielā pretī Vērmanes dārzam, 13.janvāra ielas un Aspazijas bulvāra krustojumā, Kungu un Peldu ielas krustojumā, Aleksandra Grīna bulvārī 1, Stārķu un Dzelzavas ielas krustojumā un pie Operas teātra.
Ņemot vērā, ka visiem norādītajiem tīkla reklāmas objektiem, izņemot stendu Stārķu un Dzelzavas ielas krustojumā, ir beidzies MK 112.noteikumos noteiktais atļautais ekspluatēšanas termiņš, būvvalde tīkla reklāmas komersantam SIA "JCDecaux Latvija" ir sagatavojusi un nosūtījusi vēstules par tīkla reklāmas demontāžu, kurās norādīts, ka līdz šī gada 1.septembrim komersantam nepieciešams nodrošināt reklāmas objektu, kuriem beidzies ekspluatācijas termiņš, demontāžu vai dokumentācijas sakārtošanu atbilstoši būvniecību regulējušo normatīvo aktu prasībām, reklāmas objektu, kuri neatbilst MK 402.noteikumu prasībām, demontāžu vai dokumentācijas sakārtošanu atbilstoši prasībām, kā arī reklāmas objektu, kuri neatbilst MK 77.noteikumu prasībām, demontāžu.
Papildus būvvalde informē, ka līdzīgas satura vēstule par nepieciešamību līdz 1.septembrim demontēt tīkla reklāmas objektus, kam beidzies atļautais ekspluatācijas laiks vai kas neatbilst MK un Rīgas domes 77.saistošo noteikumu prasībām, nosūtīta arī tīkla reklāmas komersantam SIA "Clear Channel Latvia".
Kā ziņots, Rīgas dome piešķīruši tiesības atsevišķiem uzņēmumiem pārņemt vairākumu vides reklāmu tirgus Rīgā. Uz vienlīdzīgas konkurences pārkāpumiem saistībā ar šo situāciju jau 2012. un 2014.gadā norādījusi Konkurences padome (KP), taču Rīgas dome joprojām nav ņēmusi vērā KP norādījumus, un tirgū vienlīdzīga konkurence nav nodrošināta.
Rīgas dome ir deleģējusi tiesības pārvaldīt reklāmas izvietošanu trim kapitālsabiedrībām - pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", kas pārvalda reklāmas izvietošanu sabiedriskajā transportā un pieturvietās, pašvaldības aģentūrai "Rīgas gaisma" - reklāmas izvietošana uz apgaismes stabiem, kā arī pašvaldības SIA "Rīgas namu pārvaldnieks" (RNP) - reklāmas izvietošana uz apsaimniekojamo namu sienām. Sabiedriskajā transportā reklāmu izvieto "Pilsētas līnijas", bet uz apgaismes stabiem un RNP namiem, kā arī sabiedriskā transporta pieturvietu nojumju stendos - tās meitasuzņēmums "Baltic Media Line". Minētie līgumi noslēgti bez atklātu konkursu izsludināšanas.
Reklāmas laukumu iznomātāji sabiedriskā transporta pieturvietās gan ir "JCDecaux Latvija", kas bez atlīdzības esot izvietojis jaunās - ap 800 - pieturvietu nojumes Rīgā, pretī saņemot ieņēmumus no reklāmām. "Pilsētas līnijas" darbojas kā starpnieks starp "Rīgas satiksmi" un "JCDecaux", un uzņēmuma loma šajā ķēdē nav skaidra.
Ziņots arī, ka šā gada 7.jūlijā Rīgas dome ar valdošās koalīcijas deputātu balsu pārsvaru apstiprināja grozījumus 51. un 77.saistošajos noteikumos par nodevas apmēriem no vides reklāmām. Tie paredz, ka no 2016.gada vides reklāmu iznomātāji nodevā maksās par 18% vairāk nekā līdz šim - 1,85 eiro, bet par sabiedriskā transporta pieturvietu nojumēs izvietotajām reklāmām nodevas apmērs saglabāsies 0,43 eiro.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ir sniegusi negatīvu atzinumu par Rīgas domes pieņemtajiem saistošajiem noteikumiem, kas nosaka diferencētu nodevu par vides reklāmām pašvaldības teritorijā, aģentūru LETA informēja VARAM sabiedrisko attiecību speciāliste Laura Jansone.
Ministrija atzinumā norāda, ka pašvaldībai ir jāsniedz pamatojums, kāpēc reklāmas nodevas diferenciācija nav kvalificējama kā selektīvu priekšrocību radīšana. Domei arī jāsagatavo detalizēts paskaidrojums, kā šī atšķirīgā bāzes likme ietekmēs pašvaldības budžetu.
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) aģentūrai LETA norādīja, ka vienlīdzīgas konkurences pārkāpumus ekskluzīvas atlaides piešķiršanā konkrētam uzņēmumam nesaskata - "JCDecaux Latvija" to "ir izpelnījies", par saviem līdzekļiem uzstādot jaunās sabiedriskā transporta pieturvietu nojumes.
LETA
Foto: Krists Spruksts/LETA