"Rīgas namu pārvaldnieks" noraida Valsts kontroles atsevišķus apgalvojumus
RNP pilnībā noraida VK pieņēmumus par darbinieku nelikumīgu nodarbināšanu. Uzņēmums ir informējis VK, ka ar revīzijā minētajiem darbiniekiem bija noslēgti tiesiski darba līgumi un to nodarbināšana veikta atbilstoši likumdošanas prasībām. RNP pastāvīgi izvērtējot personāla nodarbinātības efektivitāti, un, ja nepieciešams, tiek veiktas izmaiņas. Arī šajā gadījumā 2015.gada februārī RNP valde konstatējusi, ka konkrētā struktūrvienība nesasniedz tai noteiktos mērķus, un efektivitātes uzlabošanas nolūkos kā labākais risinājums ticis pieņemts lēmums par struktūras optimizāciju un likvidāciju. VK pieņēmumi balstoties uz to, vai darbiniekam ir bijis izsniegts dators, ka paroles ir ievadītas nekļūdīgi, kas neesot ticami. Tādi apgalvojumi esot izteikti, nevērtējot ne darba saturu, ne darba veikšanas vietu. Darbinieku skaits uzņēmumā ir samazināts no 3656 darbiniekiem 2013.gadā līdz 2981 darbiniekiem 2015.gadā, kas esot devis gandrīz miljona eiro ietaupījumu gadā personāla izmaksām.
Par atsevišķām konstatētajām problēmām RNP jau informējis iepriekš, ka tās esot attiecināmas uz nozari kopumā, tai skaitā remonta darbu un avārijas situāciju novēršanas finansēšanu no uzņēmuma paša līdzekļiem. Tāpat RNP ir jau informējis VK, ka izvēlētais revīzijas izlases apjoms un revīzijai atvēlētais laiks nav bijis atbilstošs starptautiskiem standartiem un ļauj konstatēt tikai specifiskas situācijas, bet nevar raksturot uzņēmuma darbību kopumā.
VK revīzijas secinājumi veikti, pamatojoties uz izlasi, kurā, piemēram, zaļās zonas platību precizējumi vērtēti deviņās dzīvojamās mājās, kārtējo remontdarbu un tehniskās apkopes izdevumi trīs mājās, 10 sētnieku darbs piecās dzīvojamās mājās, analizēti 52 darba norīkojumi. Tādējādi esot saprotams, ka VK izvēlētās metodes, revidējamais izlases apjoms un revīzijai atvēlētais laiks nav bijuši pietiekami un atbilstoši, lai varētu izdarīt pamatotus secinājumus, kas būtu attiecināmi uz uzņēmuma darbību kopumā.
RNP uzsver, ka uzņēmums apsaimnieko 4570 ēkas ar kopējo platību 8,4 miljoni kvadrātmetru, gada laikā RNP tiek doti 114 365 darba norīkojumi. Līdz ar to revīzijā iekļauto māju skaits, kas, visticamāk, izvēlētas pēc iedzīvotāju sūdzībām un ir atsevišķas problēmsituāciju mājas, nevarot raksturot RNP darbību kopumā.
Neesot apstiprinājies arī sākotnējais VK apgalvojums, ka revīzijas pamatā ir liels skaits iedzīvotāju sūdzību, jo proporcionāli tas ir samērojams ar klientu un apsaimniekojamo māju skaitu. Saņemto sūdzību skaits objektīvi varot tikt vērtēts mērot pret kopējo komunikācijas apjomu ar klientiem. Pagājušā gadā RNP saņēma 198 310 klientu zvanus, 68 018 iesniegumus, klātienē uzņēmumu apmeklēja 183 717 klienti. Uzņēmums apkalpo apmēram 170 000 dzīvokļu īpašumus.
Tāpat RNP atzīmēja VK iezīmēto problēmu ar remontdarbu un avārijas situāciju novēršanas finansēšanu no pārvaldnieka citas komercdarbības rezultātā gūtiem pašu ieņēmumiem. RNP norāda, ka atbilstoši Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumam dzīvojamo māju pārvaldniekam jānodrošina pamatpakalpojumu (apkure, ūdens un elektrība) sniegšana, kā arī jānovērš avārijas situācijas neatkarīgi no tā, vai konkrētai dzīvojamai mājai ir tam nepieciešamais finansējums. RNP informēja VK, ka uzņēmums priekšfinansē atsevišķu dzīvojamo māju remontus no saviem līdzekļiem, nevis citu dzīvojamo māju remontdarbiem uzkrātajiem līdzekļiem. RNP norāda, ka maziem apsaimniekotājiem brīvu finanšu līdzekļu nodrošināšana likuma prasību izpildei varētu būt nozīmīga problēma, kas var novest pie dzīvojamo māju uzkrāto līdzekļu izmantošanas citu dzīvojamo māju pārvaldīšanas pakalpojumu nodrošināšanai vai avārijas situāciju novēršanai un lokalizācijai.
RNP ir pienākums nodrošināt ne tikai pamatpakalpojumu sniegšanu, bet arī nekavējošu rīcību avārijas situāciju novēršanai un lokalizācijai. Iespēju robežās no saviem līdzekļiem tiek finansēti arī avārijas situāciju novēršanas darbi. Šādas situācijas nav plānojamas. Tāpēc pārskata pozīcijā "Avārijas dienesta pakalpojumi" daļēji tikuši iekļauti rezervētie līdzekļi iespējamo avārijas situāciju novēršanai nākotnē. Pret šādu RNP risinājumu likuma prasību izpildei esot iebildusi VK. RNP uzsver, ka informācija par dzīvojamās mājas finanšu līdzekļu sadalījumu pārskata perioda beigās visām dzīvojamām mājām ir ievietota mājas lietā, kas ir pieejama visiem dzīvokļu īpašniekiem pēc pieprasījuma. Līdzekļi, kas kalendārajā gadā faktiski nav izlietoti avārijas situāciju novēršanas darbiem, netiekot novirzīti citiem mērķiem, tie tiek uzskaitīti katras dzīvojamās mājas avārijas situāciju lokalizēšanas un novēršanas finanšu līdzekļu fondā. Kā pierādījums tam, ka RNP uzkrātie līdzekļi iespējamo avārijas situāciju novēršanai izmantoti mērķtiecīgi, norādāms klientu parāds RNP par iepriekšējos periodos veiktajiem avāriju novēršanas darbiem, kas sasniedzot vairāk kā 1 miljona eiro apmēru.
Attiecībā uz transporta izmaksām RNP informēja VK, ka 2014.gadā ir sākta uzņēmuma autotransporta aprīkošana ar GPS iekārtām un pašlaik tādas ir uzstādītas jau vairāk kā 73% automašīnu. Tas esot ļāvis precīzāk kontrolēt un plānot autotransporta izmantošanu, kā rezultātā 2014.gadā degvielas patēriņa samazinājuma rezultātā uzņēmums esot ietaupījis 12 995 eiro.
Uzņēmumā noteiktā kārtība paredzot, ka darbu izpildei tiek dots uzdevums (darba norīkojums), kas paredz gan nepieciešamos materiālus, gan darba apjomu. Darba norīkojumā sākotnēji dotais uzdevums pēc situācijas izpētes uz vietas var izrādīties atšķirīgs. Darba izpildi varot nodrošināt darbinieki, kas sākotnēji nebija nozīmēti darbu izpildei. Piemēram, darba izpildes termiņš tiekot pagarināts un sākotnēji nozīmētais darbinieks ir saslimis vai devies atvaļinājumā un tiek aizvietots. Līdz ar to darba uzdevums varot nesakrist ar faktisko izpildes atskaiti. Piemēram, uz vietas, izpētot situāciju, tiekot konstatēts, ka nav nepieciešams veikt, piemēram, spuldzes nomaiņu, kā to paredzēja sākotnējais darba norīkojums, bet tiek veikts elektrokabeļa izolācijas remonts un spuldze nav jāmaina. Tas nozīmējot, ka darbs ticis veikts, bet spuldze nebija nepieciešama.
Attiecībā uz darba laika un materiālu uzskaiti visā uzņēmumā pašlaik tiekot izmantota vienota sistēma "Horizon". Darbinieki turpinot pilnveidot iemaņas darbam ar sistēmu, un ir iespējamas datu ievades kļūdas sistēmas ieviešanas posmā. Uzņēmums pievērsīs uzmanību darbinieku papildu apmācībai attiecībā uz sistēmas lietošanu.
Rīgas domes vadība komentārus sniegšot pēc VK pilna ziņojuma saņemšanas, kas pašlaik vēl neesot pašvaldības rīcībā, aģentūrai LETA sacīja Rīgas domes priekšsēdētāja pienākumu izpildītāja Andra Amerika padomnieks Mareks Gailītis. VK gan norāda, ka domes vadība jau vairākkārtīgi iepazinusies ar ziņojuma projektu.
Kā ziņots, dzīvokļu īpašnieki Rīgā ir spiesti apmaksāt pašvaldības uzņēmuma RNP nelikumīgās darbības, izšķērdību un nolaidību, kā arī fiktīvi nodarbinātus cilvēkus, revīzijā secinājusi VK.
Revidenti secinājuši, ka uzņēmuma noteiktās dzīvojamo māju pārvaldīšanas maksas pamatojums nav izsekojams un to nav iespējams salīdzināt ar RNP faktiskajiem izdevumiem. Maksā esot iekļauti arī tādi izdevumi, kas nemaz nav saistīti ar ēkas pārvaldīšanu.
LETA
Foto: Tiia Monto/Flickr.com