Rīgas pasažieru termināļa teritorijas apbūvei būtu nepieciešamas aptuveni 120 miljonu eiro investīcijas
"Tās ir ļoti aptuvenas aplēses, jo vēl jau nemaz nav sākta tehniskā projektēšana, kas varētu ilgt aptuveni pusotru vai divus gadus. Tomēr provizoriskās aplēses liecina, ka viesnīcas izmaksas varētu būt aptuveni 100 miljoni eiro (70 miljoni latu), bet teritorijas labiekārtošana un inženiertehniskā būvniecība varētu izmaksāt vēl aptuveni 20 miljonus eiro (14 miljonus latu)," sacīja Dreimanis.
Viņš piebilda, ka tagad, kad RPT rīcībā ir apbūves mets, sāksies aktīvas sarunas ar investoriem, jo tagad tiem jau ir ko parādīt.
"Investorus meklēsim visā pasaulē. Jau tagad ir bijusi interese no dažiem investoriem, piemēram, no Zviedrijas, bet pagaidām vēl nevaru tos nosaukt. Domāju, ka investors kļūs zināms līdz 2014.gada beigām," sacīja Dreimanis.
RPT teritorijas apbūvē paredzēts jauns pasažieru terminālis, četrzvaigžņu viesnīca ar 156 numuriem, komercobjektu zona, aktīvās atpūtas zona, atklāts āra peldbaseins un aptuveni 0,5 kilometrus gara gājēju promenāde, kas savienos Vecrīgu ar Andrejsalu.
Jau ziņots, ka starptautiskā profesionāļu žūrija par labāko apbūves metu Rīgas pasažieru termināļa (RPT) teritorijas attīstībai atzinusi Latvijas arhitektu biroja "NRJA" iesniegto darbu, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja konkursa organizatori.
Starptautiskais arhitektu konkurss ar pieaicinātiem dalībniekiem, kuru organizēja Latvijas Arhitektu savienība un RPT, norisinājās no 2012.gada 10.augusta līdz 21.septembrim. Pieteikumus dalībai konkursā iesniedza vairāk nekā 45 pretendentu no dažādām Eiropas valstīm. Izstrādāt RPT teritorijas attīstības apbūves metu tika uzaicināti septiņi arhitektu biroji.
Starptautiskā konkursa mērķis bija iegūt labāko arhitektonisko risinājumu RPT teritorijas attīstībai augstvērtīgajā pilsētvidē Daugavas labajā krastā ar termināļa ēku un pilsētbūvniecisko siluetu veidojošo vertikālo akcentu - deviņu stāvu sabiedrisko ēku. Konkursa laikā arhitektu uzdevums bija izstrādāt apbūves ieceres metu teritorijas kompleksai attīstībai RPT teritorijā, kas atrodas uz pussalas starp Daugavas labo krastu un Andrejostu, tiešā Vecrīgas tuvumā un UNESCO Pasaules mantojumu sarakstā iekļautā Rīgas vēsturiskā centra aizsardzības zonā.
Žūrija uzsver, ka labākā atzītā darba būtiska kvalitatīva īpašība ir objekta iesaiste pilsēttelpā, nodrošinot saikni Daugavmalas promenādei ar Andrejsalu. Tikpat nozīmīgs ir piedāvātais inovatīvais ostas viesnīcas apjoma, fasāžu un apgaismojuma risinājums. Priekšlikumam ir arī pakāpeniskas attīstības un uzlabojuma potenciāls un iespējas precizēt funkcionālo izveidi.
"Jāatzīst, ka konkursa uzdevums bija visai komplicēts, jo kvalitatīva risinājuma sasniegšanai ir nepieciešams pārvaldīt ostas tehniskās funkcijas. Piedāvātie risinājumi demonstrēja plašu spektru - no konceptuāliem līdz praktiskiem piedāvājumiem. Žūrijas komisija ar balsu vairākumu izvēlējās konceptuālāku risinājumu pretstatā praktiskākajiem ar cerību, ka turpmākā attīstībā projekts var kļūt par pienesumu Rīgas publiskās telpas attīstībā," skaidro žūrijas komisijas priekšsēdētājs un Rīgas pilsētas Būvvaldes pārstāvis Andis Cinis.
Konkursā pieteiktos darbus vērtēja starptautiska žūrija, kuras sastāvā bija 11 nozares profesionāļi un RPT pārstāvji - Londonas biroja "Fletcher & Priest architects" pārstāvis Džonatans Kendals, Somijas Ālto Universitātes Arhitektūras departamenta vadītājs Anti Ahlava, Rīgas domes Attīstības departamenta pārstāve Inese Sirmā, Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas vadītājs Jānis Zilgalvis, Latvijas Arhitektu savienības pārstāvji Sintija Vaivade un Andrejs Ģelzis, RPT pārstāvji Jānis Dzērvītis un Juris Dreimanis un žūrijas komisijas priekšsēdētājs Cinis.
Konkursa žūrija vērtēja septiņus darbus, kurus iesniedza arhitektu biroji "ALA architects" (Somija), "Behnisch Architekten" (Vācija), "BIG" (Dānija), "Arhis" (Latvija), "HGA" (Igaunija), "NRJA" (Latvija) un Rolands Paleks (Lietuva).
"Vislabākie pieteiktie darbi radīja nozīmīgu pievienoto vērtību Rīgai, izmantojot pilsētas ainavas stāvokli un konkrētās teritorijas vietu pilsētā. Šis konkurss parāda iespēju Rīgai izveidot jaunu ainavu. Cita konkursa dimensija - kā tas kvalitatīvi maina termināļu dizainu pasaulē, nodrošinot jaunu pieredzi tā lietotājiem, ceļotājiem un citiem ēkas lietotājiem šajā apkaimē. Labākie konkursa darbi termināļa risinājumā virzās prom no tehniska infrastruktūras risinājuma, piedāvājot lietotājiem draudzīgu dizaina un pakalpojumu risinājumu, kas atgādina lidostu un dzelzceļa termināļus. Uzvarētāja darbs parāda iespēju attīstīt sociāli nozīmīgu vidi pretstatā simboliskam objektam," skaidro žūrijas loceklis Ahlava.
Turpinot RPT teritorijas attīstības plānu, balstoties uz uzvarētāja risinājumu, tiks veikti aprēķini nepieciešamajām investīcijām un piesaistīts investors teritorijas attīstībai. RPT mērķis ir projektu īstenot iespējami drīz, lai attīstītu pakalpojumus un būtiski uzlabotu pasažieru apkalpošanas un pilsētvides kvalitāti. Projekta īstenošana būtu uzsākama, sākotnēji sadarbojoties ar Rīgas pilsētu, pārceļot Eksporta ielu un izveidojot nepieciešamo pilsētas infrastruktūru un transporta tīklu, kas ļautu Rīgai attīstīties par pasažieriem draudzīgu un pievilcīgu ostas pilsētu.
RPT ir intensīvs un pilsētai ļoti būtisks transporta un cilvēku plūsmu pārvietošanās mezgls, kas vidēji gadā apkalpo ap vienu miljonu pasažieru, ar maksimālo kuģu iegrimi pie piestātnes 12,2 metri. Andrejostas akvatorijā izvietotas jahtu piestātnes un peldošie pontoni kopskaitā 150 vietām.
Rīga, 18.okt., NOZARE.LV.
Foto: LETA
2012.gada 18.oktobrī