Baiba Rubesa/ Foto: LETAEiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projektā jāpanāk briedums un jāīsteno resursu efektīva izmantošana, šodien konferencē "Projekta "Rail Baltica/Rail Baltic" progress 2016" atzina Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" izpilddirektore un valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.
Vērtējot "Rail Baltica" projekta ieviešanas attīstību šogad no kopuzņēmuma "RB Rail" skatupunkta, ir lēni, bet soli pa solim notikusi virzība uz priekšu, bruģējot ceļu būtisku 2017.gada uzdevumu izpildei, ko no "RB Rail" sagaida Baltijas valstu iedzīvotāji, Eiropas Komisija, kā arī projekta partneri Polijā un Somijā, proti, panākt projekta briedumu un īstenot resursu efektīvu izmantošanu, pauda Rubesa.
Viņa skaidroja, ka 2016.gads ir bijis pienākumu un atbildību sadalīšanas laiks projektā iesaistīto pušu starpā. Šogad parakstīts līgums par Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta jeb CEF fonda finansējuma pārvaldīšanu starp finansējuma saņēmējiem. Tas paredz kārtību, kādā kopuzņēmums saņem Eiropas Savienības līdzfinansējumu, to sadala starp triju valstu ministrijām, un to, kā notiek atskaitīšanās process par finansējuma izlietojumu.
Rubesa informēja, ka pēc garām un detalizētām diskusijām starp projekta ieviesējiem un ministrijām parakstīts līgums par projekta finansēšanas un ieviešanas modeli, kas nosaka kārtību, kādā tiks veikti ar projektu saistītie iepirkumi, kas par ko būs atbildīgs. Savukārt 18.novembrī parakstīts otrs līgums ar Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru (INEA) par līdzfinansējumu par kopējo vērtību 225 miljoni eiro, kas paredzēti "Rail Baltica" dzelzceļa būvniecībai. Ar to CEF fonda ieguldījums projekta aktivitātēs kopumā sasniedz aptuveni 633 miljonus eiro, kas ir 82% no visiem attiecināmajiem izdevumiem.
"2017.gadā mums ir divi svarīgi mērķi. Mums ar darbiem ir jāpierāda, ka projekts ir sasniedzis tādu brieduma pakāpi, ka to nav iespējams pārtraukt, un mums ir pamats prasīt Eiropas Savienībai līdzfinansējumu dzelzceļa izbūves darbiem arī pēc 2020.gada. Proti, visas trīs valstis ir apstiprinājušas savas dzelzceļa trases, ir parakstīti visi nepieciešamie starpvalstu līgumi, veikti būtiskākie izpētes un analīzes darbi, projekta aktivitātes norit saskaņā ar plānu, kā arī tiek īstenotas skaidras iepirkumu procedūras, lai varētu sākt būvniecības fāzi. Turklāt projektam jāpierāda sevi kā labi pārvaldītam ar caurspīdīgu finanšu apriti," uzsvēra "RB Rail" vadītāja.
Kā otru mērķi Rubesa minēja īstenot efektīvu resursu izmantošanu. "Svarīgi, lai nacionālās ieviesējorganizācijas un "RB Rail" nedublētu dažādas funkcijas, tāpēc jātiecas pēc viena projekta "Rail Baltica" ieviesēja modeļa. "RB Rail" piedāvā izveidot "Rail Baltica" projekta ekspertu kopu, kas nodrošinās savu ekspertīzi visām iesaistītajām ieviesējorganizācijām - projekta zināšanu un ekspertīzes centru. Turklāt tā resursus pēc projekta pabeigšanas būs iespēja pārdot kā pakalpojumu citu līdzīgu projektu īstenošanai. Tas ļaus risināt tādus jautājumus kā vairāku projekta mājaslapu pastāvēšana, kā to varam vērot šobrīd, vai vairāku ar līdzīgām funkcijām darbojošos ekspertu nodarbināšana katrā valstī," teica Rubesa.
Viņa arī norādīja uz galvenajiem 2017.gada "RB Rail" uzdevumiem projekta īstenošanā - jāizveido kopuzņēmuma valde, lai jau pavasarī tā varētu pilntiesīgi strādāt, un projektam atbilstoša organizācija, gadam noslēdzoties ar aptuveni 50 darbiniekiem. Svarīgs uzdevums ir vienotu standartu izstrāde visām ieviesējorganizācijām iepirkumu dokumentācijai, piegādātāju kvalifikācijai. Jāizveido skaidrs iepirkumu kalendārs, kas interesentiem pieejams publiski.
Tāpat nākamajā gadā jāpabeidz projekta izdevumu un ieguvumu analīze, desmitgades infrastruktūras un uzņēmuma biznesa plāns, projektēšanas vadlīnijas, jāveic analīze par infrastruktūras pārvaldītāju trijās valstīs, kā arī analīze par jau izbūvētās līnijas no Polijas robežas līdz Kauņai atbilstību globālajai "Rail Baltica" projekta definīcijai.
Rubesa arī uzsvēra, ka nākamajā gadā ir jāstiprina sadarbība ar Somiju un Poliju, lai tās varētu kļūt par "RB Rail" pilntiesīgām akcionārēm.
Viņa pauda pārliecību, ka projekta veiksmes stāsts ir atkarīgs ne tikai no Baltijas valstu sadarbības, bet arī skaidras iesaistīto pušu projekta vīzijas. Pēc Rubesas teiktā, "Rail Baltica" projekta nākotnes patērētājs šobrīd ir astoņgadīgs bērns.
"Lai mūsu nākamā paaudze spētu attīstīt Baltijas valstu ekonomikas, stiprināt nacionālo valstu konkurētspēju, būs nepieciešama ātrāka nokļūšana no punkta A punktā B, ātrāka kravu transportēšana un ātrāka piekļuve jauniem pakalpojumiem, zināšanām un resursiem. "Rail Baltica" projekts sniedz iespējas, ko jāprot saskatīt jau šodien, lai spētu tās izmantot rīt," uzsvēra Rubesa.
Viņa arī pauda viedokli, ka "Rail Baltica" projektam jākļūst par ekonomisko koridoru, kas cieši savienos Eiropas ziemeļaustrumus ar pārējo Eiropu, kas Baltijas valstīs veidos nepieciešamo infrastruktūras vidi, lai veidotu industriālos un loģistikas centrus, stimulētu mazo un vidējo biznesa attīstību to apkārtnē un veicinātu pārrobežu zinātnisko un kultūras sadarbību. "Tas viss iespējams, paplašinot mūsu pašreizējo redzesloku tiešā un pārnesta nozīmē," piebilda Rubesa.
Kā ziņots, šodien Rīgā notiek konference "Projekta "Rail Baltica/Rail Baltic" progress 2016", kurā atbildīgo ministriju pārstāvji un projekta realizētāji pārrunā sasniegto progresu katrā no Baltijas valstīm, apliecinot Baltijas valstu vienotību projekta ieviešanā, aģentūru LETA informēja Satiksmes ministrijā.
"Rail Baltica" projekts paredz jaunas 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs, lai ar ātru un videi draudzīgu dzelzceļa transporta satiksmi savienotu metropoles Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni. "Rail Baltica" būs elektrificēta divu ceļu dzelzceļa līnija gan pasažieru, gan kravas vilcienu kombinētajai satiksmei.
LETA
2016.gada 30.novembrī