Sabiedriskā transporta pieturvietās Rīgas vēsturiskajā centrā varēs izvietot digitālus reklāmas stendus
Rīgā ieviesīs atsevišķas izmaiņas vides reklāmas izvietošanā, tostarp atļaujot digitālu ekrānu izvietošanu sabiedriskā transporta pieturvietu teritorijās, kas atrodas Rīgas vēsturiskajā centrā, otrdien, 15.decembrī, lēma Rīgas dome.
Plānotie grozījumi pilsētā paredz atvieglot nosacījumus reklāmas, kas saistīta ar nekustamā īpašuma pārdošanu, iznomāšanu vai izīrēšanu, izvietošanu, proti, lai nebūtu jāpārveido ēku fasādes un jāizvieto tajās papildu elementi šīs reklāmas izvietošanai.
Grozījumi arī paredz, ka ārpus Rīgas vēsturiskā centra uz ēkas balkonu un lodžiju margām tiek atļauts izvietot reklāmu par nekustamā īpašuma pārdošanu, iznomāšanu vai izīrēšanu, ja tādējādi netiek pasliktināts ēkas arhitektoniskais veidols un publiskās ārtelpas kvalitāte. Šādu reklāmu nav atļauts izvietot uz ēkām, kas ir kultūras pieminekļi.
Saistošo noteikumu piemērošanas gaitā pašvaldība arī konstatējusi, ka spēkā esošie reklāmas objektu izmēru ierobežojumi uz ēku fasādēm neļauj īstenot daudzus reklāmas objektu risinājumus, kas kvalitatīvas ieceres realizācijas rezultātā nekaitētu pilsētvides arhitektoniskajai kvalitātei. Būvvalde, ņemot vērā privātpersonu izteiktos iebildumus un saistošajos noteikumos iekļautās tiesību normas piemērošanas praksi, nolēma diferencēt reklāmas objektu izmērus atkarībā no vides, kurā tie tiek izmantoti, palielinot atļauto reklāmas objektu veidojošo elementu maksimālo augstumu. Saistošie noteikumi paredz, ka telpisku burtu un logotipu (bez fona pamatnes) izvietošana uz ēku, kas atrodas Vecrīgā vai kas ir kultūras pieminekļi, fasādēm otrā stāva līmenī un augstāk ir pieļaujama, ja tie nepārsniedz divus metrus, savukārt uz pārējām ēkām Rīgas vēsturiskā centra teritorijā vai aizsardzības zonā - sešus metrus.
Plānots, ka būvvalde izskatīs katru reklāmas izvietošanas gadījumu atsevišķi, ņemot vērā katras konkrētās ēkas arhitektonisko risinājumu un izvietojamās reklāmas ietekmi uz pilsētvidi.
Papildus noteikumi precizē, ka šie izmēra ierobežojumi neattiecas uz reklāmu, kas tiek izvietota uz ugunsmūriem vai citām ēkas fasādes daļām (sienām), kurās nav izvietoti logi, ja šīs fasādes daļas laukums ir lielāks par 30% no fasādes kopējā laukuma.
Tāpat plānots atcelt atsevišķus ierobežojumus reklāmas objektu ar piesaisti zemei izvietošanai, proti, tiks atļauta šādu reklāmas objektu izvietošana arī Vecrīgā un parku malās, ja reklāmas objekta izvietojums un veids netraucē valsts aizsargājama kultūras pieminekļa vizuālo uztveri, neizjauc kultūrvēsturiskās vides tēlu, vērtību kopuma radīto noskaņu un atbilst citām noteikumu prasībām.
Ar grozījumiem tiks svītrota arī norma, kas noteica, ka jaunu tīkla reklāmu ar piesaisti zemei izvietošana un ekspluatācija uz pašvaldības zemes ir pieļaujama tikai būvvaldes rīkota konkursa kārtībā uz konkursā izsludinātajām vietām.
Rīgas pilsētas būvvaldes vadītājs Inguss Vircavs iepriekš norādīja, ka grozījumu mērķis ir uzlabot uzņēmējdarbības vidi pilsētā.
Pirms izsludināšanas noteikumi vēl tiks nodoti saskaņošanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM). Tie stāsies spēkā pēc publicēšanas "Latvijas Vēstnesī".
Kā ziņots, grozījumi jau iepriekš komitejas sēdēs daudz jautājumu radīja opozīcijas deputātiem, kuri uzskata, ka ar tiem tiks nodrošinātas ekskluzīvas iespējas atsevišķām reklāmas izvietošanas kompānijām, piemēram, "JCDecaux Latvija", kurš bez konkursa un par saviem līdzekļiem izvietojis Rīgā jaunās pieturvietu nojumes ar lieliem reklāmas stendiem, pretī saņemot ieņēmumus no reklāmām.
Dome nesen arī pieņēma saistošos noteikumus par reklāmas nodevām, paredzot ekskluzīvu nodevas atlaidi, - noteikumi paredz, ka no 2016.gada vides reklāmu iznomātāji nodevā maksās par 18% vairāk nekā līdz šim - 1,85 eiro, bet par sabiedriskā transporta pieturvietu nojumēs izvietotajām reklāmām nodevas apmērs saglabāsies 0,43 eiro. Šos grozījumus gan nav saskaņojusi VARAM, lūdzot tos nepublicēt, tādēļ no janvāra tie, visticamāk, spēkā vēl nestāsies.
Deputāts Olafs Pulks (V) interesējās, kurš maksās par digitālo stendu uzstādīšanu un kura kompānija izvietos reklāmu šajos stendos. "Kas tie būs - "JCDecaux", "Pilsētas līnijas", "Rīgas satiksme"?" viņš jautāja Vircavam.
"Manā rīcībā nav šīs informācijas. Šie noteikumi to arī neregulē. Tie regulē, kur kāda reklāma pilsētā var tikt izvietota," sacīja Vircavs.
Arī deputāts Nils Josts (V) norādīja uz bažām par vienlīdzīgu uzņēmējdarbības iespēju un konkurenci vides reklāmas izvietošanas jomā, pieņemot šos grozījumus. "Vienam komersantam dota nodevas atlaide. Šis uzņēmējs uzstādīs digitālos ekrānus un pats izvietos reklāmu - tas ir skaidrs. Jautājums, vai vispār tiks dota iespēja kādam citam komersantam izvietot reklāmu šajos digitālajos stendos?" vaicāja Josts.
Vircavs norādīja, ka viņa rīcībā neesot informācijas, ka reklāmu stendos izvietos tieši "JCDecaux". "Digitālajos ekrānos varēs izvietot informāciju par sabiedriskā transporta kustību, karti. Iepriekš bijušas sūdzības, ka līdz šim tas nav nodrošināts - cilvēkiem var būt pulkstenis, bet tumsā var neredzēt laiku. Uz ekrāniem visa informācija būs - kā tas pašlaik ir citās Eiropas valstīs," pauda Vircavs.
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (S) aģentūrai LETA apgalvoja, ka pašreiz vēl nav zināms, kurš komersants izvietos reklāmu digitālajos stendos, - šādi grozījumi esot nepieciešami, lai "pilsēta ietu līdzi laikam".
LETA jau ziņoja, ka VARAM ir sniegusi negatīvu atzinumu par Rīgas domes pieņemtajiem saistošajiem noteikumiem, kas nosaka diferencētu nodevu par vides reklāmām pašvaldības teritorijā. Ministrija atzinumā norāda, ka pašvaldībai ir jāsniedz pamatojums, kāpēc reklāmas nodevas diferenciācija nav kvalificējama kā selektīvu priekšrocību radīšana. Domei arī jāsagatavo detalizēts paskaidrojums, kā šī atšķirīgā bāzes likme ietekmēs pašvaldības budžetu.
Šie grozījumi noteikumos varētu tikt klasificēti kā valsts atbalsts, aģentūrai LETA arī norādīja Finanšu ministrijā. Tas nozīmētu, ka Rīgas pašvaldība prettiesiski un bez konkursa ir piešķīrusi ekskluzīvas tiesības noteiktiem uzņēmumiem.
Ušakovs aģentūrai LETA pauda, ka konkurences pārkāpumus šādas ekskluzīvas atlaides piešķiršanā nesaskata - uzņēmums "JCDecaux" to ir "izpelnījies", par saviem līdzekļiem izvietojot jaunās sabiedriskā transporta pieturvietu nojumes.
Jau ziņots, ka Rīgas dome piešķīruši tiesības atsevišķiem uzņēmumiem pārņemt vairākumu vides reklāmu tirgus Rīgā. Uz vienlīdzīgas konkurences pārkāpumiem saistībā ar šo situāciju jau 2012. un 2014.gadā norādījusi Konkurences padome (KP), taču Rīgas dome joprojām nav ņēmusi vērā KP norādījumus un tirgū vienlīdzīga konkurence nav nodrošināta.
LETA
Foto: Krists Spruksts/LETA