Saeimas komisija virza skatīšanai iedzīvotāju iniciatīvu "Par ceļiem bez bedrēm"
Iesniegumā iniciatīvas autors Kristaps Žodziņš Saeimas deputātus lūdza rast risinājumu, izdarot grozījumus attiecīgajos likumos, lai ikgadējo transporta nodevu pievienotu degvielas cenai, savukārt akcīzes nodokli novirzītu ceļu remontam un uzlabošanai. Tāpat iniciatīvas parakstītāji aicina izveidot atsevišķu fondu, kurā nonāktu visa transporta nodevu un degvielas akcīzes nodokļu nauda.
Parakstu vākšana iniciatīvas "Par ceļiem bez bedrēm" atbalstam portālā "manabalss.lv" norisinājās no 2013.gada 14.aprīļa līdz 2015.gada 5.novembrim. Kopumā atbalstu iniciatīvai ar savu parakstu atbalstīja 10 652 Latvijas pilsoņi.
Žodziņš, iepazīstinot Saeimas komisiju ar šo iniciatīvu, minēja aprēķinus, kas liecina, ka vidusmēra izplatītākās vieglās automašīnas gadā vidēji nobraucot ap 30 000 kilometru, un, ja atsevišķas gada nodevas vietā par pieciem centiem būtu klāt degvielas litram, tad no šāda auto iegūtu aptuveni 120 eiro gadā, kas līdzinās esošajam nodoklim, taču, piemēram, pensionārs, kas braucot daudz retāk, attiecīgi mazāk arī samaksātu. Tādēļ pašreizējā sistēma esot negodīga pret tiem mazāk turīgajiem, kuri retāk brauc ar auto.
Savukārt no kravas automašīnas pie līdzīga aprēķina gadā varētu iegūt ap 1800 eiro, kas atbilst tam, cik reižu smagākas ir kravas automašīnas un cik reižu vairāk tās nolieto ceļu.
"Šī ir pirmā iniciatīva, ko gribas atbalstīt ar sirdi un dvēseli," sēdē pauda deputāte Janīna Kursīte-Pakule (NA).
Raivis Dzintars (NA) pauda, ka šādu iniciatīvu iesaka tālākai skatīšanai ar prieku, turklāt tā esot arī kvalitatīvi sagatavota un pamatota. "Iniciatīvas autors ir labi paveicis savu mājasdarbu," secināja Dzintars.
Iniciatīvu paslavēja arī Andris Siliņš (ZZS), atgādinādams, ka jau sen šāda ideja neesot sveša daudziem Saeimas deputātiem, taču tā nav nonākusi līdz skatīšanai. "Tas novērstu patlaban novērojamo tendenci, ka savu automašīnu cilvēki mēdz reģistrēt kaimiņvalstīs, kā rezultātā valsts paliek bez nodevas. Kurš vairāk brauc, tas vairāk maksā, un ar to šāda ideja ir ļoti godīga, tostarp arī pret pensionāriem," atzina Siliņš.
Arī Ainars Latkovskis (V) atzinīgi novērtēja šo iniciatīvu, piebilstot, ka attiecībā uz kravas automašīnām iebildumi varētu rasties saistībā ar to, ka nodevas sasaiste ar degvielas cenu to palielinātu un tas sadārdzinātu loģistikas izmaksas, kas skar vairākas tautsaimniecības jomas. Taču tas esot diskutējams jautājums, un šādas diskusijas esot nepieciešamas.
Šo iniciatīvu publiski atbalstījusi arī biedrība "Latvijas Ceļu būvētājs", kas savā publiskā paziņojumā pauda pateicību iniciatīvas autoram un ikvienam iniciatīvas parakstītājam, kas iestājas par kvalitatīviem ceļiem Latvijā.
"Ļoti pozitīvi, ka cilvēki saprot - labi un sakārtoti ceļi ir tajās valstīs, kur autobraucēju samaksātie nodokļi nevis tiek izlietoti plašākai sabiedrībai nezināmiem mērķiem, bet gan līdz pēdējam eiro tiek ieguldīti ceļu būvē un remontos. Vēl jo pozitīvāk, ka aktīvi un pilsoniski apzinīgi cilvēki pēc savas iniciatīvas prasa atjaunot Autoceļu fondu, lai tādā veidā ieviestu kārtību nodokļos samaksātās naudas izlietošanā," saka LCB valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš.
LCB tic, ka deputātu balsojums komisijā būs par labu Autoceļu fondam, jo vairāk tāpēc, ka pirms vēlēšanām partija "Vienotība", Zaļo un zemnieku savienība, Latvijas Reģionu apvienība, "No sirds Latvijai" un "Saskaņa" parakstīja vienošanos ar LCB, ka tas tiks izdarīts, jau 2015.gada valsts budžetu veidojot.
Autoceļu fondu "Jaunā laika" valdība likvidēja 2003.gadā.
LETA
Foto: Edijs Pālens/LETA