Sagatavoti trīs arhitektoniskie risinājumi "Rail Baltica" stacijai lidostā "Rīga"
Rīga, 31.okt., LETA. Sagatavoti trīs arhitektoniskie risinājuma varianti dzelzceļa projekta "Rail Baltica" stacijai starptautiskajā lidostā "Rīga", no kuriem lidostas "Rīga" un "Eiropas Dzelzceļa līniju" (EDzL) vadība līdz šī gada beigām izvēlēsies vizuāli atbilstošāko un funkcionāli labāko risinājumu, aģentūru LETA informēja EDzL Attīstības un sadarbības departamenta sabiedrisko attiecību vadītāja Rita Voronkova.
Risinājumi tapuši, ņemot vērā lidostas termināla paplašināšanas sestās kārtas un jauna gaisa satiksmes vadības torņa būvniecības ieceres. Ar sagatavotajiem risinājumiem iepazinušies EDzL sadarbības partneri - invalīdu un viņu draugu apvienība "Apeirons", apvienība "Pilsēta cilvēkiem", Latvijas vecāku organizācija "Mammāmuntētiem.lv" un "Latvijas Riteņbraucēju apvienība".
Jaunā stacija, sliežu ceļi, visas sistēmas un būves tiks pilnībā integrētas esošajā infrastruktūrā, veidojot modernu un daudzfunkcionālu pasažieru apkalpošanas kompleksu, kas būs savienots ar jauno pasažieru termināļa paplašinājumu. Stacijas arhitektoniskie risinājumi ir bāzēti atšķirīgos konceptos.
Voronkova atzīmēja, ka pirmajā risinājumā ir kompaktums un saulesgaisma, iekļaujot dabas elementus, kur dominējošie fasādes elementi ir metāls un koks. Otrajā risinājumā redzama cieša saikne ar dabu, koku ieskauto Baltijas jūru, respektējot Latvijas koka arhitektūras tradīcijas, koks ir arī dominējošais fasādes elements. Savukārt trešajā risinājumā ir plašums, caurspīdīgums un gaisma, bet dominējošie elementi ir stikls un metāls.
EDzL valdes loceklis Andris Linužs norādīja, ka projektējamā stacija ir pirmais ātrgaitas dzelzceļa un avio savienojuma centrs Baltijā, kā arī pirmā projekta "Rail Baltica" stacija. Risinājumi tiek veidoti tā, lai pēc būvniecības pabeigšanas tiktu uzlabota publiskā piekļūšana, izbūvējot vairākus jaunus pievades ceļus un estakādes, nodrošinot ērtāku piekļūšanu ar augstāku komforta un mobilitātes līmeni gan virzienā no lidostas uz pilsētu, gan no pilsētas uz lidostu. Linužš pauda, ka projektētāji, pilnsabiedrība "PROSIV", kuras dalībnieki ir Itālija, Slovākija un Latvija, izveidojuši risinājumus, kas atbilst nākotnes vajadzībām funkcionalitātes un energoefektivitātes ziņā, kā arī ir integrējami esošajā vidē.
Lidostas "Rīga" valdes priekšsēdētāja Ilona Līce pauda, ka lidosta "Rīga" augstu novērtē EDzL un projektētāju atbildīgo pieeju "Rail Baltica" lidostas stacijas arhitektoniskā risinājuma meklējumos. "Attīstot piedāvātos konceptus jau par konkrētu būvniecības projektu, būtiski būs sabalansēt pasažieru ērtības, mūsdienīgus tehnoloģiskos risinājumus un arhitektoniskās ambīcijas. Piedāvātie koncepti apliecina izstrādātāju izpratni par objekta nozīmi, kas būs ne tikai vērienīgākais infrastruktūras projekts, kāds Baltijā līdz šim īstenots, savienojot multimodālā satiksmes mezglā dzelzceļa staciju ar lidostas pasažieru termināli, bet arī valsts un lidostas seja uz daudzām desmitgadēm," norādīja Līce.
Oktobra sākumā ar izveidotajiem risinājumiem iepazinās EDzL sadarbības partneri no nevalstisko organizāciju sektora: "Apeirons", "Pilsēta cilvēkiem", "Mammām un tētiem" un "Latvijas Riteņbraucēju apvienība". Diskusijā piedalījās arī arhitekts, "Rail Baltica" projekta Rīgā pārinstitucionālās koordinācijas padomes loceklis Jānis Dripe. Diskusijā par arhitektonisko risinājumu atzinību ieguva koncepts, kurš veido saikni ar dabu un atgādina par koka arhitektūras tradīcijām staciju vēsturē Latvijā.
"Stacijas ēka Rīgas centrā un pietura starptautiskajā lidostā būs kā divi tuvi radinieki - tie respektēs konkrētās vietas kontekstu, bet reprezentēs arī "Rail Baltica" projekta augstos arhitektūras kvalitātes standartus un stilistiku. Iespējamais koka konstrukciju lietojums un lidostas stacijas fasādes plastikas uzsvērums, kas skaidri iezīmē apjoma centru un akcentē ieeju tuvojoties lidostai, ir viena laba projekta attīstības alternatīva," pauda Dripe.
Jau ziņots, ka šī gada 20.martā tika parakstīts pirmais "Rail Baltica" projektēšanas un autoruzraudzības līgums par stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojektēšanu starptautiskajā lidostā "Rīga". To parakstīja Eiropas sliežu platuma projekta ieviesējs Latvijā EDzL un atklātā starptautiskā konkursa uzvarētājs - trīs valstu uzņēmumu apvienība "PROSIV", kuras sastāvā ir Itālijā reģistrēts uzņēmums "Sintagma", Slovākijā reģistrēts uzņēmums "Prodex" un SIA "Vektors T".
Kopējais projektējamās līnijas garums ir 4,4 kilometri. "Rail Baltica" dzelzceļa stacija lidostā "Rīga" tiks izvietota uz estakādes (kas stiepsies visā lidostas teritorijā divu kilometru garumā), vienā līmenī ar perspektīvā termināla reģistrācijas zāli. Paredzēts 400 metru perons, kas nodrošina starptautisko vilcienu un piepilsētas vilciena apkalpošanu. Šī projekta ietvaros tiks izbūvēts arī jauns dzelzceļa pārvads pāri Kārļa Ulmaņa gatvei, uzbērums posmā no Imantas līdz lidostai (2.3 kilometru garumā). Infrastruktūras izveide dos iespēju izveidot arī kravu atzara pieslēgumu lidostas teritorijai.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
EDzL ir projekta "Rail Baltica" ieviesējs Latvijā. EDzL turpina projekta "Rail Baltica" realizēšanu Latvijā atbilstoši finansēšanas līgumam starp INEA (Innovation and Networks Executive Agency) un trīs Baltijas valstu kopuzņēmumu "RB Rail", kas ir projekta koordinators vienlaikus Latvijā, Igaunijā un Lietuvā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.