abc.lv skaitļos

Lietotāji online91
Aktīvie uzņēmumi26471
Nozares raksti2312
Ekspertu atbildes3041
Satiksmes ministrija: Atliekot dzelzceļa elektrifikācijas projektu, Latvija zaudēs konkurences cīņā ar kaimiņvalstīm : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Satiksmes ministrija: Atliekot dzelzceļa elektrifikācijas projektu, Latvija zaudēs konkurences cīņā ar kaimiņvalstīm

Satiksmes ministrija: Atliekot dzelzceļa elektrifikācijas projektu, Latvija zaudēs konkurences cīņā ar kaimiņvalstīm

Rīga, 22.aug., LETA. Atliekot dzelzceļa elektrifikācijas projektu, Latvija zaudēs konkurences cīņā ar kaimiņvalstīm, aģentūrai LETA pauda Satiksmes ministrijā (SM).

Ministrijā uzskata, ka dzelzceļa elektrifikācijas projekta ieviešana Latvijā ir kardināli nepieciešama, jo, atliekot šī projekta īstenošanu, pastāv risks zaudēt konkurences cīņā ar kaimiņvalstīm, tādejādi apdraudot tranzīta nozari, no kuras darbības ir atkarīga piektā daļa Latvijas ekonomikas. Dzelzceļa elektrifikācijas projekts ir arī līdz šim vērienīgākais infrastruktūras attīstības projekts šajā Eiropas Savienības (ES) fondu plānošanas periodā, kas rezultātā sniegs būtisku ieguldījumu izaugsmē.

"Valdības pārstāvji līdz šim norādīja uz Latvijas tranzīta nozares atvērtību citu valstu uzņēmējiem un aicināja veidot savu biznesu Latvijā kā ES dalībvalstī, kā vienu no galvenajiem argumentiem minot, ka Latvija ir uzsākusi dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta īstenošanu Austrumu-Rietumu tranzīta koridorā. Dzelzceļa elektrifikācijas jomā Latvija atpaliek no pārējās Eiropas, lai gan caur mūsu valsti ved viens no būtiskākajiem tranzīta koridoriem, kas savieno NVS un Āzijas valstis ar Eiropu," pauda SM.

2018.gadā Latvijā ir elektrificēti 257 kilometru sliežu ceļu, kas veido 14% no kopējā valsts dzelzceļa tīkla. Tas ir mazāk nekā vidēji ES - 60%. Pašlaik elektrovilcienus iespējams izmantot tikai piepilsētas pasažieru satiksmē, savukārt kravu pārvadājumi, kas veido aptuveni 60% no kopējiem dzelzceļa pārvadājumiem Latvijā, notiek tikai ar dīzeļvilcieniem.

Banner 280x280 Banner 280x280

SM nepiekrīt publiski izskanējušajam viedoklim par it kā Latvijas iedzīvotājiem finansiāli neizdevīgo projektu. "Projekta ekonomisko pamatojumu rūpīgi izvērtējusi auditorkompānija "Ernst&Young Baltic" un tās izvirzītos pieņēmumus pārbaudījusi auditorkompānija "KPMG". To aprēķini liecina, ka dzelzceļa elektrifikācija sekmēs tranzīta nozares konkurētspēju, ļaujot saglabāt Latvijas tranzīta koridora starptautisko konkurētspēju un ieņēmumus kopējos valsts budžeta ieņēmumos. Pamatojumā ietverti ne tikai nozares, bet arī plašāki sociālekonomiskie ieguvumi ir daudz, tai skaitā projekts ir būtisks tieši Latgales reģiona attīstībai, radot jaunas darba vietas, papildu ienākumus vietējiem iedzīvotājiem un veicinot reģiona bezdarba līmeņa samazināšanos. Par to liecina pieredze iepriekšējos infrastruktūras attīstības projektos, piemēram, sliežu ceļa Krustpils-Skrīveru būvniecības laikā savulaik būtiski pieauga arī vietējā ekonomiskā aktivitāte tirdzniecības, tūrisma un apkalpojošajā sfērā," uzsvēra SM.

Ministrijā piebilda, ka elektrifikācijas projektā valsts līdzekļi netiks ieguldīti. Pirmā posma kopējās izmaksas ir aplēstas 441 miljona eiro apmērā, no kuriem 347 miljonus eiro plānots piesaistīt no ES Kohēzijas fonda līdzekļiem. Atlikušo summu VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) plāno piesaistīt aizdevuma veidā no Eiropas Investīciju bankas.

Lai savlaicīgi uzsāktu projekta īstenošanu, ir izsludināta elektrifikācijas pirmā posma iepirkuma procedūra. Tā paredz, ka līdz 20.septembrim pretendentiem jāiesniedz kvalifikācijas dokumenti jeb oficiāli jāpiesaka vēlme un gatavība piedalīties tālākā iepirkuma procedūrā. Pretendenti, kuri kvalificēsies tālākai procedūrai, tiks aicināti iesniegt tehniskos un finanšu piedāvājumus - tam būs atvēlēts ne mazāk kā trīs mēneši. Visticamāk, iepirkums noslēgsies 2019.gada pavasarī.

Jau ziņots, ka partiju apvienībā "Jaunā Vienotība" ietilpstošās partijas "Vienotība" valde prasa apturēt izsludināto iepirkumu dzelzceļa elektrifikācijas projektam, jo pastāvot pamatotas bažas par iepirkuma projekta lietderīgumu un tiesiskumu.

Kā aģentūru LETA informēja politiskā spēka pārstāvis Sandris Sabajevs, attiecīgā prasība adresēta Ministru prezidentam Mārim Kučinskim (ZZS) un satiksmes ministram Uldim Augulim (ZZS).

"Izvērtējot pieejamo informāciju un uzklausot atbildīgās institūcijas, mūsu bažas par iepirkuma projekta 425 miljonu eiro vērtībā lietderību un tiesiskumu nav kliedētas. Mums ir virkne neatbildētu jautājumu gan par pašu elektrifikācijas projektu, gan sasteigto iepirkuma procedūru," pauž "Vienotības" valdes priekšsēdētājs Arvils Ašeradens.

Politiskais spēks norāda uz neskaidrību, kā elektrifikācijas projekts ietekmēs dzelzceļa tarifus uz Latvijas lielākajām ostām un kādu apsvērumu dēļ iepirkumā noteikts, ka pieteikuma dokumentācija iesniedzama tikai latviešu valodā, būtiski apgrūtinot ārvalstu kompāniju dalību iepirkumā. "Kamēr nebūsim saņēmuši atbildes uz mūsu jautājumiem, mēs pieprasām apturēt izsludināto iepirkuma procedūru dzelzceļa elektrifikācijas projekta īstenošanai," uzsver Ašeradens.

"Dzelzceļa elektrifikācijas projekts tiek virzīts Zaļo un zemnieku savienības "labākajās tradīcijās" - pēc būtības svarīgs un Latvijas tautsaimniecībai nepieciešams projekts tiek sapurgāts, jo, neizskaidrojot projekta detaļas, paslepus no sabiedrības acīm un sasteigti tiek izsludināts iepirkums par gandrīz pusmiljardu eiro," norāda "Jaunās Vienotības" valdes priekšsēdētājs Krišjānis Kariņš.

Jau vēstīts, ka atbilstoši projektam "Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija" 10.augustā izsludināta sarunu procedūra un publicēts dalības uzaicinājums līdz 2030.gadam plānotās elektrifikācijas programmas pirmā posma iepirkumam.

LDz atgādina, ka dzelzceļa elektrifikācijas pirmā posma kopējās izmaksas plānotas 441 miljona eiro apmērā, no kurām izsludinātā iepirkuma plānotā summa ir 425 miljoni eiro. No kopējām pirmā posma izmaksām 347 miljoni eiro paredzēti kā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums, bet atlikušie 94 miljoni eiro - LDz finansējums.

Elektrifikācijas pirmā posma ietvaros līdz 2023.gada beigām plānots elektrificēt dzelzceļa līnijas - Daugavpils-Krustpils, Rēzekne-Krustpils un Krustpils-Rīga.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Individuāli pielāgoti metāla risinājumi – Dzintars Workshop

Individuāli pielāgoti metāla risinājumi – Dzintars Workshop

Dzintars Workshop ražo dažādus metāla priekšmetus, kas pielāgoti klientu vajadzībām – pirts krāsnis, kazana krāsnis, ugunskura vietas, mēbeles un citus individuālus pasūtījumus. Uzzināsim, kā izvēlēties ugunskura vietu vai grilu, lai tas kalpotu ilgi? Ko svarīgi ņemt vērā, izvēloties pirts krāsni? 

Aktuālie piedāvājumi

ARTEVO – māksla padarīt labus logus vēl labākus

ARTEVO – māksla padarīt labus logus vēl labākus

2008. gadā REHAU prezentēja kompozītu materiālu logu profiliem RAU-FIPRO X. Lieliskās sistēmas GENEO logi un durvis atraduši vietu Latvijā daudzās ēkās, renovācijas projektos. Arī tagad REHAU turpina šo tradīciju. ARTEVO – māksla nepārtraukti attīstīt lieliskos risinājumus tālāk!

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai

"Revonia" pazemes mājas, pirtis, pagrabi: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Vai esi kādreiz prātojis, kā dzīvoja pasaku un filmu varoņi hobiti? Tagad tas ir īstenojies! REVONIA ir realizējusi šādu pasaku/sapņu māju. "Revonia" ražo dzelzsbetona pazemes būves - mājas, pirtis, pagrabus. "Revonia" būves izceļas ar ļoti labu energoefektivitāti, jo tās tiek apbērtas ar viena metra zemes slāni, kas nodrošina visa veida aizsardzību.