Skultes ostas pārvaldnieks: Par sašķidrinātā dabasgāzes termināļa būvniecību Skultē varēs spriest tikai pēc ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras noslēgšanās
Rīga, 2.jūl., LETA. Par kompānijas AS "Skulte LNG Terminal" sašķidrinātā dabasgāzes termināļa būvniecības Skultē iespējamību varēs spriest tikai pēc ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras noslēgšanās, aģentūrai LETA pauda Skultes ostas pārvaldnieks Igors Akulovs.
Viņš norādīja, ka projektu pašlaik ir pāragri komentēt, jo būvniecības projekts taps tikai tad un ja, šādu darbību atļaus pēc ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras.
"Ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras laikā ir jāapzina un jāizvērtē daudz dažādi faktori un tikai pēc tam varēs spriest par to, vai šāds projekts vispār ir iespējams," pauda Akulovs. Viņš teica, ka pašlaik ieceres ierosinātājs saskaņā ar likumu veic ietekmes uz vidi novērtējuma procedūru un norit plānotās darbības sākotnējās sabiedriskās apspriešanas iesaistītajos novados.
Kā ziņots, Vides pārraudzības valsts birojs šovasar rīko sākotnējās sabiedriskās apspriešanas par "Skulte LNG Terminal" sašķidrinātās dabasgāzes termināļa un gāzes cauruļvada no Skultes ostas līdz Inčukalna pazemes gāzes krātuvei būvniecības ietekmes uz vidi novērtējumu.
"Skulte LNG Terminal" iecerējis sašķidrinātās dabasgāzes termināļa izbūvi Rīgas jūras līcī, Skultes ostas akvatorijas ziemeļrietumos, 2,5 kilometru attālumā no krasta.
Gāzes pārvadīšanai plānots izbūvēt pazemes gāzes cauruļvadu ar kopējo trases garumu apmēram 39,5 kilometri no Skultes ostas līdz Inčukalna pazemes gāzes krātuvei. Aptuvenais garums zemūdens cauruļvadam līdz krasta zonai būs 5,5 kilometri, zem kāpu zonas - 0,5 kilometri, bet sauszemes pazemes cauruļvada garums būs apmēram 33,5 kilometri.
Izejas mezglam no jūras caur kāpu zonu līdz trasei "VIA Baltica" piedāvāti trīs trases alternatīvi risinājumi, kuri izvietoti starp apbūvētajām teritorijām "Ārņi" un "Lauči". Savukārt Limbažu, Sējas un Krimuldas novados piedāvāti divi trases varianti ar trīs apakšvariantiem.
Uzņēmuma pārstāvis aģentūrai LETA pastāstīja, ka projekts vēl ir sākuma stadijā, tāpēc pagaidām runāt par konkrētiem projekta īstenošanas termiņiem vai investīcijām ir pāragri. Šāda informācija precīzāk varētu būt zināma tuvāko mēnešus laikā.
Sabiedriskās apspriešanas sanāksmes notika 29.jūnijā Raganā, Krimuldas Tautas nama zālē, Parka iela 1, un plkst.15 Saulkrastos, Saulkrastu Jauniešu mājā, Raiņa ielā 7. Tāpat sabiedriskās apspriešanas sanāksmes notiks 6.jūlijā plkst.11 Limbažu novada domes zālē, Rīgas ielā 16, un plkst.15 Sējas novada domes zālē.
Tāpat ziņots, ka Vides aizsardzības klubu (VAK) uztrauc, ka Skultē iecerētā jaunā sašķidrinātās dabasgāzes termināļa būvniecība ietekmētu neskartus meža masīvus. Vides organizācijai esot bažas par dabasgāzes vada izbūves maršrutu, turklāt Skultē jau esot gaidāmi citi dabas vērtību zaudējumi, ņemot vērā plānoto "Rail Baltica" būvniecību, pauda organizācijas viceprezidente.
Organizācija uztraucas gan par sauszemi, gan piekrasti, jo gāzes vada fiziska būvēšana noteikti ietekmēšot dabu nelabvēlīgi. Par gāzesvada guldīšanu jūras dzelmē un tā ietekmi uz zemūdens pasauli Kalniņa pagaidām neuztraucas. "Gāze ūdenī ceļas uz augšu, to mēs pētījām tīri fiziski par "Nord Stream", tomēr iespējams šai gāzei ir citas īpašības, par kurām ceram uzzināt no kolēģiem Lietuvā," skaidroja viceprezidente.
Savukārt Saulkrastu domes priekšsēdētājs Normunds Līcis (V) aģentūrai LETA sacīja, ka par sašķidrinātā dabasgāzes termināļa būvniecība Skultē vajag vairāk informācijas un ekspertu atzinumu, lai varētu spriest par tā ietekmi uz apkārtējo vidi un iedzīvotājiem.
Viņš atzina, ka iedzīvotāji pašvaldībā interesējas un pauž satraukumu par "Skulte LNG Terminal" ieceri būvēt sašķidrinātās dabasgāzes terminālu Rīgas jūras līcī, Skultes ostas akvatorijas ziemeļrietumos, 2,5 kilometru attālumā no krasta. "Pagaidām mums ir pārāk maz informācijas, lai varētu atbalstīt, iebilst vai noraidīt ieceri par sašķidrinātās dabasgāzes termināļa būvniecību Rīgas jūras līcī," sacīja pašvaldības vadītājs.
Viņš uzskata, ka visi riski ir jāapzina ekspertiem, tāpat šo projektu vajadzētu izvērtēt arī neatkarīgam ekspertam, jo tikai pēc iepazīšanās ar ekspertu atzinumiem varēšot spriest par šī projekta nozīmīgumu valsts ekonomikā ilgtermiņā, ietekmi uz vidi, uz iedzīvotājiem.
Pašvaldības vadītājs atgādināja, ka par šo projektu ir runāts jau piecus līdz septiņus gadus, taču konkrēta rīcība vēl nav bijusi. Lai īstenotu minēto projektu, valdībai nāksies lemt par zemes īpašumu atsavināšanu, piebilda Līcis.
Kompānija "Skulte LNG Terminal" reģistrēta 2016.gadā, un tās pamatkapitāls ir 42 000 eiro. Kompānijas īpašnieki un patiesā labuma guvēji nav uzrādīti, liecina "Firmas.lv" dati.