SM: Tikai 2018.gadā varēs spriest par Krievu salas projekta mērķa sasniegšanu
Rīgas ostas pārvalde par veicamajām darbībām Krievu salā līdz 2018.gadam ir sagatavojusi rīcības plānu, kas ir apstiprināts ostas valdē un kura īstenošanas uzraudzību veic arī Satiksmes ministrija (SM), un, ja osta to ievēros un izpildīs, projekta mērķi tiks sasniegti, skaidro SM, komentējot Valsts kontroles apgalvojumus par Eiropas Savienības līdzfinansējuma iespējamu zaudēšanu.
Saskaņā ar SM rīcībā esošo informāciju Valsts kontrole ir veikusi auditu par Krievu salas ostas termināļa izveides projektu kopumā, nenošķirot tikai Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansēto projekta aktivitāšu kopumu.
ES fondu līdzfinansētā projekta "Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra" gaitā ir pabeigta plānoto infrastruktūras izbūves aktivitāšu īstenošana un ir veikta saistīto veikto izdevumu attiecināmības pārbaude. Atbilstoši Finanšu ministrijas lūgumam SM šobrīd veicot papildu pārbaudi par Valsts kontroles piesaistīto ekspertu atzinumos iekļauto konstatējumu iespējamo ietekmi uz ES fondu projekta ietvaros veikto izdevumu attiecināmību.
ES fondu projekta kopējais laika grafiks un mērķi paredz, ka līdz 2018.gada beigām stividoriem jāpārceļ sava darbība no Andrejsalas un Eksportostas teritorijām atbilstoši Rīgas pilsētas attīstības plānam. Minētais plāns būs spēkā no 2018.gada, un tikai tad varēs spriest par to, vai finansējuma saņēmējs ir izpildījis savas saistības attiecībā uz projekta mērķa sasniegšanu, lai nodrošinātu pilnīgu ES fondu līdzfinansējuma attiecināšanu, skaidro ministrijā.
Ja osta ievēros un izpildīs rīcības plānā noteiktās darbības un to izpildes termiņus, projekta mērķi tiks sasniegti, uzsver ministrijā.
Kā ziņots, Valsts kontrole secinājusi, ka pastāv 100% Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējuma korekcijas risks Krievu salas infrastruktūras projektam.
Valsts kontrole ir pabeigusi revīziju par Rīgas brīvostas pārvaldes īstenoto projektu "Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra", kurā secināts, ka netiks sasniegts sākotnēji izvirzītais un projekta pieteikumā uz ES finansējuma apgūšanu noteiktais mērķis, aģentūru LETA informēja Valsts kontroles pārstāve Zane Švāģere. Savukārt šāda situācija rada ES līdzfinansējuma korekcijas risku līdz pat 100% apmērā no piešķirtajiem 77,2 miljoniem eiro.
Revīzijā konstatēts, ka projekta īstenošanā ir ne tikai pārkāpumi, bet arī vērojams profesionalitātes trūkums. Tā rezultātā Rīgas brīvostai radušās papildu izmaksas trīs miljonu eiro apmērā. Piemēram, vienošanās ar visām iesaistītajām pusēm panāktas tikai pēc projekta īstenošanas un būvniecības darbu sākšanas. Tas prasījis nozīmīgas papildu izmaksas, kuras varēja novērst, ja tiktu nodrošināta savlaicīga komunikācija.
Par projekta progresu un ar to saistītajiem riskiem gan Satiksmes ministrija (SM), gan Finanšu ministrija ir regulāri informējusi uzraudzības komiteju, kā arī Ministru kabinetu un Saeimu. Tāpat par izveidojušos situāciju, tās iespējamo risinājumu un īstenotāja Rīgas brīvostas pārvaldes rīcības plānu jau 2015.gadā ir informēta arī Eiropas Komisija (EK), kura uzsvērusi, ka, lai projektam tiktu saglabāts piešķirtais ES finansējums 77,2 miljonu eiro apmērā, tā mērķi ir jāsasniedz ne vēlāk kā līdz 2019.gada 31.martam, kad EK veiks galīgo projekta mērķa izpildes vērtējumu.
LETA
Foto: Stock.XCHNG