Šonedēļ informēs par "Rail Baltica" plānotās trases kultūrvēsturiskās izpētes secinājumiem
Rīga, 25.jūn., LETA. Šonedēļ notiks preses konference, kuras laikā plānots informēt par "Rail Baltica" plānotās trases kultūrvēsturiskās izpētes secinājumiem un izpētē konstatēto, aģentūru LETA informēja Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" Latvijas akcionāra "Eiropas dzelceļa līnijas" (EDzL) pārstāve Rita Voronkova.
Viņa norādīja, ka patlaban ir apzināts kultūrvēsturiskais mantojums "Rail Baltica" trases Latvijas centrālajā daļā. Tāpat ir pabeigti kultūrvēsturiskā mantojuma apzināšanas lauka darbi, pilnībā apsekota trase Rīgas pilsētā abos Daugavas krastos, kā arī apzināti arhitektūras un industriālie objekti trases zonā.
Atklājumu lielāko daļu veido 20.gadsimta militārās vēstures liecības, piebilda Voronkova.
Vērienīgajā izpētē iesaistīti arheologi, vēsturnieki, arhitekti, industriālā mantojuma pētnieki, ģeodēzisti, lāzerskenēšanas speciālisti, kas to veikuši, apzinot teritoriju vairāk nekā 100 kilometru apjomā.
EDzL pārstāve uzsvēra, ka šī izpēte ir nozīmīgs solis, lai sagatavotos "Rail Baltica" trases būvniecībai, savlaicīgi identificētu saglabājamās vērtības un noteiktu vietas, kur būs vajadzīga papildus izpēte būvniecības laikā.
Plašāka informācija par līdz šim paveikto kultūrvēsturiskajā izpētē tiks sniegta preses konferencē, kas notiks 27.jūnijā plkst.11 plānotajā "Rail Baltica" trases teritorijā Ķekavas novadā.
Pasākumā plānota Pirmā pasaules kara aizsardzības līnijas pie Ķekaviņas upes apskate, kur latviešu strēlnieki 1916.gadā izcīnīja pirmās lielās kaujas, aizstāvot Rīgu pret vāciešiem, zemnīcas uzmērīšana un kultūrvēsturiskās izpētes veicēju secinājumi par izpētē konstatēto.
Pasākumā piedalīsies EDzL izpētes vadītāja Ilze Lukstiņa, Latvijas Universitātes Latvijas vēstures institūta speciālistu grupas vadītājs, izpētes dalībnieki, kā arī arheologi.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm.
"Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.