SPRK paredz sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifa pieaugumu
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) paredz, ka tarifi par sadzīves atkritumu apglabāšanu pieaugs arī turpmāk, aģentūru LETA informē SPRK pārstāve Ieva Bethere.
SPRK atgādina, ka Eiropas Savienības direktīva par atkritumu poligoniem paredz, ka līdz 2020.gadam jānodrošina, ka poligonos tiek apglabāti tikai 35% no 1995.gadā apglabātā bioloģiski noārdāmo atkritumu daudzuma. Lai to realizētu, poligonos tiek ierīkotas atkritumu priekšapstrādes iekārtas, kā rezultātā atšķirotā organiskā frakcija tiek tālāk pārstrādāta ar dažādām bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes un reģenerācijas metodēm, tos pēc iespējas atgriežot atpakaļ ekonomiskajā apritē.
Vienlaikus tiek samazināts atkritumu poligonos noglabājamo bioloģiski noārdāmo sadzīves atkritumu daudzums, kā arī palielināts pārstrādei un reģenerācijai nodoto atkritumu īpatsvars, nodrošinot resursu efektīvu izmantošanu.
Visas šīs jaunās tehnoloģijas palielina sniegto pakalpojumu izmaksas, līdz ar to prognozējams, ka tarifi par sadzīves atkritumu apglabāšanu pieaugs arī turpmāk, informē SPRK. Savukārt maksājuma izmaiņām iedzīvotājiem nebūtu jābūt tik būtiskām, jo poligona tarifs veido vien daļu no atkritumu apsaimniekošanas maksas, kā arī šķirošanas rezultātā samazinās apglabāto atkritumu daudzums, par kuru maksājams dabas resursu nodoklis.
Patlaban SPRK izvērtēšanai ir iesniegti trīs sadzīves atkritumu poligonu tarifa projekti - pašvaldības SIA "Ventspils labiekārtošanas kombināts" iesniegtais tarifa projekts poligonam "Pentuļi", SIA "Getliņi Eko" iesniegtais tarifa projekts poligonam "Getliņi" un SIA "Alaas" iesniegtais tarifa projekts poligonam "Križevniki".
Izvērtējot 2015.gada aktualitātes atkritumu apglabāšanas jomā, SPRK atzīmē, ka pagājušā gada aprīlī tika pieņemti grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā, kuru izstrādē piedalījās arī SPRK.
Grozījumi likumā, kas skar SPRK kompetenci, nosaka, ka turpmāk tarifā par sadzīves atkritumu apglabāšanu poligonos papildu iekļauj izmaksas, kas saistītas ar slēgta atkritumu poligona uzturēšanu, un izmaksas, kas saistītas ar bioloģiski noārdāmo atkritumu apglabājamā daudzuma samazināšanu, tai skaitā bioloģiski noārdāmo atkritumu reģenerāciju.
Atbilstoši izmaiņām tiesību aktos pērn SPRK apstiprināja Sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifa aprēķināšanas metodiku jaunā redakcijā. Lai metodiku padarītu saprotamāku un pārskatāmāku, tika veikti arī redakcionāli precizējumi vairākās metodikas tiesību normās, kā arī precizēts tarifa projektā iekļaujamo izmaksu posteņu sadalījums. Metodika tika papildināta arī ar jaunu nodaļu par ieņēmumu un izdevumu uzskaiti. Minētās metodikas projekts tika apstiprināts pagājušā gada decembrī, paredzot, ka metodikas jaunā redakcija stāsies spēkā šī gada 1.janvārī.
SPRK norāda, ka komisija sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nozarē regulē vienīgi sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos. Lai sniegtu sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojumu, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam ir jābūt reģistrētam sadzīves atkritumu apglabāšanas atkritumu poligonos pakalpojuma sniedzēju reģistrā un nepieciešams SPRK apstiprināts sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifs. Citas ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu organizēšanu un uzraudzību saistītās darbības ir pašvaldību kompetencē.
LETA
Foto: Pixabay.com