Tiesībsargs kritisks par FM piedāvājumu IIN piemērot visam ienākumam, kas gūts, atsavinot nekustamo īpašumu bankrota procedūrā
Rīga, 28.aug., LETA. Tiesībsargs kritiski vērtē Finanšu ministrijas (FM) piedāvājumu piemērot alternatīvo iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) modeli 3% apmērā visam ienākumam, kas gūts, atsavinot nekustamo īpašumu bankrota procedūrā, un uzlikt to samaksāt maksātnespējas administratoram.
Tiesībsarga birojā norādīja, ka šodien Ministru kabineta sēdē plānots skatīt viedokļa projektu Saeimas budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai par iespējamiem grozījumiem likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", kas attiecas uz nodokļu izmaiņām maksātnespējas procesā.
Kā aģentūrai LETA skaidroja Jansons, viņaprāt, ienākums, kas gūts, atsavinot nekustamo īpašumu Maksātnespējas likumā noteiktās bankrota procedūras gaitā, ir atbrīvojams no IIN.
Maksātnespējas procesa būtība un mērķis no taisnīguma viedokļa prasa, ka bankrota procedūras gaitā gūtais ienākums būtu atbrīvojams no iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) nomaksas līdzīgi, kā tas ir saistību dzēšanas procedūrā.
Jansona ieskatā tam ir racionāls pamatojums - uz vienlīdzīgiem nosacījumiem visā maksātnespējas procesā atgūt naudas līdzekļus, lai dzēstu parādsaistības un īstenotu maksātnespējas procesa mērķi - atbrīvotu parādnieku no saistībām un maksimāli apmierinātu kreditoru intereses.
Jansons skaidroja, ka pašreiz cilvēkam, pārdodot nekustamo īpašumu bankrota procedūras ietvaros, pašam jānorēķinās ar valsti, lai gan naudas līdzekļi cilvēkam nav pieejami. Tādējādi var rasties situācija, ka cilvēks atkal ir bankrota priekšā, jo nevar nokārtot kārtējos iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājumus.
Patlaban FM piedāvā piemērot alternatīvo IIN modeli 3% apmērā nevis no kapitāla pieauguma, bet visa ienākuma, kas gūts, atsavinot nekustamo īpašumu bankrota procedūras ietvaros, un uzlikt to samaksāt maksātnespējas administratoram, atgādināja Jansons.
Tiesībsargs kritiski vērtē FM piedāvāto risinājumu, jo, pirmkārt, praksē varot veidoties dažādas situācijas. Piemēram, dažkārt 3% no visa ienākuma ir lielāka summa nekā 20% no kapitāla pieauguma. Starpību, deklarējot ienākumu, pēc tam parādniekam būtu iespēja atgūt, tomēr tādējādi vēl vairāk tiktu sarežģīts maksātnespējas process, aizturot kreditoriem pienākošos līdzekļus valsts budžetā no trīs līdz pat 12 mēnešiem.
Otrkārt, pēc tiesībsarga domām, FM piedāvājumā tiek pārkāpts taisnīgums attiecībā uz kreditoriem. Šajā risinājumā nodokļu administrācija saņem garantētu IIN samaksu pirms visiem, tai skaitā nodrošinātajiem kreditoriem, potenciāli aizskarot viņu intereses. Tai pašā laikā attiecībā uz nodokļu parādu, kas veidojies, piemēram, no atsavināta nekustamā īpašuma pirms maksātnespējas procesa sākšanas, nodokļu administrācija ir vienlīdzīgā situācijā ar citiem nenodrošinātajiem kreditoriem. Jautājums, vai valsts kā kreditora intereses var būt augstākas nekā indivīdu intereses, norādīja Jansons.
Tiesībsarga ieskatā, būtu svarīgi no IIN atbrīvot ienākumus, kas gūti, atsavinot nekustamo īpašumu bankrota procedūras ietvaros. Izņēmums varētu būt Tieslietu ministrijas piedāvātais risinājums, ja ienākums no fiziskās personas maksātnespējas procesa ietvaros gūtajiem ienākumiem pārsniedz maksātnespējas procesā atzīto un apmierināto kreditoru prasījumu apmēru. Attiecīgi šai starpībai būtu piemērojama IIN likme, norāda tiesībsargs.