abc.lv skaitļos

Lietotāji online77
Aktīvie uzņēmumi26458
Nozares raksti2311
Ekspertu atbildes3041
Tiltu un caurteku vēsturiskās liecības valsts ceļu tīklā : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Tiltu un caurteku vēsturiskās liecības valsts ceļu tīklā

Tiltu un caurteku vēsturiskās liecības valsts ceļu tīklā
Foto: Augšējā attēlā Līgatnes upes caurteka pēc pārbūves 2021. gadā.

Raksta autors: VSIA "Latvijas Valsts ceļi"

Valsts ceļu tīklā ir 957 tilti un 958 lielās caurtekas un gājēju tuneļi. No visiem valsts pārziņā esošajiem tiltiem laikā no 1941. līdz 1990. gadam ir izbūvēti 658 tilti un 787 caurtekas, 55 tilti un 44 caurtekas ir uzbūvētas līdz 1940. gadam, savukārt pēc 1991. gada ir uzbūvēti 244 tilti un 127 lielās caurtekas. Valsts ceļu tīklā tikai vienam objektam ir kultūras pieminekļa statuss – Riju strauta tilts ir iekļauts vietējās nozīmes arhitektūras pieminekļu sarakstā.

Katru gadu valsts ceļu tīklā tiek pārbūvēti vai atjaunoti no 10 līdz 20 tiltiem, pārbūvējot tiltus, vecais tilts tiek pilnībā vai daļēji nojaukts. Tāpat kā ceļi, arī valsts pārziņā esošie tilti tiek remontēti prioritārā secībā, izvēloties, kuriem tiltiem remonts ir nepieciešams visvairāk, jo ar esošo finansējumu visus nepieciešamos darbus nav iespējams paveikt. Kopumā valsts ceļu tīklā šobrīd labā stāvoklī ir 35,8 % tiltu, bet ļoti sliktā – 7,2 %. Tas nozīmē, ka tiltu stāvoklis pakāpeniski uzlabojas, jo 2020. gadā labā stāvoklī bija 31,4 % tiltu, bet ļoti sliktā – 9,2 %. 2024. gadā remontdarbi notiks uz 12 tiltiem.

Plānojot tiltu remontdarbus, tiek vērtēti tilta konstrukcijas vēsturiskie dati (būvniecības gads, izmantotie materiāli un konstrukcijas, to tehniskie raksturlielumi); tilta tehniskā stāvokļa novērtējums, par pamatu ņemot veikto vispārīgo un galveno inspekciju rezultātus; tilta nestspējas parametri dažāda veida aprēķina slodzēm; satiksmes intensitāte un tiltu gabarīti gan atbilstošai autosatiksmes, gan gājēju kustībai. Lemjot par to, vai esošā būve (tilts vai caurteka) būtu saglabājami, tiek vērtēts būves tehniskais stāvoklis, tās parametri un risinājumi, nestspēja, vēsture, arhitektoniskie apsvērumi un tehniski ekonomiskais pamatojums.

Banner 280x280 Banner 280x280

Lai arī valsts ceļu tīklā esoši tilti un caurtekas nav atzītas par industriālo mantojumu, daudzos gadījumos VSIA "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) tiltu inženieri lemj par to vēsturiskā mantojuma saglabāšanu, atjaunojot vecās būves, nevis nojaucot tās. Piemēram, Vidzemes šosejas maršrutā ir trīs senas lielās caurtekas, kas būvētas 19. gadsimtā: Līgatnes upes, Kaķupītes un Lejasgrāvja. Līgatnes upes un Kaķupītes caurtekas jau ir rekonstruētas, saglabājot to vēsturisko izskatu, savukārt Lejasgrāvja caurtekas rekonstrukcija notiek patlaban. Arī 2022. gadā pārbūvētajam Gaujas tiltam Strenčos ir saglabāts vēsturiskais veidols, ieklājot seno bruģi, kas tika atklāts, noņemot veco asfaltbetona segumu tilta pieejās. Bērzaunes upes tiltam Veckalsnavas parkā ir atjaunotas vēsturiskās velvju, sienu un barjeru konstrukcijas un saglabāts būves vēsturiskais izskats. Visām augstākminētajām būvēm nav kultūras pieminekļa vai industriālā mantojuma būves statusa. Savukārt Rijas strauta tiltam Skaistkalnē 2006. gadā tika piešķirts kultūras pieminekļa statuss, 2014. gadā tilts tika pārbūvēts, saglabājot vēsturiskās velves, spārnsienas no dolomīta akmeņiem un atjaunojot velves, sienu un barjeru konstrukcijas.


1910. gadā uzbūvētais Riju strauta tilts pirms un pēc pārbūves. Pārbūvējot saglabāts tilta vēsturiskais izskats – saglabāta vēsturiskā velve, izmantoti materiāli, kas ir vizuāli atbilstoši vēsturiskajiem.


Kaķupītes caurteka pirms pārbūves un pēc pārbūves 2019. gadā. Tika izbūvēta jauna dzelzsbetona velve un apšūta ar vēsturiskajiem ķieģeļiem.


1930. gadā uzbūvētais Bērzaunes tilts pārbūvēts 2022. gadā, atjaunotas velvju, sienu un barjeru konstrukcijas. Saglabāts būves vēsturiskais izskats un uzlabota satiksmes drošība uz tilta.

Vienlaikus ir gadījumi, kad vecie tilti tiek nojaukti un to vietā tiek veidotas jaunas būves. Tā notika ar Bikstupes tiltu Jaunpilī, kur ir izbūvēts jauns tilts ar vēsturisku arhitektūru, Bebrupītes tilta vietā pie Kandavas ir izbūvēta jauna caurteka, savukārt pērn Rāmniekos, izbūvējot jaunu tiltu pār Gauju ar divām brauktuvēm un gājēju ietvi, tika nojaukts vecais piekaramais gājēju tilts.


1961. gadā būvētais tilts Jaunpilī pie pils nojaukts un tā vietā 2019. gadā uzbūvēts jauns, ar vēsturisku arhitektūru, uzlabojot apkārtnes kopējo arhitektoniku.

“Valsts ceļu tīklā ir ļoti daudz tiltu, lielākā daļa no tiem ir būvēti laikā no 1941. līdz 1990. gadam un nav atzīti par kultūras pieminekļiem. LVC inženieri vienmēr rūpīgi vērtē, kā veikt seno tiltu un caurteku atjaunošanu, un daudzos gadījumos izvēlas saglabāt to vēsturiskās liecības, lai arī tas ir dārgāk, nekā veikt vienkāršu remontu,” stāsta LVC Tiltu daļas vadītājs Māris Dūzelis. “Mūsdienās tiltu konstrukcijām tiek izvirzītas citas prasības un pagājušajā gadsimtā celtās būves tām visbiežāk neatbilst, īpaši runājot par nestspēju. Saglabāt nedrošas būves, kuras nav nedz unikālas, nedz funkcionālas, nav lietderīgi, īpaši pie ierobežota finansējuma. Daudz lietderīgāk ir ieguldīt līdzekļus patiešām vēsturisku būvju atjaunošanā, kā arī uzlabot braukšanas apstākļus uz ceļiem,” viņš uzsver.

Nākamajos gados plānots atjaunot Lorupes gravas tiltu uz Vidzemes šosejas un Vizlas upes tiltu Vidagā, abām būvēm saglabājot vēsturisko izskatu. Savukārt vēsturiskā Pelītes upes tilta atjaunošana starp Salu un Jēkabpili notiek patlaban. Salacgrīvā šogad sāks būvēt jaunu tiltu pār Salacu, veco tiltu pilnībā nojaucot. Arī uz valsts vietējās nozīmes autoceļa Tukums–Kandava (V1445) tiks nojaukts tilts pār Sausteci, kas ir būvēts kā pārvads pār plānoto dzelzceļu, tomēr dzelzceļš šajā posmā netika izbūvēts. Patlaban tilts ir sliktā tehniskā stāvoklī, ar nepietiekamu nestspēju, kā arī tam nav nekādas funkcionālās nozīmes, jo pārvads šajā vietā nav nepieciešams. Tāpēc ceļa būvdarbu ietvaros tilts tiks nojaukts, ņemot vērā iepriekš minētos faktus, kā arī to, ka tilta atjaunošanai būtu nepieciešams ievērojams finansējums, kas nav pieejams. Tilta nojaukšanas izmaksas tiek lēstas ap 40 000 eiro, savukārt tilta pārbūvei būtu nepieciešams 10 reižu lielāks finansējums, kas, kā jau minēts, nav pieejams, un šī iemesla dēļ būtu jāatliek arī ceļa remontdarbi. Lai nodrošinātu ceļa remontdarbus un grants segumu nomainītu pret melno segumu ar divkārtu virsmas apstrādi, tilts tiks nojaukts, ceļam ieklās melno segumu kā arī uzlabos satiksmes drošību, jo, nojaucot tiltu, uzlabosies redzamība. Ceļam iegūstot melno segumu, būtiski uzlabosies vietējo iedzīvotāju dzīves apstākļi, mobilitāte un komforts.

Vairāk informācijas par valsts ceļu tīklā esošo tiltu un caurteku atjaunošanu skatiet šeit: https://lvceli.lv/wp-content/uploads/2024/04/Andris_Balodis.pdf.

Par tiltu inspekcijām informācija pieejama šeit: https://lvceli.lv/aktualitates/tiltu-stavoklis-pakapeniski-uzlabojas/

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Individuāli pielāgoti metāla risinājumi – Dzintars Workshop

Individuāli pielāgoti metāla risinājumi – Dzintars Workshop

Dzintars Workshop ražo dažādus metāla priekšmetus, kas pielāgoti klientu vajadzībām – pirts krāsnis, kazana krāsnis, ugunskura vietas, mēbeles un citus individuālus pasūtījumus. Uzzināsim, kā izvēlēties ugunskura vietu vai grilu, lai tas kalpotu ilgi? Ko svarīgi ņemt vērā, izvēloties pirts krāsni? 

Aktuālie piedāvājumi

ARTEVO – māksla padarīt labus logus vēl labākus

ARTEVO – māksla padarīt labus logus vēl labākus

2008. gadā REHAU prezentēja kompozītu materiālu logu profiliem RAU-FIPRO X. Lieliskās sistēmas GENEO logi un durvis atraduši vietu Latvijā daudzās ēkās, renovācijas projektos. Arī tagad REHAU turpina šo tradīciju. ARTEVO – māksla nepārtraukti attīstīt lieliskos risinājumus tālāk!

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai

"Revonia" pazemes mājas, pirtis, pagrabi: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Vai esi kādreiz prātojis, kā dzīvoja pasaku un filmu varoņi hobiti? Tagad tas ir īstenojies! REVONIA ir realizējusi šādu pasaku/sapņu māju. "Revonia" ražo dzelzsbetona pazemes būves - mājas, pirtis, pagrabus. "Revonia" būves izceļas ar ļoti labu energoefektivitāti, jo tās tiek apbērtas ar viena metra zemes slāni, kas nodrošina visa veida aizsardzību.