TOP tendence infrastruktūrā - "gudrie ceļi"
Ceļš vairs nav tikai asfaltēta virsma, kas savieno dažādus punktus kartē. Mūsdienīgs ceļš jeb tā dēvētais "gudrais ceļš" ir daļa infrastruktūras, kas var ražot enerģiju, nosvērt kravas automašīnas, plānot satiksmes plūsmu un uzlabot drošību.
Gudrās ceļu tarifikācijas sistēmas
Portāla "statista.com" dati liecina, ka līdz 2020.gadam visā pasaulē pārdos ap 100 miljoniem vieglo automašīnu, kas ir par 25 miljoniem vairāk nekā 2016.gadā. Paredzams, ka palielināsies arī kravas transporta skaits. Tas rada papildu slodzi infrastruktūrai - palielinās seguma nolietojums, gaisa piesārņojums un sastrēgumi.
Ir izstrādāta sistēma, kas ar GPS (Globālā pozicionēšanas sistēma) un satelītu starpniecību palīdz pilsētas ceļu plānošanā. Tā ir notestēta Ķīnas pilsētā Naņdzinjā. Lietotne spēj izsekot auto maršrutam, uzskatāmi parāda satiksmes plūsmu un prognozē iespējamos sastrēgumus. Apkopoto informāciju var izmantot satiksmes plānošanai un jaunu ceļu izbūvei.
Lietotne spēj vizualizēt jaunu infrastruktūras projektu izskatu (video angļu valodā):
Fluorescējoši ceļi dienas tumšajām stundām
Nīderlandē jau kopš 2014.gada testē lielceļa posmu ar marķējumu, kas saules gaismā uzlādējas un tumsā spīd līdz pat astoņām stundām. Līdzīgu risinājumu var piemērot arī ietvēm un velosipēdistu celiņiem. Piemēram, Polijas pilsētā Lidzbarka Varmiņska izveidots veloceliņš, kurā izmantoti fosfora kristāli, kas uzkrāj saules enerģiju un diennakts tumšajā laikā izgaismo braucamo daļu.
Šāds risinājums taupa elektrības patēriņu (video angļu valodā):
Braukšanas josla, kas uzlādē elektromobiļus
Firmas "Bloomberg" pētījuma dati rāda, ka elektrisko automobiļu skaits 2035.gadā varētu sasniegt 40 miljonus vienību visā pasaulē. Līdz ar to aktualizējas auto uzlādes staciju izstrāde. Zinātnieki ir sākuši strādāt pie cita risinājuma, kas ļautu šādas mašīnas uzlādēt kustībā. Proti, uz šosejām tiktu izveidotas speciālas braukšanas joslas tieši elektriskajām mašīnām, zem kurām tiktu radīts magnētiskais lauks, kas nodrošinātu to, ka spēkrats var "uzlādēties" braucot.
Dienvidkorejā šādi jau darbina sabiedriskos autobusus (video angļu valodā):
Saules enerģija ceļa uzturēšanai
Uzņēmums "Solar Power" strādā pie inovācijas, kas ļaus uzturēt ceļus ar saules enerģijas palīdzību. Kompānija ir piesaistījusi investīcijas no 165 valstīm un jau kopš 2014.gada testē šo risinājumu ASV, Aidaho štatā. Kompānijas risinājums paredz tradicionālo asfaltu aizstāt ar izturīgu, caurspīdīgu materiālu, zem tā izvietot saules paneļus, LED gaismas un mikroprocesorus. Šī tehnoloģija nodrošina apgaismojumu, apsilda ceļu, lai uz tā neveidotos apledojums, un nodrošina enerģiju citu šosejas elementu darbībai. Atļautais ātrums uz šādas brauktuves pašlaik ir 130 km/h.
Šogad arī Francijā tiek veikti testi šāda ceļa seguma ieviešanai (video angļu valodā):