abc.lv skaitļos

Lietotāji online142
Aktīvie uzņēmumi25207
Nozares raksti1292
Ekspertu atbildes3041
Uz Vidzemes šosejas pie Rīgas robežas ieklāta eksperimentāla seguma virskārta : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Uz Vidzemes šosejas pie Rīgas robežas ieklāta eksperimentāla seguma virskārta

Uz Vidzemes šosejas pie Rīgas robežas ieklāta eksperimentāla seguma virskārta
Foto: Renārs Koris

Pētniecības projekta ietvaros uz Vidzemes šosejas (A2) Ropažu novadā pie Rīgas robežas (12,43.–12,88. km) kreisajā brauktuvē eksperimentālos nolūkos ieklāts asfalta maisījums, kurā daļa bitumena aizstāta ar lignīnu. 2023. gada februārī SIA "Vianova" uzsāka pētniecības projekta Ilgtspējīgu bio-asfaltbetona maisījumu izstrāde ar atjaunojamo biopolimēru lignīnu īstenošanu (Projekta numurs: 2; Līguma numurs: 5.1.1.2.i.0/1/22/A/CFLA/005).

Projekta mērķis ir  izstrādāt ilgtspējīgu bio-asfalta maisījumu, daļēji aizvietojot bitumena saistvielu ar atjaunojamo biopolimēru lignīnu, kas ir dabīgs blakusprodukts koksnes pārstrādē, un tam ir dažādi pielietojumi. Piemēram, finiera ražošanā līmes vietā, bet to var izmantot arī asfalta ražošanā. Pieaugot asfalta izejmateriālu cenām un vides aizsardzības prasībām, rodas nepieciešamība pēc alternatīvas asfalta saistvielas un reciklētā asfalta atkārtotas izmantošanas jaunu maisījumu ražošanā, samazinot neatjaunojamos resursu izmantošanas apjomus.

SIA "Vianova" Ražošanas daļas vadītājs Rolands Īzaks: “Mūsu mērķis ir izstrādāt ilgtspējīgu asfalta maisījumu, kura ekspluatācijas īpašības ir līdzvērtīgas tradicionāliem risinājumiem, bet ar ievērojami mazāku ietekmi uz vidi. Eksperimentālā posma izbūve veikta, lai projekta ietvaros izstrādātos asfalta maisījumus novērtētu reālos, augstas noslodzes ekspluatācijas apstākļos. Klimata pārmaiņas vairs nav nākotne, tā jau ir tagadne, katra sociāli atbildīga uzņēmuma pienākums ir mazināt ietekmi uz vidi, samazinot nozares veikto darbību un ražoto produktu radīto ekoloģiskās pēdas nospiedumu, kā arī veicināt aprites ekonomikas principu iekļaušanu ikdienas procesos. Esam pateicīgi par iesaistīto pušu interesi, līdzdalību un atbalstu veiksmīgai projekta īstenošanai. ”

R. Īzaks arī norāda, ka projekts ir daļa no plašākas uzņēmuma stratēģijas, ar kuru tas vēlas ne tikai piedāvāt inovatīvus risinājumus, bet arī būt par piemēru nozares pārmaiņām. “Esam lepni būt par pirmo ceļu būves uzņēmumu Latvijā, kas ievieš bio-asfalta tehnoloģijas ceļu infrastruktūrā,” viņš norāda.

Banner 280x280 Banner 280x280

VSIA "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) Autoceļu kompetences centra Pētniecības vadības un attīstības daļas projektu vadītājs Jānis Baumanis norāda: “Lignīna izmantošana bitumena daļējai aizstāšanai asfalta maisījumos ir jauna pieeja asfalta ražošanā ne tikai Latvijā, arī pasaulē šo metodi sāka padziļināti pētīt tikai nesen. Eksperimentālo posmu realizēšana reālos apstākļos nodrošina iespēju novērot piedāvāto tehnoloģiju veiktspēju gan īstermiņā, gan ilgtermiņā, tādējādi izpētot ne tikai teorētiskos, bet arī praktiskos jautājumus, veicinot ilgtspējīgākus ceļu būves risinājumus. Esam gandarīti, ka nozares pārstāvji izrāda iniciatīvu jaunu tehnoloģiju ieviešanā, jo īpaši, ja tās saistītas ar videi un klimatam draudzīgiem risinājumiem.”

Viņš arī skaidro, lai jaunus materiālus vai tehnoloģijas iekļautu autoceļu būvdarbu specifikācijās, ir jāveic noteiktas darbības. To mērķis ir pārbaudīt piedāvāto tehnoloģiju piemērotību, novērtēt ierobežojumus un pielietojamību, kā arī nodefinēt skaidrus tehniskos parametrus iekļaušanai specifikācijās. Šāda sistemātiska pieeja ir sevišķi svarīga inovatīvām metodēm vai materiāliem, kā šajā gadījumā, jo nav iespējams tieši pārņemt ārzemju pieredzi un praksi LVC specifikācijās.

Lai pētījumam piešķirtu praktisku nozīmi, projekta ietvaros izstrādātos asfalta maisījumus ir jāieklāj eksperimentālā posmā, lai reālos ekspluatācijas apstākļos veiktu monitoringu, tāpēc VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) atlasīja atbilstošu ceļa posmu.

Vidzemes šosejas kreisās brauktuves pirmā josla izvēlēta, jo:

  • eksperimentālajam posmam jābūt uz ceļa ar augstu satiksmes intensitāti;
  • ar relatīvi labu ceļa pamatu, lai tā defekti neietekmētu eksperimenta rezultātus;
  • netālu no SIA "Vianova" asfalta rūpnīcas;
  • izbūves darbi būtiski netraucē satiksmi.

Šobrīd ceļa segums ir nolietojies, tajā vērojamas šķērsplaisas, garenplaisas, plaisu tīkli, veidojas izdrupumi. 2023. gada posmā vidējā diennakts satiksmes intensitāte bija  41 560 transportlīdzekļi diennaktī, no kuriem 9% bija kravas transportlīdzekļi.

450 metru garajā posmā nofrēzēts asfalts četru centimetru biezumā un pēc tam ieklāta jauna dilumkārta. Kopumā ieklāti trīs dažādu asfalta maisījuma tipi ar dažādu bitumena un lignīna daļu.

Būvnieks šim eksperimentālajiem darbiem nodrošinās tādu pašu garantiju kā citos seguma atjaunošanas objektos – trīs gadi. Projekts netiek finansēts no valsts budžeta līdzekļiem.

Fotogrāfs: Renārs Koris

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Sasniedz vairāk kopā ar Onninen e-veikalu!

Sasniedz vairāk kopā ar Onninen e-veikalu!

Onninen piedāvā klientiem aizvien jaunākus risinājumus, kā padarīt viņu uzņēmējdarbību efektīvāku. Viens no šādiem risinājumiem ir Onninen e-veikals, kur ir pieejamas dažādas noderīgas funkcijas, kas ne tikai atvieglos iepirkšanās procesu, bet arī būs noderīgas ikdienā, veidojot projekta tāmes, sniedzot atskaites par padarītajiem darbiem vai meklējot konkrētas produktu grupas, kuras klients jau kādreiz ir sūtījis. 

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Lielo kapu metu konkurss – bez pirmās vietas

Lielo kapu metu konkurss – bez pirmās vietas

Lielo kapu metu konkursa starptautiskā žūrija atzina, ka neviens no pieciem iesniegtajiem darbiem nav izstrādāts tādā kvalitātē un gatavības pakāpē, lai varētu atzīt, ka ir iegūta spēcīga ideja Lielo kapu reālai sakārtošanai, tāpēc pirmā vieta netiek piešķirta. Pirmdien, 17. jūnijā, žūrijas komisija paziņoja metu konkursa rezultātus: piešķirta 2. vieta, divas 3. vietas un veicināšanas balva.

Izstāsti Latvijai