Valdība atbalsta Rail Baltica projekta starpministriju komitejas izveidi
Valdība, 21. februārī, apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu par starpministriju komitejas izveidi Rail Baltica projekta ieviešanas paātrināšanai. Tās mērķis ir sekmēt Rail Baltica projekta starpnozaru jautājumu koordinētu risināšanu.
“Stājoties satiksmes ministra amatā, viens no nepatīkamākajiem pārsteigumiem bija konstatētās nepilnības Rail Baltica projekta vadībā un normatīvajos aktos, kas rezultējies ar ievērojamiem kavējumiem projekta īstenošanā. Ņemot vērā, ka projekta īstenošana skar vairāku citu ministriju un iestāžu kompetences, esmu iniciējis starpministriju komitejas izveidi. Visām iesaistītajām pusēm ir skaidri jāapzinās, ka “Rail Baltica" dzelzceļa līnija ir mūsu paaudzes lielākais infrastruktūras projekts Baltijā un tā ir mūsu kopēja atbildība gan pret nākamajām paaudzēm, gan valsts drošību kopumā,” uzsver satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs.
Starpministriju komitejas priekšlikums paredz divu līmeņu padomes izveidi, kas sastāvēs no Projekta padomes un Darba grupas. Projekta padomes veicamie uzdevumi būs starpnozaru jautājumi, nepieciešamo normatīvo aktu izmaiņas, kā arī nacionālās pozīcijas izstrāde ar Rail Baltica projektu saistītos jautājumos, kas risināmi starpnozaru, starpvaldību vai Eiropas Komisijas līmenī.
Lai nodrošinātu starpnozaru jautājumu koordinētu risināšanu, komiteju veidos SM, Ekonomikas ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Tieslietu ministrijas, Veselības ministrijas un Finanšu ministrijas politiskā vadība.
Tāpat paredzēts izveidot Darba grupu Projekta padomes lēmumu sagatavošanai un uzdevumu izpildes koordinācijai. Darba grupas sastāvā tiks iekļauti dažādu institūciju pārstāvji atkarībā no izskatāmā jautājuma satura, tajā skaitā paredzama VAS “Latvijas valsts meži”, VAS “Latvijas Valsts ceļi”, saistīto pašvaldību un Latvijas Pašvaldību savienības aktīva iesaiste.
Rail Baltica projekta progress atsevišķās jomās nav pietiekams, un Latvijā ir novērojama projekta ieviešanas kavēšanās. Lai atgūtu iekavēto, ir svarīgi pabeigt pamattrases būvprojektēšanu, uzlabot esošo Rail Baltica finansēšanas modeli un veikt tiesiskā ietvara grozījumus, kas nepieciešami lielu līnijveida objektu izbūvei. Iezīmēto šķēršļu pārvarēšanu nacionālā līmenī sekmēs starpnozaru sadarbība, kas tiek virzīta pēc satiksmes ministra ierosinājuma.
Starpministriju komiteja tiks izveidota ar Ministru kabineta rīkojumu.