abc.lv skaitļos

Lietotāji online38
Aktīvie uzņēmumi25217
Nozares raksti1284
Ekspertu atbildes3041
Valdība līdz 1.jūlijam apstiprinās plānu Valsts autoceļu fonda pakāpeniskai finansējuma palielināšanai : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Valdība līdz 1.jūlijam apstiprinās plānu Valsts autoceļu fonda pakāpeniskai finansējuma palielināšanai

Valdība līdz 1.jūlijam apstiprinās plānu Valsts autoceļu fonda pakāpeniskai finansējuma palielināšanai

Rīga, 17.apr., LETA. Valdība līdz 1.jūlijam apstiprinās plānu Valsts autoceļu fonda pakāpeniskai finansējuma palielināšanai, teikts otrdien valdībā atbalstītajā atbildes vēstulē Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas deputātiem.

Atbildes vēstuli izstrādāja Satiksmes ministrija (SM). Vēstulē arī teikts, ka Valsts autoceļu fonda kā speciālā budžeta atjaunošana iespējama ne ātrāk kā no 2021.gada, ņemot vērā, ka likumā "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2018., 2019. un 2020. gadam" šāda speciālā budžeta izveide nav paredzēta.

Ministru kabinets vērš arī uzmanību, ka no 2018.gada valsts budžeta programmai "Valsts autoceļu fonds" pakāpeniski tiek nodrošināts finansējuma pieaugums, proti, no 2018.gada - par summu, kas nav mazāka par starpību starp valsts budžeta faktiskajiem ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem un gadskārtējā valsts budžeta likumā plānotajiem ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, ja faktiskie ieņēmumi attiecīgajā gadā pārsniedz plānotos ieņēmumus, par bāzes gadu pieņemot pēdējo gadu, par kuru zināmi akcīzes nodokļa par naftas produktiem faktiskie ieņēmumi.

Tāpat no 2020. gada finansējumam jāpieaug par vismaz 5% gadā salīdzinājumā ar iepriekšējā gadā valsts budžeta programmai "Valsts autoceļu fonds" novirzīto valsts budžeta finansējumu, ja nominālā iekšzemes kopprodukta prognoze attiecīgajam gadam pieaug vismaz par 5%.

Banner 280x280 Banner 280x280

Vienlaikus plānots nodrošināt papildu finansējumu valsts budžeta programmai "Valsts autoceļu fonds" 2020.gadā vismaz 2017. līdz 2019.gada vidējā līmenī, ieskaitot finansējumu no Eiropas Savienības fondiem. Taču detalizētāku plānu pakāpeniskai finansējuma palielināšanai valsts budžeta programmai "Valsts autoceļu fonds" valdība atbilstoši likuma "Par autoceļiem" pārejas noteikumiem apstiprinās līdz 2018.gada 1.jūlijam.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka valdībai līdz šī gada 1.jūlijam jāapstiprina plāns finansējuma palielināšanai Valsts autoceļu fondam, paredz pērn Saeimā pieņemtie grozījumi likumā par autoceļiem.

Atbilstoši līdzšinējam regulējumam Valsts autoceļu fondu veidoja prognozētie valsts budžeta ieņēmumi no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa, autoceļu lietošanas nodevas un 80% no prognozētajiem valsts budžeta ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, ja gadskārtējā valsts budžeta likumā nav noteikts citādi. Attiecīgās normas netiek izpildītas, ik gadu valsts budžeta likumā nosakot citādi.

SM likuma izmaiņu anotācijā skaidroja, ka valsts finansējums autoceļu sakārtošanai ir nepietiekams un valsts autoceļu tehniskais stāvoklis ir kritiskā stāvoklī. Par sliktiem un ļoti sliktiem uzskatāmi 44% autoceļi ar asfalta segumu un 43% ar grants segumu.

Šāda situācija katru gadu tautsaimniecībai nodara zaudējumus 1,1 miljarda eiro apmērā, proti, braucot pa sliktā stāvoklī esošu ceļu, pieaug autotransporta ekspluatācijas izmaksas, brauciena ilgums un degvielas patēriņš. Problēmas cēlonis ir laikus un pietiekamā apmērā neveiktie autoceļu atjaunošanas darbi, kuriem ir jākompensē satiksmes slodžu radītais autoceļu konstrukciju nolietojums un klimatisko apstākļu radītā materiālu novecošanās. Valsts autoceļu tīkla pilnīgai sakārtošana būti nepieciešami 4,5 miljardi eiro.

Ņemot vērā valsts autoceļu problemātiku, SM izstrādāja informatīvo ziņojumu par autoceļu finansēšanas modeli un Valsts autoceļu sakārtošanas programmu 2014. līdz 2023.gadam, kas Ministru kabineta 2016.gada 20.decembra sēdē tika pieņemts zināšanai. Vienlaikus Ministru kabinets uzdeva SM sadarbībā ar Finanšu ministriju sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus likumā par autoceļiem, paredzot palielināt Valsts autoceļu fondam novirzīto finansējumu.

Pieņemtās likuma izmaiņas paredz palielināt finansējumu Valsts autoceļu fondam no 2018.gada par summu, kas nav mazāka par starpību starp valsts budžeta faktiskajiem un plānotajiem ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, ja faktiskie ieņēmumi attiecīgajā gadā pārsniedz plānotos. Par bāzes gadu tiek pieņemts pēdējais gads, par kuru zināmi akcīzes nodokļa par naftas produktiem faktiskie ieņēmumi.

Tāpat paredzēts palielināt finansējumu no 2020.gada par vismaz 5% gadā, salīdzinot ar iepriekšējā gadā Valsts autoceļu fondam novirzīto finansējumu, ja nominālā Iekšzemes kopprodukta (IKP) pieauguma prognoze attiecīgajam gadam ir ne mazāka kā 5%. Šāds finansējuma pieaugums paredzēts, līdz tiek sasniegts likumā par autoceļiem patlaban noteiktais finansējuma apmērs, kas jānovirza Valsts autoceļu fondam.

Pēc SM paustā, tādējādi 2018.gadā Valsts autoceļu fonda finansējumam jābūt vismaz par 25,62 miljoniem eiro lielākam nekā 2017.gadā (finansējuma pieaugums ir identisks ar akcīzes nodokļa par naftas produktiem plāna pārpildi 2016.gadā). Vienlaikus jāņem vērā, ka turpmākajos gados nav droši zināms, vai faktiskie akcīzes nodokļi par naftas produktiem ieņēmumi būs lielāki par plānotajiem. Šobrīd nav arī iespējams precīzi pateikt, kāda būs IKP pieauguma prognoze 2020.gadā (pašlaik plānota 5,7% apmērā), līdz ar to papildus likumā iekļautajam papildu finansējumam tiks meklētas arī citas iespējas autoceļu finansēšanā.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone ir uzņēmums, kas apvieno jaunākās inovācijas, augstākās kvalitātes akmens materiālus un bezgalīgas dizaina iespējas, lai palīdzētu jums izveidot jaunus interjera elementus. Uzzināsim, kas ietilpst ARI Stone piedāvājumā un kādi ir šīs sezonas jaunumi un dizaina aktualitātes!

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai

Kas ir ceļa servitūts? Skaidro RSU Lekt. PhD Jolanta Dinsberga: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Kas ir ceļa servitūts? Skaidro RSU Lekt. PhD Jolanta Dinsberga: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Ko darīt, ja īpašumam nav piekļuves pie ceļa? Vai var izmantot kaimiņa zemes gabalā jau esošu ceļu vai izbūvēt jaunu? Šādos gadījumos var noformēt ceļa servitūtu. Kā to izdarīt juridiski pareizi, video skaidro Rīgas Stradiņa universitātes RSU Sociālo zinātņu fakultāte docētāja, šķīrējtiesnese, juriste Ph. D. Jolanta Dinsberga, kura par šo tēmu veica promocijas darbu.