Valsts autoceļa vienkāršotai atjaunošanai būvuzraudzību varēs veikt pie būvniecības ierosinātāja nodarbināts būvspeciālists
Rīga, 12.jūn., LETA. Valsts autoceļa vienkāršotai atjaunošanai būvuzraudzību var veikt pie būvniecības ierosinātāja nodarbināts būvspeciālists, pamatojoties uz darba devēja rīkojumu, paredz otrdien valdībā atbalstītie Satiksmes ministrijas (SM) grozījumi Autoceļu un ielu būvnoteikumos.
Šie grozījumi veikti, lai nekavētu autoceļu segumu atjaunošanas darbu izpildi 2018.gada būvdarbu sezonā un nodrošinātu to plānotajos apjomos un kvalitātē atbilstoši budžetā piešķirtajiem līdzekļiem, uzsvēra SM.
SM atgādināja, ka 2018.gada 20.martā Ministru kabineta sēdē tika pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 14.oktobra noteikumos Nr.633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi", kur viens no mērķiem bija atvieglot administratīvo slogu vienkāršākiem būvniecības procesiem un precizēt valsts autoceļu būvniecības procesu atbilstoši vispārējai praksei, tajā pašā laikā nepieļaujot, ka prasību vienkāršošana atstātu ietekmi uz būvniecības kvalitāti un drošību. Šī iemesla dēļ noteikumos precīzi definēti arī vienkāršotās atjaunošanas darbi, attiecībā uz kuriem bija paredzēts, ka ieviešot vienotus principus dažādās būvniecības nozarēs, vienkāršotas atjaunošanas gadījumā būvuzraudzība nav jāveic un kompetentu darbu kvalitātes uzraudzību drīkst nodrošināt pats pasūtītājs.
Tomēr plānotais vienotais regulējums būvniecībā kopumā vēl nav ieviests un pašreizējā situācija autoceļu nozarē norāda, ka ņemot vērā veicamo būvdarbu apjomu, jau 2018.gadā sertificētu būvuzraudzības speciālistu skaits nav pietiekams, lai nodrošinātu visu sezonā plānoto būvdarbu apjoma izpildi.
Ministrijas rīcībā esošā informācija liecina, ka šāda tendence iezīmējās jau iepriekšējā būvdarbu sezonā, tomēr šogad būtisko būvuzraudzības apjoma pieaugumu rada ne tik daudz investējamo līdzekļu apjoms un Eiropas Savienības līdzfinansētie autoceļu pārbūves darbi, cik objektu skaita ziņā apjomīgie dažādi segumu atjaunošanas darbi valsts vietējo un reģionālo autoceļu tīklā, kuru izpilde ir ārkārtīgi būtiska, sabiedrības ilgi gaidīta, bet šobrīd apdraudēta.
Pēc SM klāstītā, liela daļa šo objektu atbilst noteikumos Nr.663 definētajiem vienkāršotās atjaunošanas projektiem, taču esošā tiesiskā regulējuma dēļ nedarbojas iepriekš ar ieinteresētajām pusēm konceptuāli panāktā vienošanās atvieglot procedūras un ietaupīt finanšu resursus, netērējot tos darbu kvalitātes kontrolei, kuru valsts pārvalde ir spējīga un kompetenta nodrošināt saviem spēkiem, vienlaikus nodrošinot un nepazeminot kvalitātes prasības darbiem, kur nepieciešama profesionāla būvuzraudzība.
Uz to, ka dažādu savstarpēji saistītu iemelsu dēļ nav iespējams nodrošināt būvuzraudzību atbilstoši tām prasībām, kādas noteiktas būvdarbu līgumos, iepriekš ministrijai norādījusi arī Transportbūvju inženieru asociācija, rosinot pārskatīt atbildīgo būvuzraugu noslodzi objektos un samazināt to.