"Vikom Industry" no "Eurobolts" vakar pieprasījis skrūvju ražotāja sertifikātus pirms gandrīz trīs gadiem pirktām skrūvēm
"Es nezinu, kādiem mērķiem "Vikom Industry" šīs skrūves pirka, jo man ir 300 klienti un neviens nesaka, kādam mērķim šīs skrūves pērk, vienkārši norāda nepieciešamo izmēru un izturības pakāpi. Ražotāja sertifikāts tika pieprasīts tieši šai skrūvju partijai, lai gan pēc likumdošanas tas nav jāizsniedz, pietiek ar atbilstības deklarāciju," skaidroja Romanova.
Viņa sacīja, ka "Vikom Industry" 2011.gada 3.februārī iegādājās 16. un 20.izmēra skrūves ar astoto izturības pakāpi. "Daudzums nebija liels, tika nopirktas 32 16.izmēra skrūves un dažāda garuma 20.izmēra skrūves, kuru daudzumu es precīzi neatceros," sacīja Romanova.
Uzņēmēja norādīja, ka šāda izmēra un izturības pakāpes skrūves jumta kopņu saskrūvēšanai parasti netiek izmantotas, jo šādiem nolūkiem nepieciešamas 24. vai 30.izmēra skrūves ar desmito izturības pakāpi. Jautāta, kāda ir 16. un 20.izmēra skrūvju ar astoto izturības pakāpi un 24. vai 30.izmēra skrūvju ar desmito izturības pakāpi cenu atšķirība, Romanova sacīja, ka metāla cena nepārtraukti mainās, taču šī atšķirība var būt līdz 50-100%.
"Vikom Industry" no mums skrūves ir pirkuši bieži, taču nekad nav pirktas desmitās izturības pakāpes skrūves," apgalvoja Romanova.
Jautāta, vai viņa pieļauj iespēju, ka tieši 2011.gada 3.februārī pirktās skrūves ir izmantotas sabrukušā lielveikala "Maxima" jumta kopņu sastiprināšanai, Romanova sacīja, ka to viņa nevarot zināt, taču piebilda, ka tad, ja tas tā ir, nopirktais skrūvju daudzums un to parametri ir šim nolūkam neatbilstoši.
"Skatoties uz internetā publicētajām notikuma vietas fotogrāfijām, šķiet, ka šajā objektā jumta konstrukcijās izmantotas vēl mazākas - 12. vai 16.izmēra skrūves. Būvuzraugam noteikti bija jāpamana, ka būvdarbos tiek izmantotas neatbilstošas skrūves," sacīja Romanova.
Ar Zolitūdes lielveikala "Maxima" būvuzraugu Mārtiņu Draudiņu biznesa portālam "Nozare.lv" līdz šim nav izdevies sazināties.
"Izmeklēšanu veic kompetentas iestādes, taču uzņēmumā "Eurobolts" pagaidām nekādi pieprasījumi no tiesībsargājošajām institūcijām nav saņemti," sacīja Romanova.
Iepriekš metālkonstrukciju ražotājs un montētājs "Vikom Industry" paziņoja, ka skrūves jumta kopņu stiprināšanai piegādāja "Eurobolts".
Vienu no Zolitūdes traģēdijas cēloņu versijām atklāja glābēji - viņiem aizdomīgi licies, ka jumta konstrukciju stiprinājumu skrūves nevis lūzušas, bet gan tikušas izspiestas no stiprinājumiem ar visām vītnēm, pirmdien vakarā vēstīja TV3 ziņas.
TV3 ziņām glābējs, kurš vēlējās palikt anonīms, sacīja, ka "Maxima" drupās redzētais joprojām nedod mieru - pretēji sagaidāmajam skrūves nevis lūzušas, bet deformējušās un iznākušas no stiprinājumiem vienā gabalā.
"Rodas iespaids, ka šīs konstrukcijas nav domātas tādam svaram. Acīs sāk krist nianses, kā skrūves izskatās pēc trieciena. Skrūves ir saliektas un skrūvju uzgriežņi vienkārši kā kņopes nolidojuši nost. Pie šāda svara skrūvēm noteikti bija jābūt kaltām, bet kalta skrūve lūst, nevis liecas," TV3 ziņām norādīja glābējs.
Kā ziņots, 21.novembrī, iebrūkot lielveikala "Maxima" griestiem, Zolitūdē bojā gāja vismaz 54 cilvēki, bet vairāki desmiti guvuši smagus savainojumus. Dzīvību zaudēja arī trīs ugunsdzēsēji.
Kopumā slimnīcās bija vērsušies 39 cilvēki, no tiem 29 pacientus slimnīcās nogādāja Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, bet desmit pēc palīdzības vērsās paši.
Zolitūdes traģēdija ir lielākā Latvijā kopš neatkarības atjaunošanas.
Rīga, 26.nov., NOZARE.LV.
Foto.Stock.XCHING