VNĪ izstrādās publiskā sektora biroja un koplietošanas telpu optimizācijas plānu
Līdz 2023. gada oktobrim VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) sadarbībā ar valsts pārvaldes iestādēm izstrādās publiskā sektora biroja un koplietošanas telpu izveides plānu. Ieviešot jauno koncepciju tiks samazināts biroja resursu patēriņš un izmantotās telpas par teju 50%, kā arī uzlabota darbinieku labbūtība, norāda VNĪ valdes loceklis Andris Vārna.
VNĪ sadarbībā ar klientiem ir apzinājusi tiešo valsts pārvaldes iestāžu nepieciešamību pēc jaunām un mūsdienīgām biroju telpām Rīgas centrā. Apkopotas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Veselības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Ekonomikas ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu vajadzības pēc jaunām un ilgtspējīgām biroja un kopstrādes telpām. Tika secināts, ka šobrīd apkopotās iestādes izmanto aptuveni 63 500 m2. Īstenojot jauno koncepciju aptuvenā nepieciešamā platība vairāk nekā 3000 darbiniekiem būtu no 30 000 - 38 000 m2. Ieviešot nākotnes biroja konceptu samazināsies biroja resursu patēriņš, darbinieki iegūs iespēju strādāt no jebkuras vietas Latvijā un ārzemēs, uzlabotu viņu labbūtību, kā arī vecinās starpnozaru sadarbību.
Foto: Potenciālās platības valsts biroju optimizācijai
Piemēram, pilnībā rekonstruējot īpašumu Republikas laukumā 2, Rīgā, to iespējams izveidot par modernu mūsdienīgu biroju centru, vienlaicīgi paaugstinot ēkas izmantošanas efektivitāti un vērtību, nodrošinot 1800 darbiniekus ar atbilstošām biroja telpām. Biroju ēkas rekonstrukcija būtiski paaugstinās tās efektivitāti un nodrošinās biroju telpu optimizācijas iespējas, tomēr tās kapacitāte nav pietiekama, lai nodrošinātu un atrisinātu visu ziņojumā minēto tiešo valsts pārvaldes iestāžu nepieciešamības un vēlmes pēc biroju telpām. VNĪ īpašumā ir tiešās valsts pārvaldes iestāžu biroja telpu optimizācijas iespējām piemēroti un šobrīd neizmantoti nekustamie īpašumi Elizabetes ielā 2 un Kronvalda bulvārī 6, Rīgā, tādēļ tika būtiski paplašināts informatīvais ziņojums, tajā iekļaujot arī abus īpašumus. Īstenojot īpašumu atjaunošanu piemērotas darbavietas tiktu nodrošinātas vēl aptuveni 1400 valsts pārvaldes darbiniekiem. Nepieciešamības gadījumā tiks izskatīti arī citi valsts vai valsts kapitālsabiedrību nekustamie īpašumi publiskā sektora optimizācijai.
Sadarbībā ar Valsts kanceleju, VNĪ aktīvi strādā pie jaunās darba organizācijas risinājumiem publiskajā pārvaldē, kas ietver “Nākotnes biroja” koncepcijas ieviešanu. Kompleksā risinājuma izstrādes gaitā tiks apkopotas ministriju un to padotības iestāžu vajadzības pēc mūsdienīgām darba telpām, ilgtspējīgām biroju un koplietošanas telpām kā arī radīti risinājumi neizmantotu telpu piemērošanai publiskā sektora vajadzībām.
“Viens no VNĪ darbības stratēģiskajiem mērķiem ir nodrošināt valsts iestāžu funkciju īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu pārvaldību un attīstību. Mūsdienīgu biroja telpu izveide būtiski uzlabo darba vidi, veicina darbinieku labsajūtu, veicina efektīvu telpu un resursu izmantošanu, kā arī ļauj ietaupīt valsts līdzekļus. Arī publiskais sektors un tajā strādājošie kolēģi ir pelnījuši atbilstošu un motivējošu darba vidi, kas atbilst šā brīža darba vides prasībām un formātam. Šobrīd vienīgā publiskā sektora iestāde, kas ir pilnībā ieviesusi jaunās biroju vadlīnijas ir VNĪ, taču vasarā īstenotajā valsts iestāžu kopstrādes pilotprojektā aktivitātēs balstītajā birojā uzņēmām vairāk nekā 400 publiskā sektora kolēģus no 33 publiskā sektora iestādēm, kas apliecina sektora gatavību ieviest nepieciešamās pārmaiņas,” norāda A. Vārna.
2022. gada 29. novembrī Ministru kabinetā tika izskatīts informatīvais ziņojums par tiešās valsts pārvaldes iestāžu biroja telpu optimizācijas iespējām Rīgā. Ziņojums gatavots pēc 2021. gada 9. septembra Ministru prezidenta rezolūcijas, ar ko tika uzdots nodrošināt izpētes veikšanu par tiešās valsts pārvaldes iestāžu biroja telpu optimizācijas iespējām, izvērtējot Latvijas Republikas Zemkopības ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu Republikas laukumā 2, Rīgā.