Pagarina termiņu normatīvo aktu grozījumu izstrādei, lai dzelzceļa elektrifikācijas projekts negatīvi neietekmētu elektroenerģijas maksu lietotājiem
Rīga, 16.aug., LETA. Satiksmes ministrijas izveidotā darba grupa priekšlikumus normatīvo aktu grozījumiem, lai Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekts negatīvu neietekmētu maksu par elektroenerģijas lietošanu gala patērētājiem, tomēr izstrādās līdz gada beigām, šodien atbalstīja valdība.
Valdība šogad janvārī uzdeva Satiksmes ministrijai iesaistīto pušu darba grupu par obligātā iepirkuma komponentes (OIK), speciālu pieslēguma nosacījumu piemērošanas un pieslēguma maksas noteikšanas jautājumiem elektrifikācijas projekta īstenošanai, lai tas negatīvi neietekmē maksu par elektroenerģijas lietošanu gala patērētājiem un nerada jaunus subsīdiju mehānismus elektroenerģijai.
Priekšlikumi par nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Ekonomikas ministriju biju jāiesniedz Ministru kabinetā līdz 2017.gada 1.jūnijam.
Satiksmes ministrija skaidro, ka pamatojoties uz "Latvijas dzelzceļa" pieaicinātu ekspertu sākotnējo slēdzienu, tika identificēti vairāki iespējamie risinājumi, kas vērsti uz dzelzceļa tranzītkoridoru konkurētspējas nodrošināšanu mainīgos tirgus un konkurences apstākļos un kurus nepieciešams apspriest darba grupā.
Darba grupā apspriešanai izvirzīti vairāki jautājumi - izvērtēt speciālu elektroenerģijas pārvades pakalpojumu tarifu kategorijas izveidi dzelzceļa vilces jaudas apakšstaciju (VJA) pieslēgumiem, kas ļautu noteikt maksas par pārvades jaudas uzturēšanu un attīstību līmeni, kas atbilst tieši dzelzceļa VJA radītajām izmaksām; izvērtēt nepieciešamību veikt grozījumus noteikumos par speciālo pieslēgumu elektroenerģijas pārvades sistēmai, radot iespēju veidot kopīgu speciālo pieslēgumu elektroenerģijas pārvades sistēmai, kur vairākas VJA tiek uztvertas kā funkcionāls kopums; projekta ieviešanas gaitā pēc iespējas paredzēt un ņemt vērā OIK ietekmi, pieņemot ka atbilstoši prognozēm OIK maksimālo līmeni sasniegs 2020.gadā, pēc kā pakāpeniski sāks samazināties.
Attiecīgā darba grupa ir iepazinusies ar informāciju par dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu, izmaksām, plānotajām apakšstacijām un citiem šī projekta aspektiem, tajā skaitā saistībā ar valsts atbalsta jautājumiem, kas projekta kontekstā ir nozīmīgi darba grupai priekšlikumu sagatavošanai nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos.
Vienlaikus, pēc Satiksmes ministrijas paustā, Eiropas Komisijas lēmums par atbalstu projekta īstenošanai gaidāms šā gada rudenī, kas rada iespēju veikt visaptverošu un pārdomātu situācijas analīzi, lai rastu no projekta īstenošanas un infrastruktūras konkurētspējas viedokļa optimālākos risinājumus.
Ņemot vērā minēto, nolemts pagarināt Ministru kabineta dotā uzdevuma izpildes termiņu līdz 2017.gada 30.decembrim.
Kā ziņots, "Latvijas dzelzceļš" 28.aprīlī Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā iesniedza Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta pirmā posma īstenošanas pieteikumu.
Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija kā nozīmīgs transporta nozares attīstības projekts ir iekļauta Nacionālajā attīstības plānā 2014. līdz 2020.gadam un Transporta attīstības pamatnostādnēs šim pašam periodam. Tās pirmajā posmā paredzēts elektrificēt dzelzceļa tīklu no Daugavpils un Rēzeknes iecirkņiem Rīgas virzienā, veicot elektrifikāciju ar 25 kilovoltu (kV) maiņstrāvas tehnoloģiju, tajā skaitā rekonstruējot esošo elektrificēto dzelzceļa tīklu un aizstājot 3,3 kV sistēmu ar 25 kV sistēmu.
Projekta pirmais posms tiks īstenots specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti" ietvaros. Pieejamais Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzekļu apmērs ir gandrīz 347 miljoni eiro, bet kopējās Rīgas virziena elektrifikācijas izmaksas ir 519 miljoni eiro.