Garāžas alternatīva – nojume: No kāda materiāla un kā to uzbūvēt?
Nojume ir vienkārša un rentabla alternatīva garāžai, jo nodrošina aizsardzību pret tādiem nelabvēlīgiem apkārtējās vides apstākļiem kā tieši saules stari, lietus vai sniegs, turklāt tās izbūve ir krietni vien ātrāka. Nojume var kalpot arī citiem mērķiem, ne tikai auto novietošanai; tā var būt kā dzīvojamās platības paplašinājums vai āra noliktava, vai kā lieliska vieta darba projektiem, kam nav vietas jau tā pilnajā garāžā.
Vispirms – būvatļauja
Saskaņā ar būvnormatīviem, pirms savas novietnes uzcelšanas vietējā Būvvaldē jāveic nepieciešamās dokumentācijas saskaņošana. Visu mazēku (nojumju u.c. mazu ēku, kuru platība nepārsniedz 25m2) celtniecība, atbilstoši pašreizējam normatīvajam regulējumam, ir jāsaskaņo Būvvaldē, jo šie objekti pieder pie pirmās grupas būvēm. Būvdarbus drīkst uzsākt tikai pēc tam, kad būvvalde ir izdarījusi atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi, lai tev nenāktos riskēt ar projekta piespiedu nojaukšanu.
Plānošana
Autors: Sébastien Rataux/flickr.com
Lai darbi sekmētos raiti, uz papīra uzskicē vēlamās nojumes plānu un novietojumu, kas palīdzēs arī aprēķināt nepieciešamo materiālu daudzumu. Kad vieta izvēlēta, nojumes vietu iezīmē dabā, nodrošina, ka zeme ir līdzena; nepieciešamības gadījumā norok velēnu.
Pamati un karkass
Kad vieta sagatavota, izveido būves balstīšanai nepieciešamos pamatus. Vienkārša un ātri uzbūvējama ir koka konstrukcija, kas veidota uz stabiņu pamatiem. Vispirms nesošo konstrukciju atbalsta vietās izrok aptuveni metru dziļas bedres, kurās ieklāj šķembu, un tad smilšu slāni, ko kārtīgi noblietē. Nojumei nav nepieciešami fundamentāli pamati, pietiek ar stabveida pamatiem nojumes stūros un garāko malu vidū.
Zemē iestiprina koka stabus, kas kalpos kā atbalsta punkti brusām. Jāņem vērā, ka visus kokmateriālus rūpīgi impregnē ar antiseptiskiem koksnes aizsardzības līdzekļiem. Vienkāršākais veids, kā piestiprināt brusas pie zemē iestiprinātajiem mietiem, ir ar metāla plāksnīšu palīdzību, kam ir skrūvēm paredzēti caurumi. Karkasu, tāpat kā pamata konstrukciju, montē no nelielām brusām; montāžai izmanto attiecīga izmēra koka skrūves, un savienojumus sastiprina ar metāla leņķīšiem.
Jumts
Pēdējā no darbiem, kas jāpaveic, ir jumta konstrukcijas montēšana. Jumta malām ir jābūt ar pārkari un slīpumu, lai uz tā neuzkrātos un varētu notecēt ūdens. Nojumi var apjumt ar nolaidenu vienslīpnes jumtu, taču var veidot arī divslīpņu jumtu. Abu jumta veidu konstrukciju veido koka spāres un dēļu latojums uz tām, pa virsu klājot papi, pergamīna vai ruberoīda segumus; var izmantot gan bitumena šindeļus, gan arī polikarbonātu. Ruļveida materiālus klāj uz dēļu latojuma 25-30 milimetru biezumā.
Jumta seguma klāšanu sāk no jumta slīpuma apakšējā gala, virzoties augšup un pārliecinoties, ka katrs jaunais pārseguma slānis pārsedz zem tā esošo, lai plaisās neiekļūtu ūdens.