Rīgas apgabaltiesas jaunbūves konkursa laureātu darbi
Diskutabls ir galvenās fasādes monumentālisms, kas robežojas ar nedemokrātiskiem režīmiem raksturīgu patosu. Tālākā izstrādes gaitā jādomā par saderību ar Brīvības ielas apbūves tradīcijām un mērogu. Pārbaudāma iespēja paplašināt publisko zonu lielākā skaitā virszemes stāvu, atsakoties no fasādes ierāvuma 4 stāvu augstumā. Pie plānotās nelielās apmeklētāju plūsmas no sabiedriskā transporta, ieejas noslogojums un uzgaidāmo telpu funkcija ļauj meklēt "demokrātiskākas sabiedriskās ēkas fasādes alternatīvas".
Autostāvvietu skaits tuvs normatīvi nepieciešamajam - optimāls. Labi risināts divstāvu autostāvvietas sadalījums apmeklētāju un tiesnešu un darbinieku zonās. Konvoja, apmeklētāju un tiesnešu zonas - katra ar atsevišķu iebrauktuvi, nodalītas. Kompakts plāna risinājums, kas ļauj ierobežotajos gruntsgabala apstākļos izvietot maksimāli daudz darba telpu, ar labu lietderīgās platības koeficientu attiecībā pret palīgtelpu un gaiteņu daudzumu. Iekļaušanās vides un pilsētas kontekstā Labi iekļaujas apkārtējā apbūvē. Plāna "T" veida konfigurācija ar pilnīgi noslēgtu Brīvības ielas apbūves fronti ir radniecīga Rīgas centra vēsturiskās apbūves piemēriem, tai pašā laikā nodrošina perimetrālas apbūves raksturu Ropažu ielas pusē, kas aprobežots ar prasību saglabāt esošo koku rindas. Suverēna mūsdienīga arhitektūra, vienlaicīgi izvairoties no brīvstāvoša apjoma konsekvencēm. Ēkas kopējais augstums 17,5 m norādīts no 1. stāva līmeņa, kas ir par 1 m augstāks par ielas līmeni, ir uzskatāms par pieļaujamu. Projekta, autoruzraudzības izmaksas Projekta izstrādes kopējās izmaksas vērtējamas kā atbilstošas projekta risinājumam un strukturālajai vienkāršībai. Skiču projekta izmaksas attiecībā pret tehniskā projekta izmaksām proporcionāli pārspīlētas. Autoruzraudzības izmaksas par mazu, zem 0,5% no būvizmaksām.
Funkcionālais risinājums un telpu plānojums Funkcionālajā plānojumā galvenais akcents ir ēkas centrālais ātrijs, ap kuru grupētas atklātas galerijas ar ieejām tiesu zālēs. Tiesnešu kabineti un darba telpas izvietotas pa ēkas ārējo perimetru. Labi risināta konvoja telpu grupas saistība ar kriminālo procesu tiesu telpām pa trīs kāpnēm un vienu liftu. Ja apsūdzētais būs ar kustību traucējumiem, viņš būs jātransportē pa gaiteni gar tiesnešu kabinetiem uz zālēm, kuru tiešā tuvumā nav lifta. Centrālā ātrija apjoms ierobežotā gruntsgabala apstākļos reducējis tiesu zāļu telpu platumu, tas lielākajām zālēm (80m2) radījis proporciju 1:2, kas nebūtu uzskatāma par optimālu. Autostāvvietas paredzētas 99 vietām pazemē, kopējas klientiem un tiesnešiem. Iebildumus izraisa plānotais ēdnīcas izvietojums tiešā ieejas tuvumā un konvoja ceļš, kas paredz piebraukšanu zemes līmenī, tad ieslodzīto vešanu uz pagrabu, lai atkal paceltos uz tiesu zālēm. Diskutējams ir jautājums par galeriju ar stiklotām margām, ātrija atbilstību tiesu nama specifikai saistītai ar apmeklētāju vizuālas neaizskaramības un fiziskās drošības garantijām, tai skaitā pret afekta stāvoklī iespējamiem negadījumiem. Jādomā par ēkas ekspluatācijas izmaksām, kas pieaugs reizē ar palielināto ēkas kubatūru, ātrija tehnisko aprīkojumu un klimata kontroli. Iekļaušanās vides un pilsētas kontekstā Labi iekļaujas apkārtējā apbūvē. Plāna "Ω" veida konfigurācija ar pilnīgi noslēgtu Brīvības ielas apbūves fronti ir optimāla apbūves raksturam, ar monumentāli vienkāršu apjomu Ropažu ielas pusē. Iebrauktuves pazemes stāvvietā un konvojam risinātas blakus Ropažu ielas pusē, kā prasīts. Iebildumus varētu izraisīt konvoja piebraukšana virszemē, eksponētai pretī dzīvojamās mājas logiem. Saglabāts daudz esošo koku. Ēkas augstums 20,5 m no 1. stāva līmeņa, kas ir par 1,2m augstāks par ielu līmeni, kopā veido 23,7m. Projekta, autoruzraudzības izmaksas Projekta izstrādes izmaksas paaugstinātas, vērtējamas kā atbilstošas projekta risinājumam ar ātriju un paredzamajiem papildus ugunsdrošības tehniskajiem risinājumiem. Skiču projekts dārgs salīdzinoši ar tehnisko.
Iekļaušanās vides un pilsētas kontekstā Labi iekļaujas apkārtējā apbūvē. Ēka labi noslēdz "kvartālu", tikai nedaudz par ātru, jo pilnvērtīgu kvartāla kompozīciju paredzēts panākt ar apbūvi gruntsgabalos, kas atrodas zonā līdz Ropažu ielas pieslēgumam Brīvības ielai. Komisijas iebildumus izraisīja "sētas fasādes" vienkāršotais raksturs. Ēkas augstums 17,50 metru liecina par labu apbūves mēroga izpratni un atbilstību konkursa noteikumiem. Plašā pazemes stāvvietas daļa ārpus ēkas kontūras var būt par apgrūtinājumu iespējamā parka zonas kvalitatīvai apzaļumošanai. Iebrauktuves konvojam un pazemes stāvvietā no Ropažu ielas ir gruntsgabala stūrī kā prasīts noteikumos. Projekta, autoruzraudzības izmaksas Projekta izstrādes izmaksas vērtējams kā "saudzīgas". Nevienā projektā pret piedāvātajiem konstruktīvajiem risinājumiem piezīmju nav. Informācijas avots un foto: Latvijas arhitektu savienības mājaslapa