Latvijas lietotājiem gāzi varēs piegādāt no alternatīviem avotiem
Viens no priekšlikumiem, ko SPRK saņēma no komersantiem, norādīja uz nepieciešamību noteikt izejas punktus no pārvades sistēmas uz sadales sistēmu, kas ļautu Latvijas lietotājiem piegādāt gāzi no alternatīviem avotiem sava patēriņa vajadzībām. Attiecīgo priekšlikumu regulators ir ņēmis vērā, un tas ir iestrādāts apstiprinātajā noteikumu redakcijā.
Kopumā noteikumi nosaka dabasgāzes infrastruktūras lietošanas noteikumus, pārvades sistēmas un krātuves brīvo jaudu lietošanas tiesību piešķiršanas kārtību, gadījumus, kādos infrastruktūras operators drīkst pārtraukt vai ierobežot pārvades sistēmas un krātuves lietošanu, pārvades sistēmas operatora un lietotāju tiesības un pienākumus, norēķinu kārtību un sistēmā ievadītās un izvadītās dabasgāzes līdzsvarošanas jeb balansēšanas kārtību.
Saskaņā ar noteikumiem informācija par tirgū pieejamajām pārvades sistēmas un krātuves brīvajām jaudām būs atklāta, publiski pieejama AS "Latvijas Gāze" mājaslapā internetā un regulāri aktualizējama.
Nolūkā nodrošināt nepārtrauktu dabasgāzes pārvades sistēmas un krātuves darbību un atbilstošu tehnisko stāvokli, "Latvijas Gāzei" ir pienākums kontrolēt sistēmā ievadītās un izvadītās dabasgāzes kvalitāti, veikt tās uzskaiti un līdzsvarot dabasgāzes pārvades sistēmu, savukārt pienākums tirgus dalībniekiem, kuri vēlas transportēt dabasgāzi, ir nodrošināt pārvades sistēmā ievadāmās dabasgāzes, biogāzes un no biomasas ražotās gāzes, kā arī gāzveida stāvoklī pārvērstās sašķidrinātās dabasgāzes atbilstību Ministru kabineta noteiktajiem dabasgāzes kvalitātes raksturlielumiem, ievērot noteiktos darba režīmus un dabasgāzes transportēšanas grafiku.
Saskaņā ar Enerģētikas likumu dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas noteikumus izstrādā sistēmas operators un apstiprina SPRK. Lai noteiktā dabasgāzes infrastruktūras lietošanas kārtība būtu caurskatāma, taisnīga, vienlīdzīga, nediskriminējoša un atklāta, kā arī tiktu sabalansētas un līdzsvarotas visu dabasgāzes tirgus dalībnieku intereses, Regulators pirms noteikumu apstiprināšanas organizēja konsultāciju procesu, kura laikā tika organizētas vairākas publiskās konsultācijas neklātienē, uzklausīšanas sanāksme un darba apspriedes ar infrastruktūras sistēmas operatoru.
Konsultācijās savu viedokli par sagatavotajiem noteikumu projektiem izteica Ekonomikas ministrija, Konkurences padome, Latvijas Nacionālā gāzes termināļa biedrība, Lietuvas enerģētikas ministrija, Lietuvas nacionālā cenu un enerģijas kontroles komisija un komersanti - AB "Amber Grid", AS "EG Vorguteenus", AS "Elering Gaas", AS "Eesti Energia", "Klaipedos Nafta", UAB "Lietuvos duju tiekimas", UAB "Get Baltic", UAB "Litgas" un AS "Latvenergo".
Kopumā regulators saņēma aptuveni 500 priekšlikumus (daudzi no kuriem savstarpēji pārklājās) par vairāk nekā 20 dažādām ar noteikumiem saistītām tēmām. Regulators iepazinās un rūpīgi izvērtēja visus priekšlikumus. Lielākā daļa no ieteikumiem ir ņemta vērā un "Latvijas Gāzes" izstrādāto noteikumu projektu redakcijas konsultāciju procesa laikā tika atbilstoši pilnveidota.
Regulators sekos līdzi, kā "Latvijas Gāze" pilda noteikumos ietvertos pienākumus un kāda veida uzlabojumi būtu nepieciešami nākotnē, lai sekmētu pēc iespējas atvērtu un ērtu pārvades sistēmas un krātuves izmantošanu trešajām pusēm.
SPRK apstiprinātie ar dabasgāzes infrastruktūru saistītie noteikumi - "AS "Latvijas Gāze" dabasgāzes pārvades sistēmas lietošanas noteikumi" un "AS "Latvijas Gāze" Inčukalna pazemes gāzes krātuves lietošanas noteikumi" - stāsies spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
LETA jau iepriekš rakstīja, ka pirmoreiz publisko apspriešanu par dabasgāzes pārvades sistēmas un pazemes gāzes krātuves lietošanas noteikumu projektiem SPRK izsludināja šā gada februārī. Savukārt marta sākumā SPRK saņēma kopumā 11 priekšlikumus ne tikai no Latvijas, bet arī Lietuvas un Igaunijas uzņēmumiem un institūcijām.
Marta beigās SPRK lēma, ka "Latvijas Gāzei" jāprecizē minēto noteikumu projekts, ko gāzes kompānija paveica jūnija sākumā. Iepazīstoties ar precizētajiem noteikumu projektiem, "Latvenergo" norādīja, ka noteikumos joprojām nav ņemti vērā "Latvenergo" iepriekš paustie priekšlikumi. Energokompānija norādīja, ka noteikumi neparedz iespēju Latvijas dabasgāzes lietotājiem iegūt trešās puses pieeju dabasgāzes pārvades sistēmai.
Savukārt Konkurences padome (KP) norādīja, ka ar noteikumiem tiek radīti nevienlīdzīgi konkurences apstākļi un priekšrocības vienam tirgotājam, jo no noteikumiem saprotams, ka pārvades operatoram nav pastāvīga pienākuma piešķirt citiem tirgotājiem pārvades vai krātuves jaudu ilgtermiņa piegādēm. "Šādi "Latvijas Gāze" tiek nostādīta labākā konkurences pozīcijā ar iespēju bloķēt tirgu. KP ieskatā pārvades un krātuves jaudas piešķīrumam jābūt atkarīgam no sistēmas kapacitātes, nevis ilgtermiņa līgumiem, kas precizējams noteikumos.
Pagājušajā nedēļā SPRK lēma uz nedēļu atlikt gāzes infrastruktūras lietošanas noteikumu izskatīšanu, lai sagatavotu precizētu noteikumu redakciju. Kā norādīja SPRK, minētie noteikumi noteiks dabasgāzes infrastruktūras izmantošanas kārtību un ietekmēs ne tikai Latvijas patērētājus, bet arī kaimiņvalstu un citu Eiropas dalībvalstu dabasgāzes patērētājus.
LETA
Foto: Jason Rogers/Flickr.com