Mūsdienīgas uzmērīšanas tehnoloģijas
Tādēļ SIA "Latvijasmernieks.lv", sadarbībā ar Igaunijas uzņēmumu "Reaalprojekt OÜ" un Somijas uzņēmumu "VRT Finland Oy" veicina mūsdienīgu uzmērīšanas tehnoloģiju ieviešanu.
Papildus ierastajām darbībām, tiek attīstīti trīs darbības virzieni:
Lai izvēlētos katram konkrētam gadījumam piemērotāko tehnoloģiju, ir labi zināt to darbības pamatprincipus un izmantošanas iespējas.
3D lāzerskenēšana
Atkarībā no pielietošanas mērķa, tiek ražoti ļoti dažādi lāzerskeneri. Būtiska lāzerskenera sastāvdaļa ir lāzera attāluma mērītājs, kas noraida lāzera starus un, balstoties uz to atstarojumu, nosaka attālumu līdz objektam. Ja ir zināmas lāzerskenera atrašanās vietas koordinātes, kā arī lāzera stara virziens attiecībā pret koordinātu sistēmu, iespējams noteikt arī uzmērāmā punkta koordinātes.
Mūsdienīgs lāzerskeneris ļauj izsūtīt līdz 1 000 000 lāzera impulsus sekundē un tādā veidā uzmērīt apkārtējo vidi ar ātrumu līdz 1 000 000 koordinēto punktu sekundē. Būtiski zināt, ka lāzerskeneris "neredz" aiz stūriem vai cauri objektiem.
Var izdalīt trīs lāzerskenēšanas veidus:
Aerolāzerskenēšana ļauj iegūt informāciju arī par augsni zem augu valsts, ko nenodrošina aerofotografēšana, jo daļa lāzera staru starp augiem nonāk līdz zemes virsmai. Tiek nodrošināta precizitāte decimetros.
Lāzerskenēšanas rezultātā tiek iegūts punktu mākonis (point cloud), kas apstrādes gaitā tiek izveidots par punktu mākoņa modeli un piesaistīts koordinātu sistēmai (georeferencing). Punktu mākonis sastāv no miljoniem punktu, katrs punkts satur informāciju par savas atrašanās vietas koordinātēm un signāla atstarojuma intensitāti, bieži vien arī RGB informāciju (ja vienlaikus ar skenēšanu ir veikta arī fotografēšana).
Punktu mākonis ir dokuments par uzmērītās teritorijas vai objekta aktuālo stāvokli. Punktu mākoni var izmantot dažādos veidos un dažādiem mērķiem:
Bieži vien vienlaikus lāzerskenēšanai tiek veikta arī fotografēšana. Tā rezultātā tiek iegūts punktu mākonis ar reālajām krāsām, kas, piemēram, mobilās un aeroskenēšanas gadījumā atvieglo informācijas apstrādi.
Lāzerskenēšanas rezultātu precizitāte un kvalitāte ir atkarīga no daudziem apstākļiem, piemēram, no izvēlētās iekārtas un metodes, no pamattīkla un kontrolpunktu skaita, izvietojuma un precizitātes, no laikapstākļiem utt. Visbūtiskākais ir darba īstenotāja zināšanas un pieredze. Jārēķinās ar to – jo precīzākus rezultātus vēlamies iegūt, jo dārgāk tas izmaksās. Praksē bieži vien ir vēlme saņemt datus ar 1 mm precizitāti, lai gan patiesībā pilnīgi pietiktu arī ar 1 cm precizitāti.
Latvijasmernieks.lv izmanto lāzerskeneri "Leica ScanStation P20". Galvenokārt to izmantojam kā fiksētas pozīcijas iekārtu, lai gan to iespējams izmantot arī kā mobilās iekārtas daļu. Sadarbībā ar mūsu Somijas partneriem (VRT Finland) Latvijā un Anglijā esam īstenojuši vairākus ostu būvju mobilās skenēšanas projektus (lāzerskeneris tika piestiprināts laivai un sinhronizēts ar GPS un IMU iekārtām, kā arī ar sonāru).
Mūsu mātesuzņēmumam Igaunijā "Reaalprojekt OÜ" ir aerolāzerskenēšanas pieredze Rail Baltic Igaunijas trases uzmērīšanā. Sadarbībā ar Igaunijas Zemes dienestu tika īstenota gaidāmo Rail Baltic Igaunijas trašu variantu aeroskenēšana un fotografēšana (joslas platums 1 km un kopējais garums vairāk nekā 200 km). Lai iegūtu M1:1000 topogrāfisko pamatni, papildus tika veikti virszemes uzmērījumi (caurtekas u.c. detaļas, kas netika iegūtas no lidmašīnas). Aerofotogrāfiju un LIDAR datu apstrāde tiek veikta sadarbībā ar Francijas uzņēmumu "FIT-Conseil".
Lāzerskenēšanā iegūtais punktu mākonis Kazanas baznīcai Tallinā
3D BIM modelis Tallinas ostas terminālim
Aerouzmērīšana no drona
Bezpilota lidaparāti (droni, UAV, UAS) iedalās multirotoru lidaparātos (helikopters) un lidaparātos ar spārniem (lidmašīna), kas savukārt darbojas vai nu ar akumulatoru, vai iekšdedzes dzinēju. Lai veiktu uzmērīšanu, dronam tiek piestiprināta kamera (papildus parastajai kamerai, multi-kamera vai hiperspektrālā kamera) un/vai lāzerskeneris (Lidars). Vieglie, droniem piemērotie Lidari ir tirgū ienākuši pāris pēdējo gadu laikā.
Aerofotogrammetrijas pamatprincips ir tāds, ka objekts tiek "nosegts" ar attēliem, kas savstarpēji pārklājas (vismaz par 60%). Objektā tiek uzstādīts virszemes kontrolpunktu tīkls, kam ir zināmas koordinātes, kas tiek atsevišķi iezīmētas uz fotogrāfijām (balti kvadrāti, krusti). Vēlākas apstrādes gaitā no iegūtajām fotogrāfijām tiek izveidots ortofoto un reljefa modelis. Rezultātu precizitāte un mērogs ir atkarīgs no kameras rezolūcijas, lidojuma augstuma, virszemes tīkla blīvuma u.c. faktoriem.
Uzmērīšanas no fotogrāfijām trūkums ir tas, ka augstuma/dziļuma koordinātes (Z, H) nav tik precīzas kā plaknes koordinātes (X, Y). Tāpat fotogrāfijās nevar izšķirt zemes virsmu, kas atrodas zem augu valsts. Lidars dod precīzākas augstuma/dziļuma koordinātes, jo tās tiek mērītas uzreiz ar lāzera staru. Lidara priekšrocība ir tā, ka daļa lāzera staru starp augu valsti nonāk līdz zemes virsmai. Lidara trūkums ir šobrīd vēl ļoti augstā cena.
Infrastruktūru būvniecības nozarē aerouzmērīšana tiek izmantota topogrāfiskajā uzmērīšanā, apjomu noteikšanā (digitālais reljefa modelis), būvniecības posmu dokumentēšanā. Veicot topogrāfisko uzmērīšanu, jārēķinās ar to, ka kaut kādā mērā jāveic arī papildu virszemes uzmērījumi (caurtekas, komunikācijas utt.).
3D modelis karjeram "Lendži"
Ortofoto kinopilsētiņai "Cinevilla"
Drons aerofotografēšanas darbu veikšanai
Zemūdens konstrukciju izpēte
Šādas uzmērīšanas rezultāts ir augstas rezolūcijas (2–5 cm) vienotas koordināšu sistēmas punktu mākonis. Balstoties uz punktu mākoņa analīzi, būvinženieri var izvērtēt konstrukciju stāvokli un iespējamās riska vietas. Šādā veidā tiek pārbaudītas vecas konstrukcijas, lai noteiktu to stāvokli, tikko pabeigtas būves, lai pārbaudītu darbu īstenošanas kvalitāti, kā arī veikti monitoringi – atkārtotas uzmērīšanas gadījumā iespējams konstatēt starplaikā notikušās izmaiņas.
Pastāvošajai sistēmai esam pievienojuši lāzerskeneri, ar kuru, vienlaikus ar zemūdens uzmērījumiem, var veikt to pašu konstrukciju virs ūdens esošo daļu uzmērīšanu. Apkopojot punktu mākoņus, tiek iegūta vienota informācija par stāvokli gan zem ūdens, gan virs ūdens. Šādā veidā, sadarbībā ar "VRT Finland Oy", ir uzmērītas vairākas Saimas kanāla slūžu sistēmas un tilti Somijā, kā arī ostas būves Latvijā un Anglijā.
Latvijā, sadarbībā ar "VRT Finland Oy", esam veikuši Rīgas ostas un "Latvenergo" Rīgas hidroelektrostacijas zemūdens konstrukciju izpēti.
"VRT Finland" izstrādāto tehnoloģiju var pielietot arī tiltu, zemūdens cauruļvadu un citu zemūdens objektu izpētē.
Hidroelektrostacijas zemūdens apsekošana
Tilta balsta zemūdens apsekošana