Pašvaldībām noteiks prasības atkritumu apsaimniekotāju izraudzīšanas kārtībā
Lai uzlabotu un atvieglotu pašvaldību darbu saistībā ar atkritumu apsaimniekotāja izraudzīšanu iepirkumu konkursos, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) sagatavojusi noteikumu projektu par minimālajām prasībām, pašvaldībām izraugoties komersantus.
Ministrija skaidro, ka pašvaldības nereti sastopas ar grūtībām, izstrādājot iepirkuma procedūras dokumentāciju sadzīves atkritumu apsaimniekotāja izvēlei pašvaldībā. Kā viens no iemesliem ir vides aizsardzības speciālistu, kā arī pieredzes trūkums šajā jomā. Tā sekas nereti ir iepirkuma konkursu pārtraukšana, piedāvājuma grozījumi un iepirkuma procedūras nemitīga apstrīdēšana.
Noteikumu projekts paredz, ka, izstrādājot iepirkuma dokumentāciju, iepirkuma kandidātam ir jāsniedz detalizēta informācija par veicamo darbu apjomu, kurā iekļauts pašvaldības administratīvās teritorijas lielums, tās īpatnības, pašvaldības noteikto atkritumu apsaimniekošanas zonu skaits, dati par pašvaldības atkritumu radītājiem, uzņēmumiem un to radītajiem atkritumiem, atkritumu daudzums, kas tiek vidēji radīts pašvaldībā.
Tāpat nereti problēmas vērojamas starp pašvaldību un atkritumu apsaimniekotāju noslēgtajos līgumos, kur nereti ir noteikti atkritumu apsaimniekotāja tiešie uzdevumi, taču nav noteikti pienākumi. Tāpēc noteikumu projekts paredz, ka turpmāk ir jānotiek informācijas apmaiņai starp līgumslēdzējpusēm, kā arī jānosaka, ka atkritumu apsaimniekotāja pienākums ir veikt pašvaldībā radīto sadzīves atkritumu svara un tilpuma mērījumus un atbilstoši iegūtajiem mērījumu rezultātiem noteikt sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksas aprēķinam izmantojamo koeficientu pārejai no svara uz tilpuma mērvienībām. Papildus pienākums komersantam ir sekot līdzi pašvaldībā radīto sadzīves atkritumu apsaimniekošanai, lai tiktu sasniegti normatīvajos aktos par atkritumu dalītu savākšanu, sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādi un materiālu reģenerāciju noteikto sadzīves atkritumu sagatavošanas, pārstrādes un materiālu reģenerācijas mērķi. Šī uzdevuma neizpildes gadījumā pašvaldība var lauzt līgumu ar komersantu, uzsver VARAM.
VARAM arī atzīst, ka līgumi, kas nereti noslēgti starp atkritumu apsaimniekotāju un atkritumu radītāju, nereti ir vienpusēji un atkritumu radītāju vai valdītāju diskriminējoši, proti, atkritumu radītājiem vai valdītājiem nav iespējams ietekmēt atkritumu apsaimniekošanas līguma saturu, nosacījumus. Savukārt VARAM ik gadu saņem vairākas pašvaldību iedzīvotāju sūdzības par sadzīves atkritumu apsaimniekotāju neatbilstošu rīcību attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanas līguma nosacījumu neizpildi vai pakalpojuma sniegšanu neatbilstoši līguma nosacījumiem. Ar noteikumu projektu tiek noteikti būtiskie nosacījumi, kas ir iekļaujami līguma saturā, nodrošinot līgumslēdzējpušu vienlīdzību gan tiesību, gan pienākumu ziņā.
Paredzēts, ka šiem noteikumiem spēkā būtu jāstājas jau šā gada 1.martā.
LETA
Foto: Edijs Pālens/LETA