Rail Baltica projekta īstenošanai netiešo izmaksu segšanai nepieciešams papildu finansējums
Šodien, 12. septembrī, Ministru kabineta (MK) sēdē valdība izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par Rail Baltica projekta koordinatoram - akciju sabiedrībai “RB Rail AS” (RBR) nepieciešamo finansējumu 2023. gadam. Papildu nepieciešamais Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 398,5 tūkstošu eiro apmērā nepieciešams netiešo attiecināmo izmaksu, kuras Eiropas Komisija (EK) nefinansē, segšanai.
Atbilstoši Rail Baltica projekta finansēšanas modelim, projekta īstenošanas izmaksu lielāko daļu sedz Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI jeb CEF) finansējums. EISI finansē dzelzceļa pamata infrastruktūru, pieejas ceļus, signalizācijas un vadības sistēmas, elektrifikāciju un zemju atsavināšanu, savukārt projekta ieviešanas netiešās attiecināmās izmaksas tiek finansētas daļēji. Saskaņā ar Igaunijas Republikas valdības, Latvijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības līgumu par Rail Baltica dzelzceļa savienojuma izveidi, katru gadu netiešās attiecināmās izmaksas, kuras EISI nefinansē, tiek finansētas no Baltijas valstu budžeta līdzekļiem vienlīdzīgās daļās.
Latvijai nodrošināmais finansējums 2023. gadā papildus ietver izmaksas, kas specifiski nepieciešamas apvienotā dzelzceļa un autoceļa tilta pār Daugavu projektēšanai. Kopā pieskaitāmo netiešo izmaksu kopsumma Latvijai 2023. gadā ir 875,8 tūkstoši eiro, bet tā kā RBR rīcībā ir 477,3 tūkstošu eiro atlikums, papildu no valsts budžeta nepieciešami 398,5 tūkstoši eiro.
Papildu informācija:
Rail Baltica projekta pamatfinansējuma avots ir EISI finansējums, kuru Latvija saņem piesakoties EK izsludinātajos projektu pieteikumu uzsaukumos. Finansējums ar atbalsta intensitāti līdz 85% tiek piešķirts tiešām attiecināmām izmaksām.
Atbilstoši pēdējā EISI projekta uzsaukuma indikatīvajiem rezultātiem, Rail Baltica projekta īstenošanai Latvijā provizoriski tiek piešķirti 298 milj. eiro jeb 32% no kopumā Baltijas valstīm projekta īstenošanai piešķirtajiem 928 milj. eiro. Tādejādi, laika posmā no 2015. gada līdz 2023. gada beigām, Latvija Rail Baltica projekta īstenošanai būs saņēmusi aptuveni 916 milj. eiro finansējumu, tai skaitā, 744 milj. eiro EK finansējumu.