Tiesa vērtēs LG un SPRK strīdu par noteikumiem, kas ļauj gāzi piegādāt no alternatīviem avotiem
Administratīvā apgabaltiesa 15.februārī plkst.12.00 pēc būtības vērtēs lietu, kura ierosināta pēc AS "Latvijas Gāze" (LG) pieteikuma par Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) 2015.gada 10.septembrī pieņemtajiem dabasgāzes infrastruktūras lietošanas noteikumiem, kas ļauj Latvijas lietotājiem gāzi piegādāt no alternatīviem avotiem.
LETA jau ziņoja, ka gada sākumā Augstākā tiesa (AT) atcēla lēmumu par pagaidu aizsardzību lietā. Līdz ar to tika noraidīts LG lūgums par pagaidu aizsardzības piemērošanu. AT lēmumā atzina, ka pārsūdzētais apgabaltiesas lēmums ir atceļams, bet lūgums par konkrēto noteikumu 8.5.punkta darbības apturēšanu ir noraidāms, jo prasījums par šo noteikumu tiesiskuma pārbaudi nav izskatāms administratīvā procesa kārtībā.
Kā aģentūrai LETA iepriekš paskaidroja LG pārstāvis Vinsents Makaris, LG saskaņā ar Privatizācijas līgumiem ir ekskluzīvas gāzapgādes tiesības Latvijā līdz 2017.gada 3.aprīlim un esošais Enerģētikas likums paredz brīvu tirgotāja izvēli pēc 2017.gada 3.aprīļa. Savukārt regulators izdeva noteikumus, pats interpretējot, ka klienti drīkst izvēlēties piegādātāju jau tagad, ja vien piegādātājs nav Latvijā, tādējādi pārkāpjot privatizācijas līgumu būtību. Tehniski tas tika izdarīts ar 8.5.punktu, nosakot izejas punktus uz Latvijas sadales sistēmu.
Pēc LG domām, šis 8.5.punkts un tālākā SPRK interpretācija ir pretrunā ar Enerģētikas likumu un tās privatizācijas līgumiem, tādēļ tika lūgts tiesai apturēt šī punkta darbību.
SPRK pērn 10.septembrī apstiprināja un vēlāk stājās spēkā ar dabasgāzes infrastruktūru saistītie noteikumi - "AS "Latvijas Gāze" dabasgāzes pārvades sistēmas lietošanas noteikumi" un "AS "Latvijas Gāze" Inčukalna pazemes gāzes krātuves lietošanas noteikumi". Viens no priekšlikumiem, ko noteikumu izstrādes gaitā SPRK saņēma no komersantiem, norādīja uz nepieciešamību noteikt izejas punktus no pārvades sistēmas uz sadales sistēmu, kas ļautu Latvijas lietotājiem piegādāt gāzi no alternatīviem avotiem sava patēriņa vajadzībām. Attiecīgo priekšlikumu regulators ir ņēmis vērā, un tas ir iestrādāts apstiprinātajos noteikumos.
Kopumā noteikumi nosaka dabasgāzes infrastruktūras lietošanas noteikumus, pārvades sistēmas un krātuves brīvo jaudu lietošanas tiesību piešķiršanas kārtību, gadījumus, kādos infrastruktūras operators drīkst pārtraukt vai ierobežot pārvades sistēmas un krātuves lietošanu, pārvades sistēmas operatora un lietotāju tiesības un pienākumus, norēķinu kārtību un sistēmā ievadītās un izvadītās dabasgāzes līdzsvarošanas jeb balansēšanas kārtību.
Saskaņā ar noteikumiem informācija par tirgū pieejamajām pārvades sistēmas un krātuves brīvajām jaudām būs atklāta, publiski pieejama LG mājaslapā un regulāri aktualizējama.
Nolūkā nodrošināt nepārtrauktu dabasgāzes pārvades sistēmas un krātuves darbību un atbilstošu tehnisko stāvokli LG ir pienākums kontrolēt sistēmā ievadītās un izvadītās dabasgāzes kvalitāti, veikt tās uzskaiti un līdzsvarot dabasgāzes pārvades sistēmu, savukārt pienākums tirgus dalībniekiem, kuri vēlas transportēt dabasgāzi, ir nodrošināt pārvades sistēmā ievadāmās dabasgāzes, biogāzes un no biomasas ražotās gāzes, kā arī gāzveida stāvoklī pārvērstās sašķidrinātās dabasgāzes atbilstību Ministru kabineta noteiktajiem dabasgāzes kvalitātes raksturlielumiem, ievērot noteiktos darba režīmus un dabasgāzes transportēšanas grafiku.
Saskaņā ar Enerģētikas likumu dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas noteikumus izstrādā sistēmas operators un apstiprina SPRK. Lai noteiktā dabasgāzes infrastruktūras lietošanas kārtība būtu caurskatāma, taisnīga, vienlīdzīga, nediskriminējoša un atklāta, kā arī tiktu sabalansētas un līdzsvarotas visu dabasgāzes tirgus dalībnieku intereses, regulators pirms noteikumu apstiprināšanas organizēja konsultāciju procesu, kura laikā tika rīkotas vairākas publiskās konsultācijas neklātienē, uzklausīšanas sanāksme un darba apspriedes ar infrastruktūras sistēmas operatoru.
LETA jau iepriekš rakstīja, ka pirmoreiz publisko apspriešanu par dabasgāzes pārvades sistēmas un pazemes gāzes krātuves lietošanas noteikumu projektiem SPRK izsludināja šā gada februārī. Savukārt marta sākumā SPRK saņēma kopumā 11 priekšlikumus ne tikai no Latvijas, bet arī Lietuvas un Igaunijas uzņēmumiem un institūcijām.
Marta beigās SPRK lēma, ka LG jāprecizē minēto noteikumu projekts, ko gāzes kompānija paveica jūnija sākumā. Iepazīstoties ar precizētajiem noteikumu projektiem, "Latvenergo" norādīja, ka noteikumos joprojām nav ņemti vērā "Latvenergo" iepriekš paustie priekšlikumi. Energokompānija norādīja, ka noteikumi neparedz iespēju Latvijas dabasgāzes lietotājiem iegūt trešās puses pieeju dabasgāzes pārvades sistēmai.
LG ieskatā SPRK pieņemtie dabasgāzes infrastruktūras lietošanas noteikumi ir jāmaina, jo tie neievēro Enerģētikas likumu un pārkāpj akcionāru tiesības, taču SPRK atteicās komentēt šo uzņēmuma paziņojumu.
Igaunijas energokompānija "Eesti Energia" paziņoja, ka pēc noteikumu pieņemšanas uzņēmums izvērtēs iespēju piedāvāt gāzi Latvijas patērētājiem.
Savukārt enerģētikas eksperts Reinis Āboltiņš apstiprinātos noteikumus nodēvēja par revolucionāriem. Pēc viņa domām, gāzes infrastruktūras lietošanas noteikumi ir daudz svarīgāki gāzes tirgus atvēršanai nekā LG sadalīšana. "Noteikumi ir revolūcija. Tas ir mazs solis SPRK un "Latvijas Gāzei", bet milzīgs solis gāzes tirgum," sacīja Āboltiņš.
LETA
Foto: Pixabay.com